"It's the mint on the pillow" Laadukasta palvelua kansainvälisin silmin
Rämö, Elina (2013)
Rämö, Elina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061612947
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061612947
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää laadukkaan palvelun merkitys eri kulttuureista tuleville asiakkaille. Työssä selvitettiin myös, millaisesta palvelusta asiakkaat olivat valmiita maksamaan, ja heidän motiivit lomakohteen sekä Bacolet Beach Club –hotellin valintaan. Yrittäjän motiivit yritys-toimintaan selvitettiin.
Tutkimus tehtiin Trinidad ja Tobagossa, Tobagon saarella. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää haastattelemalla kuutta eri Bacolet Beach Clubin asiakasta ja hotellin omistajaa. Haastatteluun osallistui saksalainen, amerikkalainen, isobritannialainen, jamaikalainen, bulgarialais-amerikkalainen ja norjalainen. Haastattelut tehtiin 8.7. -8.8.2013 välisenä aikana. Tutkimuksessa käytettiin myös osallistuvaa havainnointia.
Tutkimuksen perusteella kävi ilmi, että asiakaspalvelijan eri kulttuurien tuntemus auttaa asiakasko-kemuksen onnistumisessa. Yhteenvetona laadukas palvelu muodostuu pienistä asioista palveluko-kemuksen aikana, ja tärkeyden tunteen saavuttamisesta sekä tavasta, miten heitä kohdellaan ja miten heille puhutaan palvelutapahtuman aikana kulttuurista tai maasta riippumatta. Kulttuurintuntemus ehkäisee liian korkeiden asiakasodotusten asettamista. Asiakkaan aikaisemmat kokemukset vaikuttavat siihen, millaisesta palvelusta asiakkaat ovat valmiita maksamaan.
Työn tuloksista on hyötyä asiakaspalvelijoille, jotka kohtaavat työssään kansainvälisiä asiakkaita. Opinnäytetyöni voi toimia oppaana kenelle tahansa, joka suunnittelee työharjoittelua Karibian alu-eelle ja yleisenä kulttuurisena katsauksena erityisesti Trinidad ja Tobagosta, sillä aiheesta ei ole paljon kirjoitettu suomen kielellä. Kulttuurien opiskelemisesta olisi hyötyä kansainvälistyvässä maailmassa asiakaspalvelutyön näkökulmasta.
Tutkimus tehtiin Trinidad ja Tobagossa, Tobagon saarella. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää haastattelemalla kuutta eri Bacolet Beach Clubin asiakasta ja hotellin omistajaa. Haastatteluun osallistui saksalainen, amerikkalainen, isobritannialainen, jamaikalainen, bulgarialais-amerikkalainen ja norjalainen. Haastattelut tehtiin 8.7. -8.8.2013 välisenä aikana. Tutkimuksessa käytettiin myös osallistuvaa havainnointia.
Tutkimuksen perusteella kävi ilmi, että asiakaspalvelijan eri kulttuurien tuntemus auttaa asiakasko-kemuksen onnistumisessa. Yhteenvetona laadukas palvelu muodostuu pienistä asioista palveluko-kemuksen aikana, ja tärkeyden tunteen saavuttamisesta sekä tavasta, miten heitä kohdellaan ja miten heille puhutaan palvelutapahtuman aikana kulttuurista tai maasta riippumatta. Kulttuurintuntemus ehkäisee liian korkeiden asiakasodotusten asettamista. Asiakkaan aikaisemmat kokemukset vaikuttavat siihen, millaisesta palvelusta asiakkaat ovat valmiita maksamaan.
Työn tuloksista on hyötyä asiakaspalvelijoille, jotka kohtaavat työssään kansainvälisiä asiakkaita. Opinnäytetyöni voi toimia oppaana kenelle tahansa, joka suunnittelee työharjoittelua Karibian alu-eelle ja yleisenä kulttuurisena katsauksena erityisesti Trinidad ja Tobagosta, sillä aiheesta ei ole paljon kirjoitettu suomen kielellä. Kulttuurien opiskelemisesta olisi hyötyä kansainvälistyvässä maailmassa asiakaspalvelutyön näkökulmasta.