Yritysten tapahtumamarkkinointi
Talja, Henna-Riina (2023)
Talja, Henna-Riina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051510678
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051510678
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää yritysten halukkuutta käyttää tapahtumien järjestämisessä apunaan ulkopuolista tahoa sekä tapahtumien järjestämiseen lanseerattua työkalua. Tutkimusosuus toteutettiin kvantitatiivisena, eli määrällisenä tutkimuksena Webropol-kyselyllä, joka lähetettiin sähköpostitse toimeksiantajan asiakasrekisterin yrityksille.
Tutkimuksen tueksi opinnäytetyössä on teoriaosuus markkinointiviestinnästä ja tapahtumamarkkinoinnista osana yrityksen markkinointiviestintää. Teoriaosuuden markkinointiviestintä on rajattu sen osa-alueisiin ja digitalisoitumiseen, jottei siitä tule liian laaja. Tapahtumamarkkinointi on rajattu näkökulmaan yritysten markkinointiviestinnässä. Teoriaosuuden oli tarkoitus luoda pohjaa tutkimukselle, ja kertoa, mistä syystä tapahtumamarkkinointia hyödynnetään.
Tutkimustuloksista selvisi muun muassa, että yrityksillä on halukkuutta käyttää tapahtumien järjestämiseen tapahtuma-alan ammattilaisia, varsinkin jos järjestettävät tapahtumat ovat suuria. Lisäksi yrityksiltä löytyi tutkimuksen mukaan kiinnostusta kokeilla tapahtumien järjestämiseen lanseerattua työkalua.
Tutkimuksen tueksi opinnäytetyössä on teoriaosuus markkinointiviestinnästä ja tapahtumamarkkinoinnista osana yrityksen markkinointiviestintää. Teoriaosuuden markkinointiviestintä on rajattu sen osa-alueisiin ja digitalisoitumiseen, jottei siitä tule liian laaja. Tapahtumamarkkinointi on rajattu näkökulmaan yritysten markkinointiviestinnässä. Teoriaosuuden oli tarkoitus luoda pohjaa tutkimukselle, ja kertoa, mistä syystä tapahtumamarkkinointia hyödynnetään.
Tutkimustuloksista selvisi muun muassa, että yrityksillä on halukkuutta käyttää tapahtumien järjestämiseen tapahtuma-alan ammattilaisia, varsinkin jos järjestettävät tapahtumat ovat suuria. Lisäksi yrityksiltä löytyi tutkimuksen mukaan kiinnostusta kokeilla tapahtumien järjestämiseen lanseerattua työkalua.