Opiskelijalähtöisen data-analytiikan opetusvideomateriaalin tuottaminen ja kehitys tutkimustyöllä: data-analytiikan opetusvideoiden tuottaminen opiskelijakyselyiden avulla kohti parempaa ja saavutettavaa oppimiskokemusta
Äikäs, Antti (2023)
Äikäs, Antti
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052312996
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052312996
Tiivistelmä
Tämän tutkimuspainotteisen opinnäytetyön tavoitteena oli luoda helposti lähestyttäviä ja HAMKin strategian mukaan saavutettavia kaksikielisiä opetusvideoita (suomi ja englanti) data-analytiikan työkalun Power BI oppimista varten. Opetusvideot luotiin Power BI Desktop -työkalulla. Opetusvideomateriaali toteutettiin kaksikielisen itse luodun esimerkkidata-aineiston avulla. Toimeksiantajana toimi HAMK Design Factory.
Opetusvideoaineisto rakennettiin uutta käyttäjää ajatellen, työkalun perusteiden opettelua varten. Opetusvideoaineistossa luotiin esimerkkitehtävänannon mukainen visualisointi yritykselle ominaisen esimerkkidatan avulla. Videoaineistossa käytettiin sekä puhetta että tekstityksiä esittämään asioiden toimintaa. Lisäksi videoilla käytettiin muun muassa visuaalisia tehosteita ja selkeyttäviä tekstejä, jotka lisättiin käyttäjäpalautteen perusteella.
Videoiden suunnittelua ja toteutusta varten laadittiin ja toteutettiin yhteensä kaksi kyselyä, joiden avulla videoita suunniteltiin ja kehitettiin eteenpäin. Kyselyt kohdistettiin kolmelle aikaisemmalle tieto- ja viestintätekniikan, biotalous -opiskelijavuosiryhmälle 2019, 2020 ja 2021, jotka olivat osallistuneet aikaisempiin data-analytiikan moduulitoteutuksiin.
Huomioon otettiin myös jatkokehitysmahdollisuudet datan rakentamisessa. Esimerkkidata rakennettiin sisältämään erilaisia esimerkkiyritykselle ominaisia piirteitä, joita voitaisiin hyödyntää erilaisissa datan visualisoinneissa myös tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön tuloksina syntyi saavutettavuudeltaan hyvä ja kattava opetusvideoaineisto, jonka avulla opiskelijat pääsevät oppimaan data-analytiikan työkalun, Power BI:n käyttämistä, ja saavat käsityksen siitä, miten dataa voidaan käsitellä ja visualisoida työkalun avulla. Opinnäytetyötä, sen tuloksia ja kyselyitä voidaan käyttää koulutuksen suunnittelussa ja kehittämisessä tulevaisuudessa. The aim of this research-based thesis was to create bilingual educational videos (Finnish and English) for learning the data analytics software Power BI that are easily approachable and accessible according to HAMK’s (Häme University of Applied Sciences) strategy. The tool used to create tutorial videos was Power BI Desktop. The video tutorial material was built using self-made bilingual example data. The commissioner of the thesis was HAMK Design Factory.
The video tutorial material was built for the new user for learning the basics of the tool. In the educational video material, visualization according to the example assignment was created with the help of example data specific for the company. In the video material, both speech and subtitles were used to present the operation of things. In addition, the videos used visual effects and clarifying texts, which were added based on user feedback.
A total of two surveys were compiled and implemented for the design and further development work of the videos. The surveys were targeted to three previous ICT and Bioeconomy student groups of the study year groups of 2019, 2020 and 2021, who had participated in previous module implementations in data analytics.
Further development possibilities in building the data were also taken into account. The example data was built to contain various features specific to an example company, which could be utilized in various visualizations also in the future.
As a result of the thesis, accessible educational video tutorial material was created, which enables students to learn how to use the data analytics tool Power BI and get an idea of how data can be processed and visualized with the help of the tool. In addition, the thesis, its results and surveys can be used in the planning and development of video education in the future.
Opetusvideoaineisto rakennettiin uutta käyttäjää ajatellen, työkalun perusteiden opettelua varten. Opetusvideoaineistossa luotiin esimerkkitehtävänannon mukainen visualisointi yritykselle ominaisen esimerkkidatan avulla. Videoaineistossa käytettiin sekä puhetta että tekstityksiä esittämään asioiden toimintaa. Lisäksi videoilla käytettiin muun muassa visuaalisia tehosteita ja selkeyttäviä tekstejä, jotka lisättiin käyttäjäpalautteen perusteella.
Videoiden suunnittelua ja toteutusta varten laadittiin ja toteutettiin yhteensä kaksi kyselyä, joiden avulla videoita suunniteltiin ja kehitettiin eteenpäin. Kyselyt kohdistettiin kolmelle aikaisemmalle tieto- ja viestintätekniikan, biotalous -opiskelijavuosiryhmälle 2019, 2020 ja 2021, jotka olivat osallistuneet aikaisempiin data-analytiikan moduulitoteutuksiin.
Huomioon otettiin myös jatkokehitysmahdollisuudet datan rakentamisessa. Esimerkkidata rakennettiin sisältämään erilaisia esimerkkiyritykselle ominaisia piirteitä, joita voitaisiin hyödyntää erilaisissa datan visualisoinneissa myös tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön tuloksina syntyi saavutettavuudeltaan hyvä ja kattava opetusvideoaineisto, jonka avulla opiskelijat pääsevät oppimaan data-analytiikan työkalun, Power BI:n käyttämistä, ja saavat käsityksen siitä, miten dataa voidaan käsitellä ja visualisoida työkalun avulla. Opinnäytetyötä, sen tuloksia ja kyselyitä voidaan käyttää koulutuksen suunnittelussa ja kehittämisessä tulevaisuudessa.
The video tutorial material was built for the new user for learning the basics of the tool. In the educational video material, visualization according to the example assignment was created with the help of example data specific for the company. In the video material, both speech and subtitles were used to present the operation of things. In addition, the videos used visual effects and clarifying texts, which were added based on user feedback.
A total of two surveys were compiled and implemented for the design and further development work of the videos. The surveys were targeted to three previous ICT and Bioeconomy student groups of the study year groups of 2019, 2020 and 2021, who had participated in previous module implementations in data analytics.
Further development possibilities in building the data were also taken into account. The example data was built to contain various features specific to an example company, which could be utilized in various visualizations also in the future.
As a result of the thesis, accessible educational video tutorial material was created, which enables students to learn how to use the data analytics tool Power BI and get an idea of how data can be processed and visualized with the help of the tool. In addition, the thesis, its results and surveys can be used in the planning and development of video education in the future.