Co-writing "Exposed": Exposed kappaleen synty ja musiikkivideo
Idahosa, Jenica (2023)
Idahosa, Jenica
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303304476
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303304476
Tiivistelmä
Tämä työ käsittelee co-writingia eli yhdessä säveltämistä. Taiteellisen opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä sävellys yhteistyössä toisen muusikon kanssa, ja lopuksi luoda siitä musiikkivideo. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutustua mahdollisuuksiin joita co-writingin kautta tulee ja tarkastella tämän työtavan toimivuutta. Idea opinnäytetyöhön tuli tekijän omasta kiinnostuksesta co-writing työtapaa kohtaan ja tekijän aikaisempien positiivisten kokemuksien pohjalta co-writingiin liittyen.
Opinnäytetyössä tekijä kertoo oman co-writing sävellyksen luomisprosessista ja sen vaiheista. Työn kirjallisessa osiossa tarkasteltiin syvemmin co-writingia käsitteenä sekä sen hyötyjä että haasteita musiikin tekemisessä. Opinnäytetyössä tekijä kertoo oman kappaleen syntyprosessista ja peilaa sitä co-writingista saatuun teoriapohjaan.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kappale nimeltään ”Exposed”, joka tehtiin yhteistyössä tekijän kollegan Faithful Emamezin kanssa etäyhteydellä Suomi-Yhdysvallat välillä. Lopuksi kappaleesta toteutettiin musiikkivideo yhteistyössä muiden alojen opiskelijoiden kanssa. Tekijä oppi co-writing työskentelytavan kautta uusia näkökulmia musiikin yhdessä säveltämiseen ja tuottamiseen. Tekijä oppi myös yhteistyötaidoista sekä musiikin ja visuaalisen ilmeen yhdistämisestä. Opinnäytetyön johtopäätöksenä voidaan todeta co-writingin olevan tehokas työskentelytapa verrattuna yksinsäveltämiseen. This thesis addresses co-writing, in other words composing in collaboration with another person. The goal of this thesis was to compose a song in collaboration with another musician and to transform it into a music video. The purpose of this thesis was to explore the opportunities that come through co-writing and consider the functionality of this method. The idea for this thesis came from the author's own interest and previous positive experiences with the method of co-writing.
The thesis describes the author's own experiences and stages that were implemented in co-writing. The written portion of the thesis covers the concept of co-writing, followed by the challenges and the benefits of the method in music. In this thesis the author describes the process of making a song through co-writing and compares it to the theoretical part of the thesis.
As a result of this thesis, the song” Exposed” was co-written online by the author from Finland and her colleague Faithful Emamezi who resides in the United States of America. Finally, with the help of other students from other fields, the song ”Exposed” was created into a music video. Through this project the author learned new skills for making music and creative content. The author also learned new communication skills and ideas for combining music and visual expression. The conclusion of this thesis describes how the author discovered co-writing to be an effective method compared to writing a song alone.
Opinnäytetyössä tekijä kertoo oman co-writing sävellyksen luomisprosessista ja sen vaiheista. Työn kirjallisessa osiossa tarkasteltiin syvemmin co-writingia käsitteenä sekä sen hyötyjä että haasteita musiikin tekemisessä. Opinnäytetyössä tekijä kertoo oman kappaleen syntyprosessista ja peilaa sitä co-writingista saatuun teoriapohjaan.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kappale nimeltään ”Exposed”, joka tehtiin yhteistyössä tekijän kollegan Faithful Emamezin kanssa etäyhteydellä Suomi-Yhdysvallat välillä. Lopuksi kappaleesta toteutettiin musiikkivideo yhteistyössä muiden alojen opiskelijoiden kanssa. Tekijä oppi co-writing työskentelytavan kautta uusia näkökulmia musiikin yhdessä säveltämiseen ja tuottamiseen. Tekijä oppi myös yhteistyötaidoista sekä musiikin ja visuaalisen ilmeen yhdistämisestä. Opinnäytetyön johtopäätöksenä voidaan todeta co-writingin olevan tehokas työskentelytapa verrattuna yksinsäveltämiseen.
The thesis describes the author's own experiences and stages that were implemented in co-writing. The written portion of the thesis covers the concept of co-writing, followed by the challenges and the benefits of the method in music. In this thesis the author describes the process of making a song through co-writing and compares it to the theoretical part of the thesis.
As a result of this thesis, the song” Exposed” was co-written online by the author from Finland and her colleague Faithful Emamezi who resides in the United States of America. Finally, with the help of other students from other fields, the song ”Exposed” was created into a music video. Through this project the author learned new skills for making music and creative content. The author also learned new communication skills and ideas for combining music and visual expression. The conclusion of this thesis describes how the author discovered co-writing to be an effective method compared to writing a song alone.