Tiedon ohjaus organisaatiossa
Kujansuu, Nadja (2012)
Kujansuu, Nadja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205249593
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205249593
Tiivistelmä
Tiedon ohjaus organisaatiossa
Tämä opinnäytetyö käsittelee tiedon merkitystä toimitusketjun näkökulmasta ja esittelee tieto-ohjauksen menetelmiä sekä ohjauksen kehitystarpeita. Case -yrityksen Tiimari Retail Oy:n esimerkki tuo esille tieto-ohjauksen tärkeyttä ja jatkuvan kehityksen tarvetta.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä on laadullinen joka perustuu tieto-ohjauksen ja tiedon hallinnan kirjallisuuteen, tieto-ohjausjärjestelmän kehittäjien tiedonantoon sekä tutkimuksen tekijän omiin havaintoihin ja kokemuksiin.
Tutkimus on osoittanut, että uuden tietojärjestelmän hankinta vaatii organisaatiolta tarkkaa vaatimuksien ja päämäärien kartoittamista. Yrityksen on määriteltävä kaikki integroinnin kohteita. Sisäinen kommunikointi ja prosessien seuranta ovat avaintekijöitä organisaation menestyksessä ja sen onnistuneessa jatkuvassa kehityksessä.
Nykyään liiketoiminta on monimutkaistunut, mistä johtuu yritystoimintojen monipuolisuus. Tiedon liikkuvuuden tarve on lisännyt IT-palveluiden käyttöä. Ohjatun tiedon hyödyntäminen on vetovoimainen edellytys tehokkaan toimitusketjun hallinnalle. Tieto- ja toiminnanohjausta varten organisaatiot hyödyntävät tieto-ohjausjärjestelmiä jotka tukevat myynnin, markkinoinnin, hankinnan sekä logistiikan toimintoja. Yrityksen tarve kokonaisvaltaiselle toimintojen hallinnalle on lisännyt toiminnanohjauksen monimutkaisuutta, mikä edellyttää tietoteknistä kehittämistä ja sisäisten toimintojen muuttamista.
Organisaation haasteeksi tulee ohjausjärjestelmän käyttöönotto, joka vaatii sisäisten toimintojen pohdintaa, toteuttamisen suunnittelua sekä seurantaa ja jatkuvaa kehittämistä. Tiedon liikkuvuus käyttäjien ja kehittäjien välillä on tärkeässä asemassa käyttöönottoprosessin yhteydessä. Uudistuksen onnistuminen riippuu ohjelman käytännöllisyydestä, riittävästä koulutuksesta sekä käyttäjien kyvystä oppia ja hyödyntää järjestelmän tarjoamia mahdollisuuksia.
Kilpailukyvyn tehostamiseksi yrityksen on oltava ajantasainen. Tämän takia prosesseja ja ohjausta kehitetään jatkuvasti. Yrityksen prosessit integroituvat toisiinsa, minkä vuoksi niitä on uudistettava rinnakkaisesti.
Tietojärjestelmien integrointi on trendikästä liiketoimintaympäristössä, se tarjoaa suuria edellytyksiä, mahdollisuuksia ja kustannustehokkuutta. Yrityksen kannalta on huomattavasti taloudellisempaa hyödyntää muutamia tieto-ohjausjärjestelmiä, jotka kytkeytyvät toisiinsa sekä ylläpitävät omia toimintojaan. Esimerkiksi yksi ohjelma suorittaa toiminnan ohjausta, toinen tarjoaa matemaattisia ratkaisuja.
Tiimari Retail Oy:n esimerkki kuvaa tietojärjestelmien tarvetta organisaation toimintojen ohjauksessa, tuo käyttöönottoprosessia esille, selittää järjestelmien integroinnin tarkoitusta sekä näyttää uudistuksiin liittyviä tarpeita ja mahdollisia ratkaisuja.
Tämä opinnäytetyö käsittelee tiedon merkitystä toimitusketjun näkökulmasta ja esittelee tieto-ohjauksen menetelmiä sekä ohjauksen kehitystarpeita. Case -yrityksen Tiimari Retail Oy:n esimerkki tuo esille tieto-ohjauksen tärkeyttä ja jatkuvan kehityksen tarvetta.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä on laadullinen joka perustuu tieto-ohjauksen ja tiedon hallinnan kirjallisuuteen, tieto-ohjausjärjestelmän kehittäjien tiedonantoon sekä tutkimuksen tekijän omiin havaintoihin ja kokemuksiin.
Tutkimus on osoittanut, että uuden tietojärjestelmän hankinta vaatii organisaatiolta tarkkaa vaatimuksien ja päämäärien kartoittamista. Yrityksen on määriteltävä kaikki integroinnin kohteita. Sisäinen kommunikointi ja prosessien seuranta ovat avaintekijöitä organisaation menestyksessä ja sen onnistuneessa jatkuvassa kehityksessä.
Nykyään liiketoiminta on monimutkaistunut, mistä johtuu yritystoimintojen monipuolisuus. Tiedon liikkuvuuden tarve on lisännyt IT-palveluiden käyttöä. Ohjatun tiedon hyödyntäminen on vetovoimainen edellytys tehokkaan toimitusketjun hallinnalle. Tieto- ja toiminnanohjausta varten organisaatiot hyödyntävät tieto-ohjausjärjestelmiä jotka tukevat myynnin, markkinoinnin, hankinnan sekä logistiikan toimintoja. Yrityksen tarve kokonaisvaltaiselle toimintojen hallinnalle on lisännyt toiminnanohjauksen monimutkaisuutta, mikä edellyttää tietoteknistä kehittämistä ja sisäisten toimintojen muuttamista.
Organisaation haasteeksi tulee ohjausjärjestelmän käyttöönotto, joka vaatii sisäisten toimintojen pohdintaa, toteuttamisen suunnittelua sekä seurantaa ja jatkuvaa kehittämistä. Tiedon liikkuvuus käyttäjien ja kehittäjien välillä on tärkeässä asemassa käyttöönottoprosessin yhteydessä. Uudistuksen onnistuminen riippuu ohjelman käytännöllisyydestä, riittävästä koulutuksesta sekä käyttäjien kyvystä oppia ja hyödyntää järjestelmän tarjoamia mahdollisuuksia.
Kilpailukyvyn tehostamiseksi yrityksen on oltava ajantasainen. Tämän takia prosesseja ja ohjausta kehitetään jatkuvasti. Yrityksen prosessit integroituvat toisiinsa, minkä vuoksi niitä on uudistettava rinnakkaisesti.
Tietojärjestelmien integrointi on trendikästä liiketoimintaympäristössä, se tarjoaa suuria edellytyksiä, mahdollisuuksia ja kustannustehokkuutta. Yrityksen kannalta on huomattavasti taloudellisempaa hyödyntää muutamia tieto-ohjausjärjestelmiä, jotka kytkeytyvät toisiinsa sekä ylläpitävät omia toimintojaan. Esimerkiksi yksi ohjelma suorittaa toiminnan ohjausta, toinen tarjoaa matemaattisia ratkaisuja.
Tiimari Retail Oy:n esimerkki kuvaa tietojärjestelmien tarvetta organisaation toimintojen ohjauksessa, tuo käyttöönottoprosessia esille, selittää järjestelmien integroinnin tarkoitusta sekä näyttää uudistuksiin liittyviä tarpeita ja mahdollisia ratkaisuja.