Anafylaktisen reaktion hoidon ohjaaminen nuorille : opetusvideo sairaanhoitajaopiskelijoille
Tuohino, Taru; Vehola, Annika (2023)
Tuohino, Taru
Vehola, Annika
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304014578
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304014578
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opetusvideo nuorten anafylaksian ohjauksesta sairaanhoitajaopiskelijoille. Opinnäytetyön tehtävänä oli vastata kysymyksiin: ”Kuinka ohjata nuorta anafylaktisen reaktion hoidossa?” ja ”Kuinka käytetään adrenaliinikynää oikeaoppisesti?” Opinnäytetyön tavoitteena oli, että sairaanhoitajaopiskelijat osaavat ohjata nuoria anafylaktisen reaktion hoidossa ja neuvoa heille adrenaliinikynän käyttö. Aihe koettiin tärkeäksi, sillä nuorten anafylaksiaa käsiteltiin hyvin vähän lasten ja nuorten hoitotyön opinnoissa. Esimerkiksi opinnoissa käytetty oppikirja ei maininnut adrenaliinin antomääriä. Tämän takia oli tärkeää, että opintoihin saatiin mukaan opinnäytetyön tuloksena tuotettu opetusvideo, joka kertoo aiheesta enemmän.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Tuloksena syntyi opetusvideo sairaanhoitajaopiskelijoille. Video piti sisällään tietoa anafylaksiasta, sen oireista ja hoidosta. Videolla ohjeistettiin adrenaliinikynän oikeaoppinen käyttö sekä nuoren ohjauksen erityispiirteet.
Nuorten ohjauksessa on tärkeää antaa tietoa anafylaktisesta reaktiosta. Nuorelle on tärkeää antaa riittävästi tietoa sen oireista ja adrenaliinikynän käytöstä. Nuorelle on hyvä painottaa vastuun siirtymistä hoidosta hänelle itselleen. Hän ei voi luottaa siihen, että joku muu hoitaisi anafylaktisen reaktion hänen puolestaan. Sairaanhoitajan on hyvä käydä läpi, miten nuori tunnistaa käyttökelpoisen adrenaliinikynän ja milloin se on mahdollisesti vanhentunut tai vioittunut.
Jatkossa opinnäytetyön aihetta voisi tutkia vielä lisää suomen kielellä sekä kartoittaa nuorten anafylaksiaa Suomessa. Tähän mennessä kaikki aiheen tutkimukset ovat pääosin tehty englanniksi. Suomessa aihetta ei ole laajemmin tutkittu, joten toivomme, että nuorten anafylaksiasta tulisi tulevaisuudessa tutkimuksia myös suomen kielellä. Opetusvideota voisi jatkossa kääntää eri kielille, jotta se saavuttaisi laajemman kohderyhmän. Sitä voisi myös parannella keräämällä sen katsojilta kehitysehdotuksia.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Tuloksena syntyi opetusvideo sairaanhoitajaopiskelijoille. Video piti sisällään tietoa anafylaksiasta, sen oireista ja hoidosta. Videolla ohjeistettiin adrenaliinikynän oikeaoppinen käyttö sekä nuoren ohjauksen erityispiirteet.
Nuorten ohjauksessa on tärkeää antaa tietoa anafylaktisesta reaktiosta. Nuorelle on tärkeää antaa riittävästi tietoa sen oireista ja adrenaliinikynän käytöstä. Nuorelle on hyvä painottaa vastuun siirtymistä hoidosta hänelle itselleen. Hän ei voi luottaa siihen, että joku muu hoitaisi anafylaktisen reaktion hänen puolestaan. Sairaanhoitajan on hyvä käydä läpi, miten nuori tunnistaa käyttökelpoisen adrenaliinikynän ja milloin se on mahdollisesti vanhentunut tai vioittunut.
Jatkossa opinnäytetyön aihetta voisi tutkia vielä lisää suomen kielellä sekä kartoittaa nuorten anafylaksiaa Suomessa. Tähän mennessä kaikki aiheen tutkimukset ovat pääosin tehty englanniksi. Suomessa aihetta ei ole laajemmin tutkittu, joten toivomme, että nuorten anafylaksiasta tulisi tulevaisuudessa tutkimuksia myös suomen kielellä. Opetusvideota voisi jatkossa kääntää eri kielille, jotta se saavuttaisi laajemman kohderyhmän. Sitä voisi myös parannella keräämällä sen katsojilta kehitysehdotuksia.
