Dokumentointi osaksi arjen pedagogiikkaa: opas pedagogisen dokumentoinnin suunnitteluun varhaiskasvatuksessa
Hietaketo, Helena; Maunula, Annina (2023)
Hietaketo, Helena
Maunula, Annina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212660
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212660
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tehtävänä oli tuottaa opas pedagogisen dokumentoinnin suunnitteluun varhaiskasvatuksessa. Pedagoginen dokumentointi on varhaiskasvatuksen keskeinen työmenetelmä, jonka avulla toimintaa suunnitellaan, toteutetaan, kehitetään ja arvioidaan yhdessä muiden kasvattajien, lasten sekä huoltajien kanssa. Opinnäytetyön tilaajana toimi kunta Etelä-Suomessa, ja opinnäytetyön tuotoksena syntynyt pedagogisen dokumentoinnin suunnitteluopas toimitettiin kaikkiin tilaajakunnan päiväkoteihin.
Oppaan sisältöä ja rakennetta varten toteutettiin kvalitatiivinen tutkimus, jonka aineisto hankittiin puolistrukturoidulla lomakekyselyllä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten pedagogisen dokumentoinnin prosessi ymmärretään, miten dokumentointia toteutetaan ja mitä kehittämisajatuksia kasvattajilla oli pedagogiseen dokumentointiin liittyen. Opinnäytetyön tietoperustassa keskeisiä käsitteitä olivat pedagoginen toiminta varhaiskasvatuksessa sekä pedagoginen dokumentointi varhaiskasvatuksessa. Tietoperustan, hankitun aineiston ja työn tilaajan toiveiden perusteella koottiin opas pedagogisen dokumentoinnin suunnitteluun.
Tutkimustulosten mukaan pedagoginen dokumentointi koettiin haastavaksi ajanpuutteen tai puuttuvien yhteisten käytänteiden takia. Lasten osallisuus dokumenttien tuottajina ja käsittelijöinä jäi vastausten perusteella myös vähäiseksi, vaikka kasvattajat tiedostivat pedagogisen dokumentoinnin merkityksen toiminnan suunnittelun ja kehittämisen työvälineenä. Tuotetun oppaan tarkoituksena oli avata kasvattajille pedagogisen dokumentoinnin käsitettä ja tarjota käytännön ideoita ja työkaluja pedagogisen dokumentoinnin toteuttamiseen sekä tiimin yhteisten käytänteiden sopimiseen. Tuotetun oppaan keskeisenä runkona oli pedagogisen dokumentoinnin prosessin vaiheet, jotka toistuivat oppaan eri osioissa. Tuotettu opas koostui kolmesta osiosta: pedagogisen dokumentoinnin prosessin kuvaus, pedagogisen dokumentoinnin tiimisopimus ja dokumentoijan ideapankki. Opas toimitettiin työn tilaajalle sähköisenä PowerPoint-tiedostona, jotta se on tarvittaessa jaettavissa jokaisen kasvattajan käyttöön. Pedagogisen dokumentoinnin tiimisopimus toimitettiin erillisenä Word-tiedostona, jolloin se on jatkossa helposti liitettävissä myös muihin tiimisopimuksiin.
Avainsanat Varhaiskasvatus, pedagoginen dokumentointi, osallisuus
Sivut 34 sivua ja liitteitä 6 sivua The aim of this practice-based bachelor’s thesis was to produce a guide for planning the pedagogical documentation in early childhood education and care. Pedagogical documentation is a focal working method in early childhood education and care. Activities are planned, implemented, developed, and evaluated by pedagogical documentation in co-operation with early childhood educators, children, and their guardians. The thesis was commissioned by a municipality in southern Finland. The guide for planning the pedagogical documentation was provided to all day care centres in the municipality.
To determine the content and structure of the guide, a qualitative study was carried out. The material was gathered by a semi-structured questionnaire. The objective of the study was to find out how the process of pedagogical documentation was comprehended; how pedagogical documentation was implemented and what development ideas the early childhood educators had regarding pedagogical documentation. Key concepts in the theoretical background are pedagogical activity in early childhood education and care and pedagogical documentation in early childhood education and care. A guide for planning the pedagogical documentation was compiled on the basis of the theoretical background, gathered data and the wishes from the commissioner.
The study indicated that pedagogical documentation was considered challenging due to lack of time or common practices. Children’s participation in the documentation process was sparse even though educators were aware of the meaning of pedagogical documentation as a method for planning and developing the activities. The purpose of the produced guide was to explain the concept of pedagogical documentation for educators, to offer practical ideas for implementing pedagogical documentation and to offer a way to agree on common practices in the work community. The guide is built around the phases of pedagogical documentation process that recur in the different sections of the guide. The guide has three sections: a description of the process of pedagogical documentation, a team agreement, and an idea bank for early childhood educators. The guide was delivered to the commissioner as a PowerPoint file so it can be shared with all educators in the municipality. The team agreement for pedagogical documentation was delivered as a separate Word document so it can be easily attached to other team agreements in the future.
Keywords Early childhood education and care, pedagogical documentation, inclusion
Pages 34 pages and appendices 6 pages
Oppaan sisältöä ja rakennetta varten toteutettiin kvalitatiivinen tutkimus, jonka aineisto hankittiin puolistrukturoidulla lomakekyselyllä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten pedagogisen dokumentoinnin prosessi ymmärretään, miten dokumentointia toteutetaan ja mitä kehittämisajatuksia kasvattajilla oli pedagogiseen dokumentointiin liittyen. Opinnäytetyön tietoperustassa keskeisiä käsitteitä olivat pedagoginen toiminta varhaiskasvatuksessa sekä pedagoginen dokumentointi varhaiskasvatuksessa. Tietoperustan, hankitun aineiston ja työn tilaajan toiveiden perusteella koottiin opas pedagogisen dokumentoinnin suunnitteluun.
Tutkimustulosten mukaan pedagoginen dokumentointi koettiin haastavaksi ajanpuutteen tai puuttuvien yhteisten käytänteiden takia. Lasten osallisuus dokumenttien tuottajina ja käsittelijöinä jäi vastausten perusteella myös vähäiseksi, vaikka kasvattajat tiedostivat pedagogisen dokumentoinnin merkityksen toiminnan suunnittelun ja kehittämisen työvälineenä. Tuotetun oppaan tarkoituksena oli avata kasvattajille pedagogisen dokumentoinnin käsitettä ja tarjota käytännön ideoita ja työkaluja pedagogisen dokumentoinnin toteuttamiseen sekä tiimin yhteisten käytänteiden sopimiseen. Tuotetun oppaan keskeisenä runkona oli pedagogisen dokumentoinnin prosessin vaiheet, jotka toistuivat oppaan eri osioissa. Tuotettu opas koostui kolmesta osiosta: pedagogisen dokumentoinnin prosessin kuvaus, pedagogisen dokumentoinnin tiimisopimus ja dokumentoijan ideapankki. Opas toimitettiin työn tilaajalle sähköisenä PowerPoint-tiedostona, jotta se on tarvittaessa jaettavissa jokaisen kasvattajan käyttöön. Pedagogisen dokumentoinnin tiimisopimus toimitettiin erillisenä Word-tiedostona, jolloin se on jatkossa helposti liitettävissä myös muihin tiimisopimuksiin.
Avainsanat Varhaiskasvatus, pedagoginen dokumentointi, osallisuus
Sivut 34 sivua ja liitteitä 6 sivua
To determine the content and structure of the guide, a qualitative study was carried out. The material was gathered by a semi-structured questionnaire. The objective of the study was to find out how the process of pedagogical documentation was comprehended; how pedagogical documentation was implemented and what development ideas the early childhood educators had regarding pedagogical documentation. Key concepts in the theoretical background are pedagogical activity in early childhood education and care and pedagogical documentation in early childhood education and care. A guide for planning the pedagogical documentation was compiled on the basis of the theoretical background, gathered data and the wishes from the commissioner.
The study indicated that pedagogical documentation was considered challenging due to lack of time or common practices. Children’s participation in the documentation process was sparse even though educators were aware of the meaning of pedagogical documentation as a method for planning and developing the activities. The purpose of the produced guide was to explain the concept of pedagogical documentation for educators, to offer practical ideas for implementing pedagogical documentation and to offer a way to agree on common practices in the work community. The guide is built around the phases of pedagogical documentation process that recur in the different sections of the guide. The guide has three sections: a description of the process of pedagogical documentation, a team agreement, and an idea bank for early childhood educators. The guide was delivered to the commissioner as a PowerPoint file so it can be shared with all educators in the municipality. The team agreement for pedagogical documentation was delivered as a separate Word document so it can be easily attached to other team agreements in the future.
Keywords Early childhood education and care, pedagogical documentation, inclusion
Pages 34 pages and appendices 6 pages
