Velkaantumisen sekä taloudenhallinnan puutteiden syitä ja seurauksia
Tanhuansuu, Terhi (2023)
Tanhuansuu, Terhi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304145287
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304145287
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia välitystiliasiakkaiden näkemyksiä asiakkuuteen liittyvistä asioista. Ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä velkaantumiseen johtaviin tekijöihin. Toisena tavoitteena oli perehtyä asiakaskohtaamiseen ja asiakaskokemukseen aikuissosiaalityössä. Kolmantena tavoitteena oli toteuttaa aikuissosiaalityön välitystiliasiakkaille velkaantumiseen liittyvä tutkimus. Tutkimuksen tavoitteina oli selvittää minkälaisista taustoista asiakkuudet ovat syntyneet ja mikä asiakkuuden syntyyn on johtanut.
Velkaantumista käsittelevässä luvussa käsitellään yksilötason vaikutuksia velkaantumisen syntyyn. Sen lisäksi perehdytään ulkoisiin tekijöihin ja siihen, mitä vaikutuksia velkaantumisella voi olla. Luku asiakaskokemus ja kohtaaminen käsittelee mistä asioista asiakaskokemus koostuu ja mitkä asiat sen syntyyn vaikuttavat. Yleisen asiakaskokemuksen lisäksi on perehdytty asiakaskokemukseen aikuissosiaalityössä.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty kvantitatiivista tutkimusta. Tutkimuksen aineisto on kerätty asiakastapaamisten yhteydessä ajalla 1.2-24.3.2023. Vastaaminen lomakkeeseen on ollut vapaaehtoista ja anonyymia
Tutkimustuloksien avulla saatiin selville, että asiakkuudet kestävät pääsääntöisesti pidempään kuin vuoden. Asiakkaat ovat tyytyväisiä yhteistyöhön ja asiakkuuden sujuvuuteen. Asiakkuudessa on eniten keski-ikäisiä, 46–66-vuotiaita, jotka ovat eläkkeellä tai sairas- tai työkyvyttömyyseläkkeellä. Enemmistö vastaajista on yksinasuvia. Vastaajilta pyydettiin parannusehdotuksia tai mielipiteitä siihen, mitkä asiat tämän lisäksi voisivat auttaa heitä talouden hallinnassa. Tämän osalta osa vastaajista toivoi tietoa omista menoistaan ja tuloistaan.
Velkaantumista käsittelevässä luvussa käsitellään yksilötason vaikutuksia velkaantumisen syntyyn. Sen lisäksi perehdytään ulkoisiin tekijöihin ja siihen, mitä vaikutuksia velkaantumisella voi olla. Luku asiakaskokemus ja kohtaaminen käsittelee mistä asioista asiakaskokemus koostuu ja mitkä asiat sen syntyyn vaikuttavat. Yleisen asiakaskokemuksen lisäksi on perehdytty asiakaskokemukseen aikuissosiaalityössä.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty kvantitatiivista tutkimusta. Tutkimuksen aineisto on kerätty asiakastapaamisten yhteydessä ajalla 1.2-24.3.2023. Vastaaminen lomakkeeseen on ollut vapaaehtoista ja anonyymia
Tutkimustuloksien avulla saatiin selville, että asiakkuudet kestävät pääsääntöisesti pidempään kuin vuoden. Asiakkaat ovat tyytyväisiä yhteistyöhön ja asiakkuuden sujuvuuteen. Asiakkuudessa on eniten keski-ikäisiä, 46–66-vuotiaita, jotka ovat eläkkeellä tai sairas- tai työkyvyttömyyseläkkeellä. Enemmistö vastaajista on yksinasuvia. Vastaajilta pyydettiin parannusehdotuksia tai mielipiteitä siihen, mitkä asiat tämän lisäksi voisivat auttaa heitä talouden hallinnassa. Tämän osalta osa vastaajista toivoi tietoa omista menoistaan ja tuloistaan.
