Suomen mobiilipelialan kansainväliset murrokset ja Supercell-kaupan vaikutukset
Vihikainen, Niko; Piispanen, Simo (2014)
Vihikainen, Niko
Piispanen, Simo
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061312823
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061312823
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä annetaan kattava kuva Supercellin yrityskaupan vaikutuksista, Suomen pelialan historiasta, nykyhetkestä ja tulevaisuudesta. Opinnäytetyössä käsitellään kattavasti Suomen pelialan piirteitä, pelialan kansainvälistymistä ja mobiilipelimurrosta. Suomen pelialan kansainvälisiin menestystekijöihin ja menestyksien syihin on syvennytty. Opinnäytetyössä käsitellään Supercellin ydinliiketoimintaa, tuotteita sekä ansaintatapoja. Opinnäytetyössä tutkitaan myös Supercell-kaupan hinnanmuodostusta ja yrityskaupan vaikutuksia eri tahoille.
Yrityskaupan vaikutuksia pyritään arvioimaan eri skenaarioiden avulla, jotka antavat erilaisia tulevaisuudenkuvia Supercellille. Myös ostajan ja myyjän motiiveihin on perehdytty ja niitä on avattu.
Jakelukanavien muuttuminen sähköisiksi on ollut avainasemassa Rovion ja Supercellin kaltaisten kansainvälisesti menestyneiden peliyhtiöiden kasvulle. Mobiilipelien muuttuminen maksullisista ilmaisiksi on edesauttanut pelien suosion ja latausmäärien kasvuissa. Seuraava murros pelialalla tulee liittymään ansaintalogiikan uudistumiseen ja tapahtuu seuraavien neljän vuoden aikana. Supercellin kaltaisten pelialan suuryritysten on pysyttävä mukana nopeasti muuttuvalla alalla, tai yritysten suosio laskee merkittävästi. Supercellin on vaikea ylläpitää korkeaa liikevoittoprosenttiaan pitkällä aikavälillä. Mobiilipeliala on syklistä, jolloin Supercellin nykyisten pelien suosio saattaa hiipua muutamassa vuodessa. Vanhojen pelaajien saaminen uusien pelien ääreen on elintärkeää Supercellin menestyksen jatkumiselle.
Yrityskaupan vaikutuksia pyritään arvioimaan eri skenaarioiden avulla, jotka antavat erilaisia tulevaisuudenkuvia Supercellille. Myös ostajan ja myyjän motiiveihin on perehdytty ja niitä on avattu.
Jakelukanavien muuttuminen sähköisiksi on ollut avainasemassa Rovion ja Supercellin kaltaisten kansainvälisesti menestyneiden peliyhtiöiden kasvulle. Mobiilipelien muuttuminen maksullisista ilmaisiksi on edesauttanut pelien suosion ja latausmäärien kasvuissa. Seuraava murros pelialalla tulee liittymään ansaintalogiikan uudistumiseen ja tapahtuu seuraavien neljän vuoden aikana. Supercellin kaltaisten pelialan suuryritysten on pysyttävä mukana nopeasti muuttuvalla alalla, tai yritysten suosio laskee merkittävästi. Supercellin on vaikea ylläpitää korkeaa liikevoittoprosenttiaan pitkällä aikavälillä. Mobiilipeliala on syklistä, jolloin Supercellin nykyisten pelien suosio saattaa hiipua muutamassa vuodessa. Vanhojen pelaajien saaminen uusien pelien ääreen on elintärkeää Supercellin menestyksen jatkumiselle.