Alakoulujen uimaopetuksen toimintamallin kehittäminen ja implementoinnin suunnittelu Iisalmen kaupungin uuteen uimahalliin
Roivainen, Päivi (2023)
Roivainen, Päivi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304205724
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304205724
Tiivistelmä
Koulujen uimaopetuksella on merkittävä rooli koululaisten uimataidon kehittymiselle. Uinti kuuluu osaksi liikunnan opetussuunnitelmaa kaikilla luokka-asteilla ja on ainoa liikuntalaji, jolle on määritelty omat spesifit tavoitteensa. Koulujen mahdollisuuksissa järjestää uimaopetusta on kuitenkin eroja ja on todettu, että haasteena voivat olla pitkät etäisyydet uimahalleihin, vapaiden uintiaikojen puute sekä koulujen resurssien puute.
Iisalmen kaupungin uimahallissa toteutetaan kaupungin uimaopettajien toimesta uimaopetusta kaikille Iisalmen sekä usean naapurikunnan alakoulujen oppilaille. Vuosittain uimaopetuskäyntejä tulee noin 11 500 kertaa. Kaupunkiin on kevään 2023 aikana valmistumassa uusi uimahalli, joka tarjoaa uuden, isomman toimintaympäristön uimahallin palvelujen, myös koulujen uimaopetuksen toteuttamiselle. Tämän opinnäytetyön tavoitteen on uuden toimintamallin avulla kehittää alakoulujen uimaopetuksen organisointia ja sisältöä sekä implementoida toimintamalli Iisalmen uuteen uimahalliin. Toimintamallin avulla uudessa ympäristössä voidaan toteuttaa laadukasta uimaopetusta, tarjolla olevat tila- ja henkilöresurssit saadaan hyödynnettyä ja uintivuorojen jakaminen kouluille tulee sujuvammaksi.
Toimintamallin kehittäminen pohjautui aiempaan toimintamalliin, hyödyntäen teoriatietoa, kerättyä aineistoa sekä henkilöstön ammattitaitoa. Työ toteutettiin konstruktiivisena tutkimuksena, jossa aikaansaatu konstruktio on päivitetty alakoulujen uimaopetuksen toimintamalli Iisalmen uuteen uimahalliin. Aineistonkeruu toteutettiin elokuussa 2022 teemahaastatteluilla hyödyntäen benchmarking-ajattelua. Haastateltavat olivat kokeneita uimaopetuksen ammattilaisia, joiden kokemusten avulla etsittiin toimivia ratkaisuja Iisalmen alakoulujen uimaopetuksen toimintamalliin. Toimintamallin kehittämisessä hyödynnettiin palveluliiketoiminnan ja tuotteistaminen keinoja. Kehitetty toimintamalli sisältää alakoulujen uimaopetuksen tavoitteet, uintivuorojen jakamisen käytännöt, toimintaohjeet kouluille sekä opetukseen käytettävien tilojen ja henkilöstöresurssien käytön suunnittelun.
Implementoinnin lähtökohtana toimi muutosjohtaminen ja henkilöstöä pyrittiin sitouttamaan uusiin toimintatapoihin osallistavalla suunnitelulla sekä viestinnällä. Koulujen osalta viestintää on hankaloittanut uimahallin valmistumisaikataulun viivästyminen. Viivästymisen takia toimintamallia ei päästy tämän työn puitteissa pilotoimaan käytäntöön alkuperäisen suunnitelman mukaisesti. Toiminnan varsinainen käynnistäminen tapahtuu myöhemmin vuoden 2023 aikana. Vasta tämän jälkeen toimintamallia voidaan muokata ja jatkokehittää saadun palautteen ja kokemusten pohjalta. The swimming education of schools plays an important role in the development of children's swimming skills. Swimming belongs to the part of teaching program of sport education in every school grade. It is the only sport that has its own specific objectives. Schools have different possibilities to arrange swimming education. It has been researched that the challenge can be long distances to swimming halls, lack of free time and lack of resources of schools.
In the swimming hall of Iisalmi, the swimming teachers of the city are executing swimming education to all primary school children of Iisalmi and multiple schools of neighboring municipality. Yearly there is about 11 500 visits in swimming lessons. In spring 2023 there will be completed the new swimming hall in Iisalmi. It will offer a new, larger environment to execute swimming hall services including swimming education. The objective of this thesis is to develop the organization and content of primary school swimming education by the new operating model and implement the operating model to the new swimming hall of Iisalmi. With the operating model it is possible to execute quality swimming education that utilizes the space and employee resources of the new swimming hall. It also makes the shearing the swimming shifts to schools smoother.
Development of the operating model was based on the former operating model of swimming education by utilizing the theoretical knowledge, collected data and the professionalism of employees. The thesis was made as a constructive study, which generated construction is the updated operation model of primary school swimming education in new swimming hall of Iisalmi. The data was collected on august 2022 by thematic interview exploiting benchmarking. Interviewees were experienced professionals of swimming education. The workable solutions for the operating model of primary school swimming education were search by their experiences. The operating model was developed by using service business management and service productization. The operating model includes the objectives of the swimming education, the policy of shearing swimming shifts, the guidance for schools and how the resources of employees and space will be use.
