Neuropsykiatrisesti oireilevan lapsen kohtaaminen hoitotyössä : e-posteri hoitotyön opiskelijoille ja ammattilaisille
Aliska, Erika; Lepola, Liisa; Nevanranta, Erika (2023)
Aliska, Erika
Lepola, Liisa
Nevanranta, Erika
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303314556
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303314556
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda e-posteri apuvälineeksi terveysalan opiskelijoille sekä työntekijöille siitä, kuinka kohdata neuropsykiatrisesti oireileva lapsi hoitotyössä. Opinnäytetyön tehtävä oli vastata tutkimuskysymykseen: Miten kohdata neuropsykiatrisesti oireileva lapsi hoitotyössä? Opinnäytetyön tavoitteena oli tuotoksen avulla jakaa tietoa ja neuvoja, jotta voidaan mahdollistaa laadukkaan ja mukavan hoidon toteutuminen lapsille. Opinnäytetyön tilaaja oli Tampereen Ammattikorkeakoulu ja työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä.
Lapsen neuropsykiatrinen oireilu voi olla haaste hoidon toteuttamisessa. Sujuvaa kohtaamista varten hoitotyöntekijän on hyvä ottaa etukäteen selvää neuropsykiatrisesti oireilevasta lapsesta. Nämä asiat voivat olla muun muassa lapsen tyypillisten oirekuvien selvittäminen ja parhaan kommunikoimis- ja viestittämistavan löytäminen. Tämä ei ole kuitenkaan aina mahdollista ja neuropsykiatrisesti oireilevan lapsen kohtaamista ei aina voida ennakoida. Neuropsykiatrisesti oireilevan lapsen hoidossa olisi ihanteellista samojen ja tuttujen hoitajien säilyminen, tuttujen kotirutiinien jatkaminen sekä turvallisen ja rauhallisen ympäristön luominen lapselle. Kohtaamisessa tärkeää on kiireettömyys, myönteinen ja rauhallinen kehonkieli, sanavalinnat sekä se, mitä sanotaan ja millä tavalla. Lapsen hyvin tuntevalta aikuiselta voi kysyä ja selvittää millaiset asiat voivat helpottaa kohtaamista ja hoitotoimia, sekä millaiset asiat voivat aiheuttaa ei-toivotun reaktion. Lapsi kohdataan aina yksilöllisesti hänen ikä- ja kehitystasonsa huomioiden.
Tuotoksemme on e-posteri, johon on tiivistetty kokoamamme vinkit neuropsykiatrisesti oireilevan lapsen kohtaamiseen hoitotyössä. E-posteriin on sisällytetty myös aiheeseen sopivia hyödyllisiä linkkejä.
Posteria voi hyödyntää terveysalan opiskelijoiden opinnoissa sekä työelämässä. Terveysalan opiskelijat ja työntekijät voivat hyödyntää tuotosta työvuoron aikana, valmistautuessaan kohtaamiseen neuropsykiatrisesti oireilevan lapsen kanssa.
Lapsen neuropsykiatrinen oireilu voi olla haaste hoidon toteuttamisessa. Sujuvaa kohtaamista varten hoitotyöntekijän on hyvä ottaa etukäteen selvää neuropsykiatrisesti oireilevasta lapsesta. Nämä asiat voivat olla muun muassa lapsen tyypillisten oirekuvien selvittäminen ja parhaan kommunikoimis- ja viestittämistavan löytäminen. Tämä ei ole kuitenkaan aina mahdollista ja neuropsykiatrisesti oireilevan lapsen kohtaamista ei aina voida ennakoida. Neuropsykiatrisesti oireilevan lapsen hoidossa olisi ihanteellista samojen ja tuttujen hoitajien säilyminen, tuttujen kotirutiinien jatkaminen sekä turvallisen ja rauhallisen ympäristön luominen lapselle. Kohtaamisessa tärkeää on kiireettömyys, myönteinen ja rauhallinen kehonkieli, sanavalinnat sekä se, mitä sanotaan ja millä tavalla. Lapsen hyvin tuntevalta aikuiselta voi kysyä ja selvittää millaiset asiat voivat helpottaa kohtaamista ja hoitotoimia, sekä millaiset asiat voivat aiheuttaa ei-toivotun reaktion. Lapsi kohdataan aina yksilöllisesti hänen ikä- ja kehitystasonsa huomioiden.
Tuotoksemme on e-posteri, johon on tiivistetty kokoamamme vinkit neuropsykiatrisesti oireilevan lapsen kohtaamiseen hoitotyössä. E-posteriin on sisällytetty myös aiheeseen sopivia hyödyllisiä linkkejä.
Posteria voi hyödyntää terveysalan opiskelijoiden opinnoissa sekä työelämässä. Terveysalan opiskelijat ja työntekijät voivat hyödyntää tuotosta työvuoron aikana, valmistautuessaan kohtaamiseen neuropsykiatrisesti oireilevan lapsen kanssa.
