Kasvipohjaisen hampurilaisen kehittäminen asiakaslähtöisesti : Case Bunny Queen’s
Rantanen, Iina (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614525
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614525
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä perehdyttiin asiakaslähtöiseen tuote-kehitykseen ja tästä näkökulmasta kehitettiin toimeksiantajalle tuoteidea uudesta hampurilaistuotteesta. Kehittämistehtävänä oli tarkoitus koostaa asiakaslähtöisesti ravitseva pikaruokahampurilainen ja löytää ehdot, joilla kuluttaja voisi valita kasvipohjaisen hampurilaisen.
Opinnäytetyön tavoite oli ensisijaisesti selvittää, millainen hampurilainen kiinnostaa ja vetää puoleensa valtaosaa kuluttajista. Kuluttajatutkimuksesta johdetuista päätelmistä kehitettiin kuvaus uudesta hampurilaisesta – siitä minkälainen se olisi ja mitä se sisältäisi. Toimeksiantajan kannalta arvokasta oli selvittää ehdot, joilla kuluttajat valitsevat ruokatuotteensa.
Toimeksiantaja tälle opinnäytetyölle on perustamisvaiheessa oleva yritys Bunny Queen’s. Kyseessä on uusi pikaruokaravintolakonsepti, joka suunnittelee toiminnan aloittamista vuodelle 2023. Toimeksiantajan tuotekehitysstrategian mukaisesti tuotekehityksessä otettiin huomioon suomalaiset ravitsemussuositukset ja Sydänmerkin myöntämiskriteerit. Opinnäytetyö toi tukea tämän perustamisvaiheessa olevan yrityksen tuotekehitykselle ja vahvisti sen asiakaslähtöisyyttä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena survey-tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin strukturoidulla haastattelulla ja kontrolloidulla kyselyllä. Tutkimusaineisto kerättiin Porissa asioivilta kuluttajilta vuonna 2023. Vastauksia tutkimukselle saatiin sattumanvaraisella näytteellä yhteensä 42. Perusjoukkoonsa nähden näytteen koko on tiedettävästi pieni, joten varmuudella siitä saatuja tuloksia ei voida yleistää ja muodostaa yleispäteviä päätelmiä, mutta tuotekehitykselle voitiin määrittää suuntaviivoja.
Kuluttajatutkimuksen kautta onnistuttiin kartoittamaan käsitys siitä minkälainen hampurilainen vastaa kuluttajien kiinnostusta. Tutkimuksella saatiin mahdollinen käsitys siitä minkälainen hampurilaisen tulisi olla, jotta se kiinnostaisi myös kasvipohjaisena. Tuotetta kehitettäessä huomioitavaksi nousi kotimaisuus, vastuullisuus, maku ja suussa sulava kokonaisuus. In this functional thesis, customer-oriented product development was explored, and from this perspective, a product idea for a new burger product was developed for the commissioner. The development task was to create a fast-food burger that not only met nutritional recommendations but was also designed with customer preferences in mind, while identifying the factors that could entice a consumer to choose a plant-based option.
The primary objective of the thesis was to determine what kind of burger interests and attracts the majority of consumers. Conclusions drawn from consumer research led to the description of a new burger - what it would be like and what it would contain. It was valuable from the commissioner's point of view to find out the conditions under which consumers choose their food products.
The commissioner for this thesis is Bunny Queen's, a company in its establishment phase. It is a new fast food restaurant concept planning to start operations in 2023. Keeping in sync with the commissioner's product development strategy, Finnish nutritional recommendations guidelines and Finnish heart symbol criteria was noticed in development process. The thesis supported the product development of this company in its establishment phase and strengthened its customer orientation.
The research was conducted as a quantitative survey study, with data collected through structured interviews and controlled surveys. The research data was collected from consumers in Pori in 2023. A total of 42 responses were received for the study with a random sample. The size of the sample is known to be small relative to its basic population, so the results obtained with certainty cannot be generalized and form valid conclusions, but guidelines could be defined for product development.
Through consumer research, a perception of what kind of burger matches consumer interest was successfully mapped out. The study provided a possible understanding of what a burger should be like to also be of interest as a plant-based option. Key considerations that emerged during product development included a focus on local sourcing, responsibility, taste, and a mouth-melting ensemble.
Opinnäytetyön tavoite oli ensisijaisesti selvittää, millainen hampurilainen kiinnostaa ja vetää puoleensa valtaosaa kuluttajista. Kuluttajatutkimuksesta johdetuista päätelmistä kehitettiin kuvaus uudesta hampurilaisesta – siitä minkälainen se olisi ja mitä se sisältäisi. Toimeksiantajan kannalta arvokasta oli selvittää ehdot, joilla kuluttajat valitsevat ruokatuotteensa.
Toimeksiantaja tälle opinnäytetyölle on perustamisvaiheessa oleva yritys Bunny Queen’s. Kyseessä on uusi pikaruokaravintolakonsepti, joka suunnittelee toiminnan aloittamista vuodelle 2023. Toimeksiantajan tuotekehitysstrategian mukaisesti tuotekehityksessä otettiin huomioon suomalaiset ravitsemussuositukset ja Sydänmerkin myöntämiskriteerit. Opinnäytetyö toi tukea tämän perustamisvaiheessa olevan yrityksen tuotekehitykselle ja vahvisti sen asiakaslähtöisyyttä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena survey-tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin strukturoidulla haastattelulla ja kontrolloidulla kyselyllä. Tutkimusaineisto kerättiin Porissa asioivilta kuluttajilta vuonna 2023. Vastauksia tutkimukselle saatiin sattumanvaraisella näytteellä yhteensä 42. Perusjoukkoonsa nähden näytteen koko on tiedettävästi pieni, joten varmuudella siitä saatuja tuloksia ei voida yleistää ja muodostaa yleispäteviä päätelmiä, mutta tuotekehitykselle voitiin määrittää suuntaviivoja.
Kuluttajatutkimuksen kautta onnistuttiin kartoittamaan käsitys siitä minkälainen hampurilainen vastaa kuluttajien kiinnostusta. Tutkimuksella saatiin mahdollinen käsitys siitä minkälainen hampurilaisen tulisi olla, jotta se kiinnostaisi myös kasvipohjaisena. Tuotetta kehitettäessä huomioitavaksi nousi kotimaisuus, vastuullisuus, maku ja suussa sulava kokonaisuus.
The primary objective of the thesis was to determine what kind of burger interests and attracts the majority of consumers. Conclusions drawn from consumer research led to the description of a new burger - what it would be like and what it would contain. It was valuable from the commissioner's point of view to find out the conditions under which consumers choose their food products.
The commissioner for this thesis is Bunny Queen's, a company in its establishment phase. It is a new fast food restaurant concept planning to start operations in 2023. Keeping in sync with the commissioner's product development strategy, Finnish nutritional recommendations guidelines and Finnish heart symbol criteria was noticed in development process. The thesis supported the product development of this company in its establishment phase and strengthened its customer orientation.
The research was conducted as a quantitative survey study, with data collected through structured interviews and controlled surveys. The research data was collected from consumers in Pori in 2023. A total of 42 responses were received for the study with a random sample. The size of the sample is known to be small relative to its basic population, so the results obtained with certainty cannot be generalized and form valid conclusions, but guidelines could be defined for product development.
Through consumer research, a perception of what kind of burger matches consumer interest was successfully mapped out. The study provided a possible understanding of what a burger should be like to also be of interest as a plant-based option. Key considerations that emerged during product development included a focus on local sourcing, responsibility, taste, and a mouth-melting ensemble.