Strategisen suunnittelun hyödyntäminen markkinointistrategian luomisessa : markkinointistrategia Hiekka Apartments Oy:lle
Liedes, Emmi (2023)
Liedes, Emmi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052413921
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052413921
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tehtävänä oli pohjustaa yrityksen markkinointisuunnittelua. Aiheeksi työhön rajautui markkinoinnin strateginen suunnittelu, koska tavoitteena oli rakentaa toimeksiantajalle Hiekka Apartments Oy:lle markkinointistrategia.
Opinnäytetyössä on hyödynnetty toimeksiantajayrityksen keräämiä tietoja asiakastyytyväisyydestä, nettisivujen käyttäjien toiminnasta ja mainoskampanjoiden kannattavuudesta. Opinnäytetyössä on myös kehitetty toimeksiantajayrityksen SWOT-analyysia ja asiakasprofiileja markkinointistrategiaan sopiviksi. Aineistonkeruumenetelmänä opinnäytetyössä hyödynnettiin yhteisiä suunnittelutapaamisia toimeksiantajan kanssa ja haastattelua.
Opinnäytetyössä avataan markkinointia eri näkökulmista toimeksiantajan tarpeiden pohjalta. Teoriaosuudessa käsitellään perinteistä ja digitaalista markkinointia, markkinoinnin kanavia, digitaalisen markkinoinnin mittareita, verkkokaupan markkinointia, brändin rakentamista ja merkitystä, markkinointiin vaikuttavia trendejä, sekä markkinoinnin strategista suunnittelua.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi markkinointistrategia, jossa on selkeästi määriteltynä yrityksen nykytilanne, kilpailijat, kohderyhmät, markkinointikanavat, tavoitteet ja budjetti. Markkinointistrategian pohjalta yritys pääsee kehittämään markkinointisuunnitelmaa, jota hyödyntämällä päästään asetettuihin tavoitteisiin.
Opinnäytetyössä on hyödynnetty toimeksiantajayrityksen keräämiä tietoja asiakastyytyväisyydestä, nettisivujen käyttäjien toiminnasta ja mainoskampanjoiden kannattavuudesta. Opinnäytetyössä on myös kehitetty toimeksiantajayrityksen SWOT-analyysia ja asiakasprofiileja markkinointistrategiaan sopiviksi. Aineistonkeruumenetelmänä opinnäytetyössä hyödynnettiin yhteisiä suunnittelutapaamisia toimeksiantajan kanssa ja haastattelua.
Opinnäytetyössä avataan markkinointia eri näkökulmista toimeksiantajan tarpeiden pohjalta. Teoriaosuudessa käsitellään perinteistä ja digitaalista markkinointia, markkinoinnin kanavia, digitaalisen markkinoinnin mittareita, verkkokaupan markkinointia, brändin rakentamista ja merkitystä, markkinointiin vaikuttavia trendejä, sekä markkinoinnin strategista suunnittelua.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi markkinointistrategia, jossa on selkeästi määriteltynä yrityksen nykytilanne, kilpailijat, kohderyhmät, markkinointikanavat, tavoitteet ja budjetti. Markkinointistrategian pohjalta yritys pääsee kehittämään markkinointisuunnitelmaa, jota hyödyntämällä päästään asetettuihin tavoitteisiin.