The operating model was implemented by change management. The employees were committed for the new procedure by participatory planning and communication. The delay in the complete schedule of the new swimming hall has complicated the communication for schools. Because of the delay the operating model has not been piloted within this thesis as it was planned. Launching the operation will take place later in year 2023. After that the operating model can be edit and develop further based on feedback and use experiences.
Iisalmen kaupungin uimahallissa toteutetaan kaupungin uimaopettajien toimesta uimaopetusta kaikille Iisalmen sekä usean naapurikunnan alakoulujen oppilaille. Vuosittain uimaopetuskäyntejä tulee noin 11 500 kertaa. Kaupunkiin on kevään 2023 aikana valmistumassa uusi uimahalli, joka tarjoaa uuden, isomman toimintaympäristön uimahallin palvelujen, myös koulujen uimaopetuksen toteuttamiselle. Tämän opinnäytetyön tavoitteen on uuden toimintamallin avulla kehittää alakoulujen uimaopetuksen organisointia ja sisältöä sekä implementoida toimintamalli Iisalmen uuteen uimahalliin. Toimintamallin avulla uudessa ympäristössä voidaan toteuttaa laadukasta uimaopetusta, tarjolla olevat tila- ja henkilöresurssit saadaan hyödynnettyä ja uintivuorojen jakaminen kouluille tulee sujuvammaksi.
Toimintamallin kehittäminen pohjautui aiempaan toimintamalliin, hyödyntäen teoriatietoa, kerättyä aineistoa sekä henkilöstön ammattitaitoa. Työ toteutettiin konstruktiivisena tutkimuksena, jossa aikaansaatu konstruktio on päivitetty alakoulujen uimaopetuksen toimintamalli Iisalmen uuteen uimahalliin. Aineistonkeruu toteutettiin elokuussa 2022 teemahaastatteluilla hyödyntäen benchmarking-ajattelua. Haastateltavat olivat kokeneita uimaopetuksen ammattilaisia, joiden kokemusten avulla etsittiin toimivia ratkaisuja Iisalmen alakoulujen uimaopetuksen toimintamalliin. Toimintamallin kehittämisessä hyödynnettiin palveluliiketoiminnan ja tuotteistaminen keinoja. Kehitetty toimintamalli sisältää alakoulujen uimaopetuksen tavoitteet, uintivuorojen jakamisen käytännöt, toimintaohjeet kouluille sekä opetukseen käytettävien tilojen ja henkilöstöresurssien käytön suunnittelun.
Implementoinnin lähtökohtana toimi muutosjohtaminen ja henkilöstöä pyrittiin sitouttamaan uusiin toimintatapoihin osallistavalla suunnitelulla sekä viestinnällä. Koulujen osalta viestintää on hankaloittanut uimahallin valmistumisaikataulun viivästyminen. Viivästymisen takia toimintamallia ei päästy tämän työn puitteissa pilotoimaan käytäntöön alkuperäisen suunnitelman mukaisesti. Toiminnan varsinainen käynnistäminen tapahtuu myöhemmin vuoden 2023 aikana. Vasta tämän jälkeen toimintamallia voidaan muokata ja jatkokehittää saadun palautteen ja kokemusten pohjalta.
In the swimming hall of Iisalmi, the swimming teachers of the city are executing swimming education to all primary school children of Iisalmi and multiple schools of neighboring municipality. Yearly there is about 11 500 visits in swimming lessons. In spring 2023 there will be completed the new swimming hall in Iisalmi. It will offer a new, larger environment to execute swimming hall services including swimming education. The objective of this thesis is to develop the organization and content of primary school swimming education by the new operating model and implement the operating model to the new swimming hall of Iisalmi. With the operating model it is possible to execute quality swimming education that utilizes the space and employee resources of the new swimming hall. It also makes the shearing the swimming shifts to schools smoother.
Development of the operating model was based on the former operating model of swimming education by utilizing the theoretical knowledge, collected data and the professionalism of employees. The thesis was made as a constructive study, which generated construction is the updated operation model of primary school swimming education in new swimming hall of Iisalmi. The data was collected on august 2022 by thematic interview exploiting benchmarking. Interviewees were experienced professionals of swimming education. The workable solutions for the operating model of primary school swimming education were search by their experiences. The operating model was developed by using service business management and service productization. The operating model includes the objectives of the swimming education, the policy of shearing swimming shifts, the guidance for schools and how the resources of employees and space will be use.
The operating model was implemented by change management. The employees were committed for the new procedure by participatory planning and communication. The delay in the complete schedule of the new swimming hall has complicated the communication for schools. Because of the delay the operating model has not been piloted within this thesis as it was planned. Launching the operation will take place later in year 2023. After that the operating model can be edit and develop further based on feedback and use experiences.