Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Löydä Gluteeniton! : miten kohdentaa viestintää 13–17-vuotiaille keliaakikoille?

Dixon-Lindell, Susan (2023)

 
Avaa tiedosto
Dixon-Lindell_Susan.pdf (1.141Mt)
Lataukset: 


Dixon-Lindell, Susan
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051310545
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli selvittää, millaista keliakiaan liittyvää viestintää keliakiaa sairastavat nuoret kaipaavat ja miten viestintä kannattaa heille suunnata. Kun keliakia on perheessä uusi sairaus, ongelmaksi koetaan uuden tiedon omaksuminen ja sen siirtäminen käytännön elämään ja elämiseen, mutta suurimmaksi ongelmaksi muodostuu se, ettei kohdennettua keliakiaviestintää teini-ikäisille keliaakikoille ole tarjolla.

Kirjallisten lähteiden lisäksi opinnäytetyön tiedonkeruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta ja haastatteluja. Kysely lähetettiin Keliakialiiton avustuksella noin 500:lle 13–19-vuotiaalle keliakiaa sairastavalle nuorelle ja kyselyyn vastasi 77 henkilöä. Kyselyn lisäksi toteutettiin myös teemahaastattelut neljälle keliakiaa sairastavalle nuorelle sekä kahdelle nuorelle, jotka eivät keliakiaa sairastaneet eikä sitä heillä myöskään epäilty.

Kyselyn ja haastatteluiden tulokset kertoivat, että nuorten tiedonhakupaikka itsenäiseen tiedonhakuun ja informaation välitykseen keliakiasta ja sen ruokavaliohoidosta olisi internet sekä nuorten itse arjessa käyttämät sovellukset.

Parhaimpana tiedonvälityskanavana nuorille toimisi erilaiset videot joko tietoiskutyyppisinä tai esimerkiksi erilaisina vlogeina.
 
The subject of the thesis was to find out what kind of communication young people with celiac disease need and how communication should be directed to them. When celiac disease is a new disease in the family, the problem is the adoption of new knowledge and its transfer to practical life. The biggest problem however is the lack of targeted communication towards teenagers with celiac disease.

In addition to written sources, questionnaire and interviews were used as the data collection method for the thesis. The questionnaire was sent to around 500 young people with celiac disease aged 13 to 19 with the assistance of the Finnish Celiac Association and 77 people responded to the questionnaire. In addition to the survey, interviews were also conducted with four young people with celiac disease and two young people who did not have the disease.

The results of the survey and interviews indicated that teenagers would prefer internet and the applications they use in their everyday life when searching information about celiac disease.

The best channels for communication to young people would be different kind of videos and vlogs.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste