Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Asiakkaan osallistaminen kirjaamiseen koti-, asumis- ja hoivapalveluissa

Laakkonen, Ada; Lehtinen, Minna (2023)

 
Avaa tiedosto
Laakkonen_Ada,Lehtinen_Minna.pdf (471.6Kt)
Lataukset: 


Laakkonen, Ada
Lehtinen, Minna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051711339
Tiivistelmä
Työ on tehty Kymenlaakson hyvinvointialueelle. Tarkoituksena oli tehdä ohje työntekijöille siitä, miten asiakas voidaan osallistaa kirjaamiseen. Tavoitteena oli löytää ajantasaista tietoa, jota voitaisiin käytänön työssä hyöydyntää, sekä tehdä lyhyt ja käytännön läheinen ohje, josta työntekijät voivat katsoa askel askeleelta, miksi asiakkaan osallistaminen kirjaamiseen on tärkeää. Tutkimuskysymyksenä oli: miten asiakasta voidaan osallistaa kirjaamiseen koti-, asumis- ja hoivapalveluissa?

Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistehtävänä, jonka pohjalla oli kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Lähteinä käytettiin aikaisempia tutkimuksia sekä lähdekirjallisuutta. Tutkimuksista kolme oli suomenkielisiä ja yksi oli englanninkielinen lähde.

Kirjallisuuskatsauksen aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Esiin nousi kaksi pääluokkaa, joita olivat asiakaslähtöisyys ja potilaskeskeisyys sekä kirjaaminen ja potilaslähtöinen kirjaaminen.

Tutkimustulosten perusteella kirjaamisen perehdytys on monissa paikoissa puutteellista. Myös kirjaamiskäytännöt eroavat työntekijöiden ja paikkojen välillä. Työntekijöille oli hankalaa tuoda asiakaslähtöisyys käytäntöön, vaikka sanan merkitys on tuttu.

Lopputuotteena syntyi juliste, jota hyödynnetään eri Kymenlaakson hyvinvointialueen yksiköissä. Se voidaan laittaa esille esimerkiksi toimiston tai kahvihuoneen seinälle. Julisteeseen on koottu seitsemän käytännön esimerkkiä, miten asiakas voidaan osallistaa kirjaamiseen päivittäisessä työskentelyssä. Juliste tehtiin A4-kokoiselle Kymenlaakson hyvinvointialueen omalle pohjalle. Pyrittiin tekemään mahdollisimman kiinnostavan ja tiiviin tuotoksen, jotta kohdehenkilöiden mielenkiinto säilyisi.

Osallistavasta kirjaamisesta löytyi vain vähän tutkimustietoa, joten tulevaisuudessa toivoimme, että aihetta voitaisiin tutkia ja kehittää lisää. Aiheen tutkiminen ja kehittäminen parantaisi työntekijän sekä asiakkaan vuorovaikutusta ja se lisäisi asiakkaan päätösvallan huomioimista hänen omissa asioissaan.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste