Markkinointiviestintäsuunnitelma hinausalan yritykselle
Mäenpää, Hanna (2023)
Mäenpää, Hanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052313102
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052313102
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja kehittää toimeksiantajayrityksen markkinointiviestintää. Ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä markkinointiviestintäsuunnitelman suunnitteluprosessiin ja sen eri osa-alueisiin. Toisena tavoitteena oli perehtyä valittuihin markkinointiviestinnän eri keinoihin. Kolmantena tavoitteena oli suunnitella toimeksiantajayritykselle toteuttamiskelpoinen markkinointiviestintäsuunnitelma.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi markkinointiviestinnän suunnitteluprosessia ja valittuja markkinointiviestinnän keinoja. Suunnitteluprosessin vaiheita ovat tilanneanalyysit, tavoitteiden määrittely, kohderyhmien määrittely, budjetin määrittely, markkinointiviestinnän keinojen valinta, organisointi ja aikataulutus sekä seuranta ja arviointi. Teoriaosuudessa käydään läpi erilaisia markkinointiviestinnänkeinoja, jotka olivat toimeksiantajayrityksen kannalta tärkeimpiä ja sopivat parhaiten sen markkinointiviestintäsuunnitelmaan.
Toimeksiantajayritykselle luotiin teoriaosuuden pohjalta markkinointiviestintäsuunnitelma. Siihen on valittu markkinointiviestinnänkeinoiksi mainonta, verkkosivut, hakukonemarkkinointi, sosiaalisen median kanava Facebook, suhdetoiminta ja myynninedistäminen. Aikataulutuksen ja organisoinnin tueksi luotiin markkinointiviestinnän vuosikello, joka on salainen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi markkinointiviestinnän suunnitteluprosessia ja valittuja markkinointiviestinnän keinoja. Suunnitteluprosessin vaiheita ovat tilanneanalyysit, tavoitteiden määrittely, kohderyhmien määrittely, budjetin määrittely, markkinointiviestinnän keinojen valinta, organisointi ja aikataulutus sekä seuranta ja arviointi. Teoriaosuudessa käydään läpi erilaisia markkinointiviestinnänkeinoja, jotka olivat toimeksiantajayrityksen kannalta tärkeimpiä ja sopivat parhaiten sen markkinointiviestintäsuunnitelmaan.
Toimeksiantajayritykselle luotiin teoriaosuuden pohjalta markkinointiviestintäsuunnitelma. Siihen on valittu markkinointiviestinnänkeinoiksi mainonta, verkkosivut, hakukonemarkkinointi, sosiaalisen median kanava Facebook, suhdetoiminta ja myynninedistäminen. Aikataulutuksen ja organisoinnin tueksi luotiin markkinointiviestinnän vuosikello, joka on salainen.