Esihenkilö suunnitellun muutoksen johtajana kaupan alalla
Karppinen, Lotta (2023)
Karppinen, Lotta
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305088341
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305088341
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia kaupan alan esihenkilöasemassa toimivien käsityksiä, mielipiteitä ja näkemyksiä muutosjohtamisesta. Opinnäytetyössä käsitellään suunniteltujen muutosten läpivientiä osa-alueineen, joita on muutosjohtaminen, viestintä, muutokseen reagoiminen, muutosvastarinta, esihenkilön työhyvinvointi ja itsensä johtaminen. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millä keinoilla esihenkilöt johtavat muutostilanteita työyhteisöissään, miten he johtavat itseään sekä miten he huolehtivat omasta jaksamisestaan muutostilanteissa.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus kertoo yleisesti johtamisesta, erilaisista johtamisen tyyleistä ja esihenkilötyöstä. Yleisen osuuden jälkeen käsitellään muutosta yleisesti, jonka jälkeen siirrytään muutosjohtamiseen. Muutosjohtamista tarkastellaan esihenkilön näkökulmasta ja esihenkilön roolista. Muutosjohtamiseen liittyen tarkastellaan muutosjohtamista yleisesti, muutoksen vaiheita, muutosviestintää, muutoksen herättämiä reaktioita alaisissa sekä muutosvastarintaa ja esihenkilön omaa työhyvinvointia sekä itsensä johtamista.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta. Opinnäytetyön aineistonkeruumenetelmänä oli puolistrukturoidut teemahaastattelut, joissa haastateltiin kuutta kaupan alalla toimivaa esihenkilöä. Esihenkilöitä haastattelemalla pyrittiin saamaan tietoa erilaisista muutosjohtamisen keinoista kaupan alalla työskennellessä. Haastatteluissa esitetyt kysymykset pohjautuivat opinnäytetyön teoreettiseen viitekehykseen.
Tehdyn tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että kaupan alalla työskentelevät esihenkilöt johtavat alaisiaan erilaisin menetelmin, eikä ole yhtä tiettyä oikeaa vastausta. Esihenkilöt johtavat muutoksia erilaisia johtamisen tyylejä käyttäen, joista esiin nousee esimerkillä johtaminen ja valmentava johtaminen. Jokainen haastateltu esihenkilö työssään huomioi alaisensa yksilöittäin ja johtaa alaisiaan sen mukaan. Kaikki esihenkilöt viestivät alaistensa kanssa muutoksen aikana suullisesti kasvotusten sekä WhatsAppia käyttäen.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus kertoo yleisesti johtamisesta, erilaisista johtamisen tyyleistä ja esihenkilötyöstä. Yleisen osuuden jälkeen käsitellään muutosta yleisesti, jonka jälkeen siirrytään muutosjohtamiseen. Muutosjohtamista tarkastellaan esihenkilön näkökulmasta ja esihenkilön roolista. Muutosjohtamiseen liittyen tarkastellaan muutosjohtamista yleisesti, muutoksen vaiheita, muutosviestintää, muutoksen herättämiä reaktioita alaisissa sekä muutosvastarintaa ja esihenkilön omaa työhyvinvointia sekä itsensä johtamista.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta. Opinnäytetyön aineistonkeruumenetelmänä oli puolistrukturoidut teemahaastattelut, joissa haastateltiin kuutta kaupan alalla toimivaa esihenkilöä. Esihenkilöitä haastattelemalla pyrittiin saamaan tietoa erilaisista muutosjohtamisen keinoista kaupan alalla työskennellessä. Haastatteluissa esitetyt kysymykset pohjautuivat opinnäytetyön teoreettiseen viitekehykseen.
Tehdyn tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että kaupan alalla työskentelevät esihenkilöt johtavat alaisiaan erilaisin menetelmin, eikä ole yhtä tiettyä oikeaa vastausta. Esihenkilöt johtavat muutoksia erilaisia johtamisen tyylejä käyttäen, joista esiin nousee esimerkillä johtaminen ja valmentava johtaminen. Jokainen haastateltu esihenkilö työssään huomioi alaisensa yksilöittäin ja johtaa alaisiaan sen mukaan. Kaikki esihenkilöt viestivät alaistensa kanssa muutoksen aikana suullisesti kasvotusten sekä WhatsAppia käyttäen.