Avainasiakaspäällikön laaja toimenkuva
Takanen, Teemu (2023)
Takanen, Teemu
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303314536
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303314536
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli seurata ja kehittää avainasiakaspäällikön (KAM) tehtäviä Eurosec Oy:llä, joka toimii myymäläviestinnän ja asiakashallinnan ratkaisujen parissa.
Opinnäytetyö on kirjoitettu päiväkirjamuodossa 10 viikon ajan. Päiväkirjaopinnäytetyössä oli tarkoitus kuvata työpäivinä tehtyjä töitä päivittäin ja jokaisen viikon lopuksi analysoida tarkemmin viikon teemaa pohjautuen ammattikirjallisuuteen. Viikkoanalyysien aiheet ovat tulleet esille avainasiakaspäällikön moninaisissa työtehtävissä. Viikkoanalyysien tavoitteena oli kehittää omaa työskentely avainasiakaspäällikkönä. Tavoitteena myös löytää uusia parempia työskentelytapoja sekä kehittää yrityksen toimintamalleja.
Opinnäytetyön aikana havaittiin puutteellisia toimintamalleja omassa sekä yrityksemme toimintatavoissa. Omassa toimintamallissa oli puutteita varsinkin suunnitelmallisuudessa. Yrityksen suurimmat haasteet löytyivät informaation kulussa. Myös keskeytykset työyhteisössä todettiin isoksi ongelmaksi. Näihin haettiin ammattikirjallisuuden kautta apua sekä mahdollisia ratkaisuja. Näitä käsitellään tässä opinnäytetyössä.
Suunnitelmallisuudesta keskusteltiin myynnin kanssa ja päätettiin laajemmin ottaa suunnitelmallisuutta käyttöön. Yrityksen informaatiopuutteita lähdettiin korjaamaan yhteisillä tapahtumilla. Työrauhaa pyritään antamaan päivittäisessä tekemisessä sekä tarjoamalla rauhallisia tiloja työskentelyyn.
Opinnäytetyö on kirjoitettu päiväkirjamuodossa 10 viikon ajan. Päiväkirjaopinnäytetyössä oli tarkoitus kuvata työpäivinä tehtyjä töitä päivittäin ja jokaisen viikon lopuksi analysoida tarkemmin viikon teemaa pohjautuen ammattikirjallisuuteen. Viikkoanalyysien aiheet ovat tulleet esille avainasiakaspäällikön moninaisissa työtehtävissä. Viikkoanalyysien tavoitteena oli kehittää omaa työskentely avainasiakaspäällikkönä. Tavoitteena myös löytää uusia parempia työskentelytapoja sekä kehittää yrityksen toimintamalleja.
Opinnäytetyön aikana havaittiin puutteellisia toimintamalleja omassa sekä yrityksemme toimintatavoissa. Omassa toimintamallissa oli puutteita varsinkin suunnitelmallisuudessa. Yrityksen suurimmat haasteet löytyivät informaation kulussa. Myös keskeytykset työyhteisössä todettiin isoksi ongelmaksi. Näihin haettiin ammattikirjallisuuden kautta apua sekä mahdollisia ratkaisuja. Näitä käsitellään tässä opinnäytetyössä.
Suunnitelmallisuudesta keskusteltiin myynnin kanssa ja päätettiin laajemmin ottaa suunnitelmallisuutta käyttöön. Yrityksen informaatiopuutteita lähdettiin korjaamaan yhteisillä tapahtumilla. Työrauhaa pyritään antamaan päivittäisessä tekemisessä sekä tarjoamalla rauhallisia tiloja työskentelyyn.