Voinko "vain" katsoa? : sirkusammattilainen koulutaiteilijana tukemassa lapsen osallisuutta
Kuusisto, Lida (2023)
Kuusisto, Lida
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052313069
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052313069
Tiivistelmä
Turun kaupungin koulutaiteilijatoimintamalli tukee taidelähtöisillä menetelmillä oppilaiden hyvinvointia ja osallisuutta. Tämä opinnäytetyö etsii vastausta kysymykseen, miten sirkusammattilainen voi koulutaiteilijana edistää ja mahdollistaa lasten osallisuuden kokemuksia. Opinnäytetyö rajasi osallisuuden käsitteen koskemaan peruskouluympäristöä, lapsen osallisuutta, sekä osallisuutta sirkustaiteen näkökulmasta kouluympäristössä. Tietopohjana opinnäytetyössä käytetään kirjallisuutta, verkkolähteitä, koulutaiteilijan omakohtaisia kokemuksia ja Turun kaupungin lastenkulttuurin suunnittelijan Leena Hiltusen haastatteluaineistoa.
Opinnäytetyön mukaan osallisuus on kokemusperäinen tunne yhteenkuuluvuudesta, osallistumisesta ja vaikuttamisen mahdollisuudesta. Koulutaiteilijan tuoma resurssi oppilaiden avoimeen kohtaamiseen ja taidetoiminnan lisäämiseen peruskouluilla on merkittävä. Osallisuuden toteutumista tukee sirkuksen ja taidetoiminnan hyväksyvä lähtökohta ja aktiivisesti kohtaavan aikuinen.
Opinnäytetyö keskittyy koulutaiteilijan työhön, mutta sen antama tietoperusta ja sisältö on hyödyllinen kenelle tahansa sirkuksen tai muun taiteenalan opettajalle. Opinnäytetyö lisää tietoa koulutaiteilijan työstä, sekä lasten osallisuuden mahdollistamisesta. This thesis looks into the ‘School Artist’ model of the City of Turku and answers the question: How can a circus professional working as a school artist promote and enable children’s experiences of inclusion and participation? The thesis limits its observations to inclusive participation in primary schools, the inclusion of children specifically, and inclusion in a school environment from the perspective of circus arts. The thesis is based on literature and online sources, the personal experiences of a school artist and interview material from Leena Hiltunen, children's culture planner in the City of Turku.
This thesis concludes that inclusion is an experiential feeling about belonging, participating and influencing. A school artist can significantly increase the resources to openly meet pupils and increase art activities in primary schools. The experience of inclusiveness is supported by the accepting and inclusive nature of circus and art activities and by an actively encountering adult.
The thesis focuses on the work of a school artist, but the knowledge base and content it provides will be useful for any teacher of circus or other art forms. This thesis adds to existing information about working as a school artist, as well as the possibilities in inclusive participatory activities for children.
Opinnäytetyön mukaan osallisuus on kokemusperäinen tunne yhteenkuuluvuudesta, osallistumisesta ja vaikuttamisen mahdollisuudesta. Koulutaiteilijan tuoma resurssi oppilaiden avoimeen kohtaamiseen ja taidetoiminnan lisäämiseen peruskouluilla on merkittävä. Osallisuuden toteutumista tukee sirkuksen ja taidetoiminnan hyväksyvä lähtökohta ja aktiivisesti kohtaavan aikuinen.
Opinnäytetyö keskittyy koulutaiteilijan työhön, mutta sen antama tietoperusta ja sisältö on hyödyllinen kenelle tahansa sirkuksen tai muun taiteenalan opettajalle. Opinnäytetyö lisää tietoa koulutaiteilijan työstä, sekä lasten osallisuuden mahdollistamisesta.
This thesis concludes that inclusion is an experiential feeling about belonging, participating and influencing. A school artist can significantly increase the resources to openly meet pupils and increase art activities in primary schools. The experience of inclusiveness is supported by the accepting and inclusive nature of circus and art activities and by an actively encountering adult.
The thesis focuses on the work of a school artist, but the knowledge base and content it provides will be useful for any teacher of circus or other art forms. This thesis adds to existing information about working as a school artist, as well as the possibilities in inclusive participatory activities for children.