Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Prosessi tilaus-toimitusketjun hallintaan

Takala, Satu (2023)

 
Avaa tiedosto
Satu_Takala.pdf (2.129Mt)
Lataukset: 


Takala, Satu
2023
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051110090
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli määritellä Formica IKI:n tilaus-toimitusketjun hallintaan liittyvät prosessit, sekä luoda sen toimintaa helpottavia visuaalisia raportteja Qliksense -raportointiohjelmaan. Tarve selkeyttää tilaus-toimitusketjun toimintaa heijastui yrityksen omistajavaihdoksen jälkeen tapahtuneiden muutosten aiheuttamiin epäselviin toimintatapoihin ja erityisesti tilausten toimitusaikojen määrittämisen haasteisiin.

Tilaus-toimitusketjun prosesseja tarkasteltiin ja kehitettiin Lean-periaatteiden avulla. Tutkimustyö aloitettiin teemahaastatteluilla, joiden avulla selvitettiin Formica IKI:n sisäisiä näkemyseroja tilaus-toimitusketjun toiminnasta, kartoitettiin prosessit sekä etsittiin kehityskohteita. Haastattelujen analysoinnin jälkeen päätettiin tehdä myös toinen tutkimusosuus, jonka tavoitteena oli aivoriihen avulla jatkojalostaa ensimmäisen tutkimuksen huomioita konkreettisiksi keinoiksi parantaa tilaus-toimitusketjun toimintaa.

Teemahaastatteluissa kävi selväksi, että Formica IKI:n sisäiset näkemyserot tilaus-toimitusketjun toiminnasta olivat hyvin pienet ja haastattelujen pohjalta voitiin määritellä prosessit. Tutkimustyötä jatkettiin aivoriihen avulla ja lopputuloksena saatiin useita konkreettisia kehitysajatuksia, joiden avulla pystyttiin tehostamaan tilaus-toimitusketjun toimintaa. Kävi ilmi, että nykyistä tilaus-toimitusketjun prosessia ei ole tarvetta muuttaa, mutta toimintaa voidaan tehostaa kehittämällä yksityiskohtia. Uusien Qliksense-raporttien avulla materiaalien riittävyyden määrittäminen helpottui ja asiakaspalvelun on jatkossa helpompi määritellä tilauksille oikeat toimitusajat. Asiakaspalvelun toimintatapoja saatiin yhtenäistettyä Lean-periaatteiden avulla.

Opinnäytetyössä saavutettiin asetetut tavoitteet ja saatiin määriteltyä tilaus-toimitusketjun prosessit sekä löydettiin kehitysideoita, joiden toteuttaminen tehosti välittömästi tilaus-toimitusketjun toimintaa. Haastattelujen avulla ei saatu juurikaan konkreettisia kehitysideoita, joten prosessien kehittämisen osalta haastattelujen tulokset jäivät pintapuolisiksi. Tutkimustyön jatkaminen aivoriihen avulla osoittautui hyväksi päätökseksi ja sen lopputuloksena saatiin tehostettua tilaus-toimitusketjun toimintaa uusien raporttien ja työn standardoimisen avulla.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste