Johtamistaitojen kehittyminen aliupseerikurssilla
Juhala, Jenna (2023)
Juhala, Jenna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614450
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614450
Tiivistelmä
Päiväkirjatyyppisessä opinnäytetyössä kuvataan varusmiehenjohtajan roolia ja kehittymistä johtajana. Työssä keskitytään väliportaan varusmiesjohtajan näkökulmasta johtamistaitoihin, erityisesti vuorovaikutukseen, johtajan rooliin ja delegoinnin tärkeyteen, sekä johtajan vastuuseen haastavassakin ympäristössä.
Varusmiesjohtajia koulutetaan reservin aliupseerikurssilla ja valmennetaan kurssin jälkeisellä käytännön harjoittelujaksolla. Reservin aliupseerikurssin tavoitteena on valmentaa varusmiesjohtajista luottamusta rakentavia, ihmisiä tehtäviinsä innostavia, oppimista aikaansaavia ja toisia tasavertaisina ihmisinä arvostavia johtajia.
Neljän seurantakuukauden aikana on kirjattu merkinnät päiväkirjaan varusmiehen viikoittaisesta toiminnasta. Päiväkirjamerkintöihin perustuen on kirjoitettu jaksoanalyysit. Jaksoanalyyseissä keskeisimmät teemat ovat johtajan rooli, vuorovaikutustaidot ja delegoinnin merkitys. Päiväkirjan tavoitteena on johtamistaitojen kehittäminen.
Lähteinä on käytetty alan kirjallisuutta. Käytetyt lähteet tarjoavat monipuolisen ja kattavan pohjan työn teoriaperustalle.
Pohdintaluvussa pohditaan päiväkirjaprosessia. Sieltä löytyy esiteltyinä hyväksi havaittuja keinoja johtamiseen ja syvennytään tehtyihin havaintoihin. Pohdinnasta löytyy myös yhteenveto johtamistaitojen kehittymisestä seurantajakson ajalta.
Varusmiesjohtajia koulutetaan reservin aliupseerikurssilla ja valmennetaan kurssin jälkeisellä käytännön harjoittelujaksolla. Reservin aliupseerikurssin tavoitteena on valmentaa varusmiesjohtajista luottamusta rakentavia, ihmisiä tehtäviinsä innostavia, oppimista aikaansaavia ja toisia tasavertaisina ihmisinä arvostavia johtajia.
Neljän seurantakuukauden aikana on kirjattu merkinnät päiväkirjaan varusmiehen viikoittaisesta toiminnasta. Päiväkirjamerkintöihin perustuen on kirjoitettu jaksoanalyysit. Jaksoanalyyseissä keskeisimmät teemat ovat johtajan rooli, vuorovaikutustaidot ja delegoinnin merkitys. Päiväkirjan tavoitteena on johtamistaitojen kehittäminen.
Lähteinä on käytetty alan kirjallisuutta. Käytetyt lähteet tarjoavat monipuolisen ja kattavan pohjan työn teoriaperustalle.
Pohdintaluvussa pohditaan päiväkirjaprosessia. Sieltä löytyy esiteltyinä hyväksi havaittuja keinoja johtamiseen ja syvennytään tehtyihin havaintoihin. Pohdinnasta löytyy myös yhteenveto johtamistaitojen kehittymisestä seurantajakson ajalta.