Liikegrafiikka brändinrakennuksen tukena : visuaalisen ilmeen soveltaminen sosiaalisen median kanaviin
Syväluoma, Julia (2023)
Syväluoma, Julia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305088366
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305088366
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tarkastelee liikegrafiikan käyttöä sosiaalisessa mediassa brändinrakennuksen työkaluna. Aihetta lähestytään suunnittelijan näkökulmasta käsitellen yhtenäisen visuaalisen identiteetin tärkeyttä sekä sosiaalisen median merkittävyyttä brändien viestinnässä tänä päivänä. Opinnäyteyössä on hyödynnetty lähdekirjallisuutta, sekä tehty pohdintaa toiminnalliseen osuuteen toteutetun projektin kautta.
Liikegrafiikkaan perehdytään käsitteen tasolla, sekä syvennytään liikegrafiikan mahdollisiin käyttöympäristöihin. Tämä on oleellista, jotta liikegrafiikasta saadaan luotua yleiskäsitys. Opinnäytetyö kuitenkin käsittelee nimenomaan sosiaalisen median kanavia, joten valitut kanavat käydään läpi tarkemmin sekä perehdytään niiden vaatimuksiin suunnittelutyön kannalta.
Yhtenäinen visuaalinen identiteetti on tärkeä elementti kestävässä brändinrakennuksessa. Perinteiset graafiset ohjeistot eivät sellaisinaan ole välttämättä riittäviä nykypäivän median luonteen vuoksi, joten työssä syvennytään liikegrafiikan ohjeistoihin ja siihen, millaisia elementtejä ne voivat sisältää. Brändit ja niiden tarpeet ovat moninaisia, joten aihetta lähestytään esimerkkitapausten kautta. Liikegrafiikan ohjeistoja käsiteltäessä hyödynnetään myös oman projektin lopputuloksia. Projektin lopputuloksia sovelletaan sosiaalisen median formaatteihin ottaen huomioon niiden vaatimukset. Opinnäytetyön ja projektin avulla pyritään luomaan kattava yleiskuva yhtenäisestä liikegrafiikan käytöstä ja sen soveltamisesta sosiaaliseen mediaan.
Liikegrafiikkaan perehdytään käsitteen tasolla, sekä syvennytään liikegrafiikan mahdollisiin käyttöympäristöihin. Tämä on oleellista, jotta liikegrafiikasta saadaan luotua yleiskäsitys. Opinnäytetyö kuitenkin käsittelee nimenomaan sosiaalisen median kanavia, joten valitut kanavat käydään läpi tarkemmin sekä perehdytään niiden vaatimuksiin suunnittelutyön kannalta.
Yhtenäinen visuaalinen identiteetti on tärkeä elementti kestävässä brändinrakennuksessa. Perinteiset graafiset ohjeistot eivät sellaisinaan ole välttämättä riittäviä nykypäivän median luonteen vuoksi, joten työssä syvennytään liikegrafiikan ohjeistoihin ja siihen, millaisia elementtejä ne voivat sisältää. Brändit ja niiden tarpeet ovat moninaisia, joten aihetta lähestytään esimerkkitapausten kautta. Liikegrafiikan ohjeistoja käsiteltäessä hyödynnetään myös oman projektin lopputuloksia. Projektin lopputuloksia sovelletaan sosiaalisen median formaatteihin ottaen huomioon niiden vaatimukset. Opinnäytetyön ja projektin avulla pyritään luomaan kattava yleiskuva yhtenäisestä liikegrafiikan käytöstä ja sen soveltamisesta sosiaaliseen mediaan.