Asiakasraati asiakasosallisuutta edistämässä kuntoutuksessa
Labbas, Minna (2023)
Labbas, Minna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305098778
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305098778
Tiivistelmä
Tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena oli kehittää asiakasraadin käyttöä asiakasosallisuuden edistämiseksi. Toimintaympäristönä oli kolmannen sektorin työllisyystoimija Kymenlaaksossa ja Itä-Uudenmaan alueella.
Tutkimuksellisessa kehittämistyössä noudatettiin toimintatutkimuksellista lähestymistapaa. Kehittämistehtävien avulla kuvattiin asiakasraadin hyötyjä ja asiakasraadin käyttöön vaikuttavia tekijöitä asiakasosallisuuden edistämiseksi. Aineisto tutkimukselliseen kehittämistyöhön kerättiin laadullisin menetelmin. Ensimmäisen ja toisen kehittämistehtävän aineisto kerättiin kuntoutujien ja ammattilaisten yksilöllisillä teemahaastatteluilla. Kolmannen kehittämistehtävän aineistonkeruu tapahtui kuntoutujien ja ammattilaisten yhteiskehittelytilaisuudessa Learning cafe -menetelmää hyödyntäen. Kaikista kehittämistehtävistä kerätty aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tuloksista ilmeni, että asiakasraadilla oli asiakasosallisuutta edistäviä vaikutuksia. Asiakasraati mahdollisti kuntoutujien ja ammattilaisten välisen kehittäjäkumppanuuden, lisäsi asiakastyytyväisyyttä ja tasa-arvoisuutta kuntoutuspalveluissa, edisti kuntoutujien kuulluksi tulemista ja vahvisti heidän työ- ja yhteiskuntataitojaan.
Tulosten mukaan asiakasraadin käyttöön vaikuttivat osallistumisen vapaaehtoisuus ja erilaisten osallistujien huomioiminen asiakasraadin toiminnan suunnittelussa. Toteutuksen ajankohdan suunnittelulla ja riittävällä perehdytyksellä asiakasraatiin osallistuminen voitiin mahdollistaa kuntoutujille tasapuolisemmin. Asiakasraadin käyttöön vaikuttivat rento ja turvallinen ilmapiiri sekä asiakasraadin omat vaikutusmahdollisuudet sen toteutukseen.
Tuloksista ilmeni, että asiakasraadin käyttöä edistettäessä tärkeimmät tekijät olivat vastuuhenkilön nimeäminen asiakasraadille, asiakasraatiin osallistumisen houkuttelevaksi tekeminen, asiakasraadin päätösvalta omaan toimintaansa, suunnitelmallisuus asiakasraatitoiminnassa sekä arvostava asenne asiakasraatia kohtaan läpi koko organisaation. Saatujen tulosten perusteella voidaan todeta, että asiakasraadin käyttöä edistävien tekijöiden toteutuminen edellytti organisaatiolta suunnitelmallista toimintaa, taloudellista resurssointia asiakasraatiin sekä tahtotilaa edistää asiakasosallisuutta.
Tuloksia voidaan hyödyntää kehitettäessä asiakasraatitoiminnan käyttöönottoa kuntoutuspalveluissa.
Tutkimuksellisessa kehittämistyössä noudatettiin toimintatutkimuksellista lähestymistapaa. Kehittämistehtävien avulla kuvattiin asiakasraadin hyötyjä ja asiakasraadin käyttöön vaikuttavia tekijöitä asiakasosallisuuden edistämiseksi. Aineisto tutkimukselliseen kehittämistyöhön kerättiin laadullisin menetelmin. Ensimmäisen ja toisen kehittämistehtävän aineisto kerättiin kuntoutujien ja ammattilaisten yksilöllisillä teemahaastatteluilla. Kolmannen kehittämistehtävän aineistonkeruu tapahtui kuntoutujien ja ammattilaisten yhteiskehittelytilaisuudessa Learning cafe -menetelmää hyödyntäen. Kaikista kehittämistehtävistä kerätty aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tuloksista ilmeni, että asiakasraadilla oli asiakasosallisuutta edistäviä vaikutuksia. Asiakasraati mahdollisti kuntoutujien ja ammattilaisten välisen kehittäjäkumppanuuden, lisäsi asiakastyytyväisyyttä ja tasa-arvoisuutta kuntoutuspalveluissa, edisti kuntoutujien kuulluksi tulemista ja vahvisti heidän työ- ja yhteiskuntataitojaan.
Tulosten mukaan asiakasraadin käyttöön vaikuttivat osallistumisen vapaaehtoisuus ja erilaisten osallistujien huomioiminen asiakasraadin toiminnan suunnittelussa. Toteutuksen ajankohdan suunnittelulla ja riittävällä perehdytyksellä asiakasraatiin osallistuminen voitiin mahdollistaa kuntoutujille tasapuolisemmin. Asiakasraadin käyttöön vaikuttivat rento ja turvallinen ilmapiiri sekä asiakasraadin omat vaikutusmahdollisuudet sen toteutukseen.
Tuloksista ilmeni, että asiakasraadin käyttöä edistettäessä tärkeimmät tekijät olivat vastuuhenkilön nimeäminen asiakasraadille, asiakasraatiin osallistumisen houkuttelevaksi tekeminen, asiakasraadin päätösvalta omaan toimintaansa, suunnitelmallisuus asiakasraatitoiminnassa sekä arvostava asenne asiakasraatia kohtaan läpi koko organisaation. Saatujen tulosten perusteella voidaan todeta, että asiakasraadin käyttöä edistävien tekijöiden toteutuminen edellytti organisaatiolta suunnitelmallista toimintaa, taloudellista resurssointia asiakasraatiin sekä tahtotilaa edistää asiakasosallisuutta.
Tuloksia voidaan hyödyntää kehitettäessä asiakasraatitoiminnan käyttöönottoa kuntoutuspalveluissa.