Lounasruokailun kehittäminen : Case Cafe Rivette
Rautavuori, Lea (2014)
Rautavuori, Lea
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060912245
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060912245
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Loimaalla sijaitsevan ravintola Cafe Rivetten asiakas-tyytyväisyyttä lounastarjontaan, ja kyselyn avulla kehittää sen toimintaa. Kilpailu alalla on kovaa, ja tarkoituksena oli, että cafe Rivette voisi jatkossa erottua kilpailijoista entistä paremman lounastarjonnan avulla.
Tutkimusongelmana oli miten kehittää Cafe Rivetten palveluja ja saada lisää asiakkaita. Asia-kastyytyväisyyskysely pohjautui asiakaslähtöiseen palveluun, asiakastyytyväisyyteen, ja mark-kinointiviestintään. Haastatteluun saatujen vastausten perusteella tehtiin kehitysehdotukset cafe Rivetten asiakastyytyväisyyden parantamiseksi.
Tutkimus suoritettiin laadullisin menetelmin käyttäen haastattelua, havainnointia ja bench-markingia. Koska kyseessä oli pienen paikkakunnan ravintola, haasteena tutkimuksessa oli vastaajien rehellisyys ja avoimuus haastattelutilanteessa. Tässä opinnäytteessä käydään läpi myös tutkimusmenetelmien valintaa ja sen oikeellisuutta.
Cafe Rivetten asiakastyytyväisyys oli lähes odotetulla tasolla, vaikkakin haastatteluissa nousi kuitenkin esiin muutamia kehitysideoita ja parannuskohteita.
Asiakastyytyväisyyskysely kannattaisi toteuttaa tasaisin väliajoin, jolloin ravintolan omistajat olisivat tietoisia asiakastyytyväisyyden tasosta sekä mahdollisista tyytyväisyyttä laskevista seikoista. Asiakastyytyväisyysmittauksen avulla voidaan reagoida nopeasti tyytyväisyyttä alentaviin asioihin.
Tutkimusongelmana oli miten kehittää Cafe Rivetten palveluja ja saada lisää asiakkaita. Asia-kastyytyväisyyskysely pohjautui asiakaslähtöiseen palveluun, asiakastyytyväisyyteen, ja mark-kinointiviestintään. Haastatteluun saatujen vastausten perusteella tehtiin kehitysehdotukset cafe Rivetten asiakastyytyväisyyden parantamiseksi.
Tutkimus suoritettiin laadullisin menetelmin käyttäen haastattelua, havainnointia ja bench-markingia. Koska kyseessä oli pienen paikkakunnan ravintola, haasteena tutkimuksessa oli vastaajien rehellisyys ja avoimuus haastattelutilanteessa. Tässä opinnäytteessä käydään läpi myös tutkimusmenetelmien valintaa ja sen oikeellisuutta.
Cafe Rivetten asiakastyytyväisyys oli lähes odotetulla tasolla, vaikkakin haastatteluissa nousi kuitenkin esiin muutamia kehitysideoita ja parannuskohteita.
Asiakastyytyväisyyskysely kannattaisi toteuttaa tasaisin väliajoin, jolloin ravintolan omistajat olisivat tietoisia asiakastyytyväisyyden tasosta sekä mahdollisista tyytyväisyyttä laskevista seikoista. Asiakastyytyväisyysmittauksen avulla voidaan reagoida nopeasti tyytyväisyyttä alentaviin asioihin.