Imusarjan suunnittelu ja mallinnus : BMW M30B35
Grönroos, Mikke (2023)
Grönroos, Mikke
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052413845
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052413845
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä perehdytään henkilöauton bensiinimoottorin imusarjan suunnitteluun liittyvään teoriaan ja mallinnettiin teorian pohjalta imusarja jälkikäteen turboahdettuun BMW:n M30B35-moottoriin. Työssä laskettiin olennaisia mittoja imusarjan osille ja tehtiin teorian pohjalta arviointeja imusarjan ominaisuuksiin liittyen.
Työn alkuosassa käydään läpi nelitahtimoottorin toimintaperiaatetta, ilman virtausominaisuuksia, ilman tiheyden vaikutusta moottorin toimintaan sekä imuputkiahtamisen perusideaa. Lisäksi perehdytään imusarjan eri komponenttien suunnittelumenetelmiin. Imusarjan imuputkille laskettiin optimaaliset mitat halutulle kierrosnopeudelle, jolla imuputkiston paineaallot saadaan hyödynnettyä imuputkiahtamisen muodossa.
Imusarjan mallinnuksessa pyrittiin teorian avulla antamaan moottorille mahdollisimman hyvät mahdollisuudet tasaiseen sylinteritäyttöön. Työn mallinnuksessa tehtiin teorian avulla valintoja, joilla imusarjan virtaavuutta parannetaan, ja tilankäyttö optimoidaan.
Työn alkuosassa käydään läpi nelitahtimoottorin toimintaperiaatetta, ilman virtausominaisuuksia, ilman tiheyden vaikutusta moottorin toimintaan sekä imuputkiahtamisen perusideaa. Lisäksi perehdytään imusarjan eri komponenttien suunnittelumenetelmiin. Imusarjan imuputkille laskettiin optimaaliset mitat halutulle kierrosnopeudelle, jolla imuputkiston paineaallot saadaan hyödynnettyä imuputkiahtamisen muodossa.
Imusarjan mallinnuksessa pyrittiin teorian avulla antamaan moottorille mahdollisimman hyvät mahdollisuudet tasaiseen sylinteritäyttöön. Työn mallinnuksessa tehtiin teorian avulla valintoja, joilla imusarjan virtaavuutta parannetaan, ja tilankäyttö optimoidaan.