Sähköautojen vaikutus riippumattomaan varaosakauppaan
Jyrkkiö, Olli (2023)
Jyrkkiö, Olli
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052313105
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052313105
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaiset vaikutukset sähköautojen yleistymisellä on riippumattomaan varaosakauppaan, mitkä ovat sähköisen voimalinjan vikaherkät komponentit ja miten riippumaton varaosaa myyvä taho voi varautua tulevaisuuden muuttuviin markkinoihin. Työ on rajattu käsittelemään henkilö- ja pakettiautojen varaosakauppaa.
Työssä kuvataan aluksi teorialähteiden perusteella, mitä sähköinen voimalinja sisältää ja mitkä ovat sen vikaherkät komponentit. Tämän lisäksi esitetään, miten huollot ja korjaukset eroavat polttomoottorin ja sähköisen voimalinjan välillä. Työssä tuodaan esiin myös sähköisen voimalinjan varaosien myyntiin liittyvät haasteet turvallisuus- ja vastuunäkökulmasta. Tilaajalle tarjottujen ratkaisujen tukena käytettiin tilastoja tämänhetkisestä myynnistä.
Työn teoriatiedon tueksi haastateltiin eri tahoja, joita olivat riippumattomat korjaamot, tilaajan osatoimittajat sekä sähköajoneuvoja käyttävät tahot. Haastattelujen avulla saatiin käsitys siitä, miten sähköajoneuvojen yleistymiseen on varauduttu ja miten tulevaisuudessa kannattaa toimia sekä miten sähköautot ovat toimineet ja millaisiin vikoihin oli törmätty.
Työn tuloksena havaittiin täyssähköautojen aiheuttavan huomattavia haasteita työn tilaajan varaosakauppaan tulevaisuudessa. Näihin haasteisiin vastaamiseksi valikoimaan tulisi ottaa tiettyjä sähköisen voimalinjan komponentteja sekä keskittää varaosamyyntiä tulevaisuudessa enemmän tietyn automallin vikaherkäksi tiedettyihin komponentteihin. Myös purkuosien myyntiä ehdotetaan yhtenä ratkaisuna.
Työssä kuvataan aluksi teorialähteiden perusteella, mitä sähköinen voimalinja sisältää ja mitkä ovat sen vikaherkät komponentit. Tämän lisäksi esitetään, miten huollot ja korjaukset eroavat polttomoottorin ja sähköisen voimalinjan välillä. Työssä tuodaan esiin myös sähköisen voimalinjan varaosien myyntiin liittyvät haasteet turvallisuus- ja vastuunäkökulmasta. Tilaajalle tarjottujen ratkaisujen tukena käytettiin tilastoja tämänhetkisestä myynnistä.
Työn teoriatiedon tueksi haastateltiin eri tahoja, joita olivat riippumattomat korjaamot, tilaajan osatoimittajat sekä sähköajoneuvoja käyttävät tahot. Haastattelujen avulla saatiin käsitys siitä, miten sähköajoneuvojen yleistymiseen on varauduttu ja miten tulevaisuudessa kannattaa toimia sekä miten sähköautot ovat toimineet ja millaisiin vikoihin oli törmätty.
Työn tuloksena havaittiin täyssähköautojen aiheuttavan huomattavia haasteita työn tilaajan varaosakauppaan tulevaisuudessa. Näihin haasteisiin vastaamiseksi valikoimaan tulisi ottaa tiettyjä sähköisen voimalinjan komponentteja sekä keskittää varaosamyyntiä tulevaisuudessa enemmän tietyn automallin vikaherkäksi tiedettyihin komponentteihin. Myös purkuosien myyntiä ehdotetaan yhtenä ratkaisuna.
