Ohjaajan työtapojen arviointi : aikuisten kehitysvammaisten musiikkiryhmä
Kulmala, Sanna (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305098844
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305098844
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin aikuisten kehitysvammaisten musiikkiryhmän ohjaamista. Minkälainen musiikillinen sisältö innostaa aikuisia kehitysvammaisia osallistumaan? Miten käytän varhaisiän musiikkikasvatuksen työtapoja? Millaisia muita työmenetelmiä tarvitsen tukeakseni osallistumista? Kiinnostuin aiheesta aloittaessani musiikkiryhmän ohjaamistyön päivätoimintakeskuksessa. Tällöin syntyi tarve oppia, miten sovellan varhaisiän musiikkikasvatuksen työtapoja aikuisten kehitysvammaisten musiikkiryhmätoiminnassa.
Tutkimusaineistonani on kahdeksan ohjaamaani videoitua aikuisten kehitysvammaisten musiikkiryhmäkertaa, heidän vastaavan ohjaajansa haastattelu sekä tuntimuistiinpanoni. Musiikkiryhmäkerrat toteutettiin kehitysvammaisten asumisyksikössä ja jokainen tunti kesti 45 minuuttia. Haastattelu kesti liki tunnin ja se videoitiin. Tein muistiinpanoja jokaisen tuntikerran jälkeen ohjaamisestani. Tutut laululeikit, toivelaulut sekä erilaisten soittimien kokeileminen innostivat eniten osallistumiseen. Varhaisiän musiikkikasvatuksen työtavoista käytettiin eniten laulua, liikettä sekä soittoa toistojen kautta perussykkeessä, kuvatuen ja apuvälineiden avulla. Osallistumisen tukemiseksi ohjaaja tarvitsi muita työmenetelmiä kuten kommunikaatiomenetelmien osaamista, kuvionuottimenetelmän hallintaa sekä lähtökohdaksi positiivista pedagogiikkaa.
Opinnäytetyöstä voivat hyötyä ja sitä voi soveltaa muut musiikkikasvattajat, joilla on kehitysvammaisia ryhmässään.
Avainsanat: Osallistuminen, kehitysvamma, erityispedagogiikka, positiivinen psykologia, musiikkipedagogi, musiikkikasvatus, varhaisiän musiikkikasvatuksen työtavat, ohjaus, kommunikaatio.
Tutkimusaineistonani on kahdeksan ohjaamaani videoitua aikuisten kehitysvammaisten musiikkiryhmäkertaa, heidän vastaavan ohjaajansa haastattelu sekä tuntimuistiinpanoni. Musiikkiryhmäkerrat toteutettiin kehitysvammaisten asumisyksikössä ja jokainen tunti kesti 45 minuuttia. Haastattelu kesti liki tunnin ja se videoitiin. Tein muistiinpanoja jokaisen tuntikerran jälkeen ohjaamisestani. Tutut laululeikit, toivelaulut sekä erilaisten soittimien kokeileminen innostivat eniten osallistumiseen. Varhaisiän musiikkikasvatuksen työtavoista käytettiin eniten laulua, liikettä sekä soittoa toistojen kautta perussykkeessä, kuvatuen ja apuvälineiden avulla. Osallistumisen tukemiseksi ohjaaja tarvitsi muita työmenetelmiä kuten kommunikaatiomenetelmien osaamista, kuvionuottimenetelmän hallintaa sekä lähtökohdaksi positiivista pedagogiikkaa.
Opinnäytetyöstä voivat hyötyä ja sitä voi soveltaa muut musiikkikasvattajat, joilla on kehitysvammaisia ryhmässään.
Avainsanat: Osallistuminen, kehitysvamma, erityispedagogiikka, positiivinen psykologia, musiikkipedagogi, musiikkikasvatus, varhaisiän musiikkikasvatuksen työtavat, ohjaus, kommunikaatio.