Henkilöbrändin kehittäminen matkailualan vaikuttajalle Instagramissa
Jäntti, Inka (2023)
Jäntti, Inka
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614890
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614890
Tiivistelmä
Vaikuttajamarkkinoinnin valtava kasvu ja suosio on luonut vaikuttajille entistä enemmän mahdollisuuksia luoda uraa Instagramissa. Kohdeyleisön luottamus vaikuttajiin perustuu vaikuttajan vahvaan henkilöbrändiin, jonka pohjana toimii vankka itsetuntemus.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten kehittää matkailualan vaikuttajalle toimiva henkilöbrändi, mitkä ovat henkilöbrändin syntymiseen vaikuttavia tekijöitä sekä miten vaikuttajamarkkinointia voidaan hyödyntää osana yritysten markkinointia. Opinnäytetyön aihe valikoitui oman kiinnostuksen sekä ajankohtaisen aiheen vuoksi. Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä.
Opinnäytetyöstä tulee ilmi, miten tärkeää on lähteä luomaan henkilöbrändiä strategisesti alusta alkaen. Kun henkilöbrändiä luodaan, on tärkeää määritellä tavoitteet, kohderyhmä ja lähtökohdat. Menestynyt henkilöbrändi seuraa ja mittaa tuloksia sekä tekee niiden pohjalta tarvittavia muutoksia, jotta henkilöbrändi pysyy ajankohtaisena. Kun henkilöbrändiä luodaan, on
tärkeää määrittää missä sosiaalisen median kanavissa henkilöbrändäystä toteutetaan ja se on järkevää aloittaa yhdestä kanavasta kerrallaan. Tässä opinnäytetyössä keskitytään pelkästään henkilöbrändin luomiseen Instagramissa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään yleisesti henkilöbrändiä, henkilöbrändäystä, vaikuttajamarkkinointia sekä sen hyödyntämistä muun muassa osana yritysten tuotteiden ja palveluiden näkyvyyden lisäämisessä. Tietoperustassa on käytetty useita verkkolähteitä, kirjallisuutta sekä niin kotimaisia kuin kansainvälisiä lähteitä. Opinnäytetyön viidennessä luvussa
käydään läpi johtopäätöksiä, kirjoittajan omaa oppimista sekä kehitysideoita tulevaisuudelle.
Tietoperustan jälkeen käydään läpi, miten produkti syntyi sekä henkilöbrändissä ilmeneviä elementtejä, jotka tulee ottaa huomioon suunnitteluvaiheessa. Viimeisenä osana opinnäytetyötä on itse produkti liitteenä, joka kuvaa visuaalisesti teoriaosuudessa ilmi tulleita asioita käytännön tasolla. Produkti rakennettiin pääosin kuvista, jotka on käsitelty kuvastamaan toivotun henkilöbrändin visuaalista ulkoasua. Opinnäytetyön produkti toimii esimerkkinä, millaista sisältöä matkailualan vaikuttaja voisi luoda Instagramissa. Produkti tuo esiin opinnäytetyön kirjoittajan persoonaa sekä mielenkiintoa asiaa kohden.
Yritykset sekä henkilöt, jotka haluavat rakentaa itselleen henkilöbrändin voivat hyödyntää opinnäytetyössä ilmi tulleita asioita. Instagram pyörii vahvasti henkilöbrändien ympärillä ja
tulevaisuudessa vaikuttajien sekä erityisesti mikrovaikuttajien suosion odotetaan kasvavan.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten kehittää matkailualan vaikuttajalle toimiva henkilöbrändi, mitkä ovat henkilöbrändin syntymiseen vaikuttavia tekijöitä sekä miten vaikuttajamarkkinointia voidaan hyödyntää osana yritysten markkinointia. Opinnäytetyön aihe valikoitui oman kiinnostuksen sekä ajankohtaisen aiheen vuoksi. Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä.
Opinnäytetyöstä tulee ilmi, miten tärkeää on lähteä luomaan henkilöbrändiä strategisesti alusta alkaen. Kun henkilöbrändiä luodaan, on tärkeää määritellä tavoitteet, kohderyhmä ja lähtökohdat. Menestynyt henkilöbrändi seuraa ja mittaa tuloksia sekä tekee niiden pohjalta tarvittavia muutoksia, jotta henkilöbrändi pysyy ajankohtaisena. Kun henkilöbrändiä luodaan, on
tärkeää määrittää missä sosiaalisen median kanavissa henkilöbrändäystä toteutetaan ja se on järkevää aloittaa yhdestä kanavasta kerrallaan. Tässä opinnäytetyössä keskitytään pelkästään henkilöbrändin luomiseen Instagramissa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään yleisesti henkilöbrändiä, henkilöbrändäystä, vaikuttajamarkkinointia sekä sen hyödyntämistä muun muassa osana yritysten tuotteiden ja palveluiden näkyvyyden lisäämisessä. Tietoperustassa on käytetty useita verkkolähteitä, kirjallisuutta sekä niin kotimaisia kuin kansainvälisiä lähteitä. Opinnäytetyön viidennessä luvussa
käydään läpi johtopäätöksiä, kirjoittajan omaa oppimista sekä kehitysideoita tulevaisuudelle.
Tietoperustan jälkeen käydään läpi, miten produkti syntyi sekä henkilöbrändissä ilmeneviä elementtejä, jotka tulee ottaa huomioon suunnitteluvaiheessa. Viimeisenä osana opinnäytetyötä on itse produkti liitteenä, joka kuvaa visuaalisesti teoriaosuudessa ilmi tulleita asioita käytännön tasolla. Produkti rakennettiin pääosin kuvista, jotka on käsitelty kuvastamaan toivotun henkilöbrändin visuaalista ulkoasua. Opinnäytetyön produkti toimii esimerkkinä, millaista sisältöä matkailualan vaikuttaja voisi luoda Instagramissa. Produkti tuo esiin opinnäytetyön kirjoittajan persoonaa sekä mielenkiintoa asiaa kohden.
Yritykset sekä henkilöt, jotka haluavat rakentaa itselleen henkilöbrändin voivat hyödyntää opinnäytetyössä ilmi tulleita asioita. Instagram pyörii vahvasti henkilöbrändien ympärillä ja
tulevaisuudessa vaikuttajien sekä erityisesti mikrovaikuttajien suosion odotetaan kasvavan.