Suomalaiset yhteiskunnalliset teemat brändiaktivismin keskiössä
Helsinki, Margarita (2023)
Helsinki, Margarita
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614516
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614516
Tiivistelmä
Nykykuluttajat vaativat yrityksiltä enenevissä määrin osanottoa yhteiskunnallisten teemojen ratkaisussa konkreettisin keinoin. Heille ei enää riitä, että yritys kertoo olevansa jonkun asian puolella tai että se tekee yhteiskunnallisesti merkittävien asioiden eteen sen, mitä laki tai asetukset määräävät. He haluavat nähdä enemmän. He haluavat nähdä yrityksen olevan arvolähtöinen toimija, joka rohkeasti ottaa kantaa ja osoittaa näkyvin keinoin puolustuksensa yhteiskunnallisen teeman puolesta - he haluavat nähdä brändiaktivismia. Iltalehti on Suomen suurin digitaalinen uutismedia, joka tuottaa viikoittain tuhansia artikkeleita alustalleen. Sen yleisö koostuu noin 3 miljoonasta lukijasta viikoittain. Iltalehdellä on siis merkittävä mahdollisuus muuttaa maailmaa osaltaan parempaan suuntaan kantaa ottavin keinoin.
Opinnäytetyöni tavoitteena on löytää Iltalehdelle sellainen yhteiskunnallinen teema, joka on tärkeä Iltalehden lukijoille, ja joka tarvitsee radikaaleja tekoja. Tämän tuloksen avulla Iltalehti pystyy seuraavassa vaiheessa päättämään konkreettisen kohteen, johon tulevaisuudessa pyrkii tekemään muutosta.
Rajaan työn koskemaan brändiaktivismia ja yhteiskunnallisia teemoja Suomen näkökulmasta. Ulkopuolelle jäävät yritysaktivismista tutut CEO- ja työntekijäaktivismi.
Opinnäytetyön tietoperustan keskiössä on brändiaktivismi, mitä se on ja mitä riskejä siihen sisältyy. Samoin tehdään perusteellinen katsaus Suomea koskettaviin yhteiskunnallisiin teemoihin.
Opinnäytetyö toteutettiin tammi-toukokuun aikana vuonna 2023. Tutkimusstrategiana on käytetty tapaustutkimusta ja tutkimusmenetelmäksi valikoitui monimenetelmätapa. Teetin Iltalehden lukijoille kvantitatiivisen kyselyn, jossa selvitin heille tärkeitä yhteiskunnallisia teemoja. Sen rinnalle suoritin kvalitatiivisin keinoin dokumenttianalyysin käyttäen aineistona Iltalehden eri uutisosastojen lukijamäärädataa. Analysoin kokonaisaineiston teemoittelumenetelmällä.
Tutkimustuloksina ilmeni, että kyselyn ja dokumenttianalyysin perusteella Iltalehden lukijoille tärkein teema on Ihmiset-teema, jonka sisällä korostui erityisesti terveydenhuollon kantokyky. Kuitenkin tietoperustan, dokumenttianalyysin ja kyselyssä nousseiden huomioiden perusteella pystyin toteamaan Luonto-teeman olevan sellainen yhteiskunnallisesti merkittävä teema, joka tarvitsisi eniten brändiaktivismin keinoja.
Opinnäytetyöni tavoitteena on löytää Iltalehdelle sellainen yhteiskunnallinen teema, joka on tärkeä Iltalehden lukijoille, ja joka tarvitsee radikaaleja tekoja. Tämän tuloksen avulla Iltalehti pystyy seuraavassa vaiheessa päättämään konkreettisen kohteen, johon tulevaisuudessa pyrkii tekemään muutosta.
Rajaan työn koskemaan brändiaktivismia ja yhteiskunnallisia teemoja Suomen näkökulmasta. Ulkopuolelle jäävät yritysaktivismista tutut CEO- ja työntekijäaktivismi.
Opinnäytetyön tietoperustan keskiössä on brändiaktivismi, mitä se on ja mitä riskejä siihen sisältyy. Samoin tehdään perusteellinen katsaus Suomea koskettaviin yhteiskunnallisiin teemoihin.
Opinnäytetyö toteutettiin tammi-toukokuun aikana vuonna 2023. Tutkimusstrategiana on käytetty tapaustutkimusta ja tutkimusmenetelmäksi valikoitui monimenetelmätapa. Teetin Iltalehden lukijoille kvantitatiivisen kyselyn, jossa selvitin heille tärkeitä yhteiskunnallisia teemoja. Sen rinnalle suoritin kvalitatiivisin keinoin dokumenttianalyysin käyttäen aineistona Iltalehden eri uutisosastojen lukijamäärädataa. Analysoin kokonaisaineiston teemoittelumenetelmällä.
Tutkimustuloksina ilmeni, että kyselyn ja dokumenttianalyysin perusteella Iltalehden lukijoille tärkein teema on Ihmiset-teema, jonka sisällä korostui erityisesti terveydenhuollon kantokyky. Kuitenkin tietoperustan, dokumenttianalyysin ja kyselyssä nousseiden huomioiden perusteella pystyin toteamaan Luonto-teeman olevan sellainen yhteiskunnallisesti merkittävä teema, joka tarvitsisi eniten brändiaktivismin keinoja.
