Vantaan avomyllykurssin vaikuttavuus ja kokemukset asiakkaiden näkökulmasta
Saastamoinen, Suvi; Korpi Carlsson, Saija (2014)
Saastamoinen, Suvi
Korpi Carlsson, Saija
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052810839
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052810839
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme aiheena on vaikuttavuustutkimus Vantaan avomyllyn päihdekurssista. Kurssi on tarkoitettu työelämästä hoitoon ohjautuneille päihderiippuvaisille. Sen tavoitteina on tarjota välineitä riippuvuudesta vapautumiselle sekä luoda edellytyksiä hyvinvoinnin kasvulle.
Avomyllyn toiminta perustuu Minnesota-malliin ja sen menetelmät ovat kognitiivisen oppimisterapeuttisen tradition mukaisia. Kuntoutusmenetelminä käytetään luovia menetelmiä, kuten musiikki- ja taideterapiaa. Hoidon alussa jokainen osallistuja määrittelee itselleen hoitojak-son tavoitteet apunaan vertaisryhmä ja päihdeterapeutti. Kurssilla käytetään myös asiantuntijaluentoja, ryhmä- sekä yksilökeskusteluja.
Työmme teoriaosuus käsittelee päihdehuollon kuntoutusprosessia, riippuvuutta, vertaistukea ja päihteidenkäytön vaikutusta työpaikalla. Tutkimukseen osallistui yhteensä 56 henkilöä kuudelta eri kurssilta. Kyseiset kurssit järjestettiin vuosina 2012- 2013. Kaikille asiakkaille tehtiin postikysely ja osalle lisäksi puhelinhaastattelu. Tutkimuksen päätavoitteena oli tutkia kurssin tuloksellisuutta sekä vaikuttavuutta ja tuoda esiin asiakkaiden kokemuksia. Kyselylomakkeita palautui 19, joten vastausprosentti oli 34. Tutkimuksen keskittyessä avomyllykurssiin ja siellä käytettyihin menetelmiin, ei tuloksia juurikaan voida yleistää muihin päihdekuntoutusmuotoihin. Yhtä lukuun ottamatta vastaajilla oli päihteenä alkoholi.
Saatujen tulosten mukaan vertaistukea ja muiden tarinoiden kuulemista pidettiin erityisen tärkeänä. Ratkaisevana tekijänä raittiuden saavuttaneilla nousi oman juomishistorian käsittely sekä juomisen takana olevan syyn ymmärtäminen. Nämä tukivat päätöstä raittiudesta ja lisäsi motivaatiota elämäntapamuutokseen. Moni vastaaja oli ilmaissut kiinnostuksensa jatkohoitoa tai kertauskurssia kohtaan. Kurssi oli auttanut joitakin ihmisiä raitistumaan.
Avomyllyn toiminta perustuu Minnesota-malliin ja sen menetelmät ovat kognitiivisen oppimisterapeuttisen tradition mukaisia. Kuntoutusmenetelminä käytetään luovia menetelmiä, kuten musiikki- ja taideterapiaa. Hoidon alussa jokainen osallistuja määrittelee itselleen hoitojak-son tavoitteet apunaan vertaisryhmä ja päihdeterapeutti. Kurssilla käytetään myös asiantuntijaluentoja, ryhmä- sekä yksilökeskusteluja.
Työmme teoriaosuus käsittelee päihdehuollon kuntoutusprosessia, riippuvuutta, vertaistukea ja päihteidenkäytön vaikutusta työpaikalla. Tutkimukseen osallistui yhteensä 56 henkilöä kuudelta eri kurssilta. Kyseiset kurssit järjestettiin vuosina 2012- 2013. Kaikille asiakkaille tehtiin postikysely ja osalle lisäksi puhelinhaastattelu. Tutkimuksen päätavoitteena oli tutkia kurssin tuloksellisuutta sekä vaikuttavuutta ja tuoda esiin asiakkaiden kokemuksia. Kyselylomakkeita palautui 19, joten vastausprosentti oli 34. Tutkimuksen keskittyessä avomyllykurssiin ja siellä käytettyihin menetelmiin, ei tuloksia juurikaan voida yleistää muihin päihdekuntoutusmuotoihin. Yhtä lukuun ottamatta vastaajilla oli päihteenä alkoholi.
Saatujen tulosten mukaan vertaistukea ja muiden tarinoiden kuulemista pidettiin erityisen tärkeänä. Ratkaisevana tekijänä raittiuden saavuttaneilla nousi oman juomishistorian käsittely sekä juomisen takana olevan syyn ymmärtäminen. Nämä tukivat päätöstä raittiudesta ja lisäsi motivaatiota elämäntapamuutokseen. Moni vastaaja oli ilmaissut kiinnostuksensa jatkohoitoa tai kertauskurssia kohtaan. Kurssi oli auttanut joitakin ihmisiä raitistumaan.