Sosiaalinen media osana yrityksen markkinointia
Lohvansuu, Ninni (2023)
Lohvansuu, Ninni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305057937
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305057937
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli vastata tutkimuskysymykseen, miten yritykset voivat päästä kasvutavoitteisiinsa digimarkkinoinnin keinoin. Opinnäytetyön tarkoitus oli rakentaa pohja toimeksiantajayritys Somenian uusasiakashankinnalle tutkimalla sosiaalisen median tarjoamia mahdollisuuksia pienyritysten näkökulmasta. Työssä opastettiin muun muassa miten valitaan sopivin sisällöntuottaja yritykselle ja käytiin läpi myös sosiaalisen median eettisiä kysymyksiä ja yritysten omaa vastuuta sanotusta, sananvapaudesta huolimatta. Opinnäytetyön aihe valikoitui sen ajankohtaisuuden ja henkilökohtaisen mielenkiinnon pohjalta.
Sosiaalinen media on kiistatta tehokas apuväline sekä liiketoiminnan edistämisessä, että taloudellisen menestyksen saavuttamisessa. Tähän johtopäätökseen päästiin myös opinnäytetyössä. Työssä käytettiin toiminnallisen opinnäytetyön menetelmiä ja keskeisiin kysymyksiin pyrittiin vastaamaan toimeksiantajana toimineen yrityksen näkökulmasta, hyödyntäen asiantuntijahaastatteluja sen tukena. Asiantuntijahaastattelut toimivat opinnäytetyön pohjana ja niiden ympärille rakennettiin niitä tukeva kokonaisuus. Toiminnallisen opinnäytetyön liitteeksi laadittiin sähköisesti ladattava ostajan opas, jonka tarkoitus on edistää toimeksiantajayrityksen myyntiä sisällöntuottajana ja toimia referenssinä potentiaalisille asiakkaille. Opinnäytetyöhön haastateltiin useita alan asiantuntijoita, sekä tutkittiin tieteellisiä tutkimuksia ja muita digitaalisen markkinoinnin lähteitä. Myös oma asiantuntijuuteni toi työhön oman ulottuvuutensa ja tarjosi kokonaisuudelle maanläheisen kosketuspinnan.
Oppaan avulla yritykset voivat saada kasvua aikaan ja tehostaa omaa liiketoimintaansa. Oppaan tarkoitus oli lisätä Somenian potentiaalisten asiakkaiden ymmärrystä sisällön tuottamisesta ja sen kustannustehokkaista keinoista, sekä toimia tulevaisuuden tehokkaana apuvälineenä toimeksiantajayrityksen uusasiakas-hankinnassa. Opinnäytetyössä todettiin myös, että tehokas sisällöntuotanto vie aikaa ja se vaatii suunnitelmallista säännöllisyyttä. Siksi opas laadittiin luomaan lisämyyntiä toimeksiantajalle heti sen käyttöönotosta lähtien.
Sosiaalinen media ja digitaalinen markkinointi kehittyy jatkuvasti. Onkin suositeltavaa päivittää opasta säännöllisesti ja kehittää jatko-oppaita, jotka syventävät oman kohderyhmän ymmärrystä alasta entisestään. Samalla Somenian toiminnan läpinäkyvyys ja lisäarvotarjonta kasvaa orgaanisesti.
Sosiaalinen media on kiistatta tehokas apuväline sekä liiketoiminnan edistämisessä, että taloudellisen menestyksen saavuttamisessa. Tähän johtopäätökseen päästiin myös opinnäytetyössä. Työssä käytettiin toiminnallisen opinnäytetyön menetelmiä ja keskeisiin kysymyksiin pyrittiin vastaamaan toimeksiantajana toimineen yrityksen näkökulmasta, hyödyntäen asiantuntijahaastatteluja sen tukena. Asiantuntijahaastattelut toimivat opinnäytetyön pohjana ja niiden ympärille rakennettiin niitä tukeva kokonaisuus. Toiminnallisen opinnäytetyön liitteeksi laadittiin sähköisesti ladattava ostajan opas, jonka tarkoitus on edistää toimeksiantajayrityksen myyntiä sisällöntuottajana ja toimia referenssinä potentiaalisille asiakkaille. Opinnäytetyöhön haastateltiin useita alan asiantuntijoita, sekä tutkittiin tieteellisiä tutkimuksia ja muita digitaalisen markkinoinnin lähteitä. Myös oma asiantuntijuuteni toi työhön oman ulottuvuutensa ja tarjosi kokonaisuudelle maanläheisen kosketuspinnan.
Oppaan avulla yritykset voivat saada kasvua aikaan ja tehostaa omaa liiketoimintaansa. Oppaan tarkoitus oli lisätä Somenian potentiaalisten asiakkaiden ymmärrystä sisällön tuottamisesta ja sen kustannustehokkaista keinoista, sekä toimia tulevaisuuden tehokkaana apuvälineenä toimeksiantajayrityksen uusasiakas-hankinnassa. Opinnäytetyössä todettiin myös, että tehokas sisällöntuotanto vie aikaa ja se vaatii suunnitelmallista säännöllisyyttä. Siksi opas laadittiin luomaan lisämyyntiä toimeksiantajalle heti sen käyttöönotosta lähtien.
Sosiaalinen media ja digitaalinen markkinointi kehittyy jatkuvasti. Onkin suositeltavaa päivittää opasta säännöllisesti ja kehittää jatko-oppaita, jotka syventävät oman kohderyhmän ymmärrystä alasta entisestään. Samalla Somenian toiminnan läpinäkyvyys ja lisäarvotarjonta kasvaa orgaanisesti.