Sairaanhoitajaopiskelijan perehdyttäminen perioperatiivisen hoitotyön harjoitteluun : Perehdytysmateriaalien sisältöjen analysointi
Peiponen, Henriikka; Launistola, Henna; Malaska, Joni (2014)
Peiponen, Henriikka
Launistola, Henna
Malaska, Joni
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014071113308
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014071113308
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Hus Hyks Operatiivisen tulosyksikön sekä Metropolia Ammattikorkeakoulun kanssa. Tämä työ on osa opinnäytetyöyhteistyötä, jonka tarkoituksena on luoda yhteinen perehdytysmateriaali Hus Hyks Operatiivisen tulosyksikön leikkaus- ja anestesiaosastoille perioperatiivisen hoitotyön harjoitteluun.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla leikkaus- ja anestesiaosastojen kirjallisten opiskelijoille tarkoitettujen perehdytysmateriaalien sisältöä. Tavoitteena oli kehittää sairaanhoitajaopiskelijan perioperatiivisen hoitotyön harjoittelun opiskelijaperehdytystä. Tutkimustehtäväksi tuli selvittää, millaista on sairaanhoitajaopiskelijan perioperatiivisen hoitotyön harjoittelun kirjallisen perehdytysmateriaalin sisältö.
Aineisto kerättiin Hus Hyks Operatiivisen tulosyksikön 14 leikkaus- ja anestesiaosastolta. Näistä neljä oli päiväkirurgisia osastoja. Aineisto analysoitiin laadullisen tutkimuksen teorialähtöisen ja aineistolähtöisen sisällönanalyysin periaatteilla. Sisällönanalyysin tuloksista koottiin havainnollistavat taulukot. Analyysin perusteella perehdytysmateriaalin keskeisiksi sisällöiksi muodostuivat etiikka ja tietoperusta perioperatiivisessa hoitotyössä, työyhteisö, työympäristö ja työtehtävät. Nämä pääluokat jaettiin edelleen pienemmiksi ylä- ja alaluokiksi. Tulokset osoittavat, että pääpaino sairaanhoitajaopiskelijoiden perehdytysmateriaalissa oli työtehtävissä ja työympäristössä.
Opinnäytetyöyhteistyön seuraavissa vaiheissa on suunniteltu kartoitettavan opiskelijoiden ja ohjaavien sairaanhoitajien kokemuksia perehdytyksestä, ja lopulta luoda yhteinen perioperatiivisen hoitotyön harjoittelun perehdytysmateriaali. Kehitysehdotuksia perehdytysmateriaalille ovat selkeä rakenne, sanaston lisääminen ja materiaalin ajankohtaisuudesta huolehtiminen. Jatkossa voisi tutkia, miten perehdytysmateriaalin sisältö eroaa käytännön perehdytyksestä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla leikkaus- ja anestesiaosastojen kirjallisten opiskelijoille tarkoitettujen perehdytysmateriaalien sisältöä. Tavoitteena oli kehittää sairaanhoitajaopiskelijan perioperatiivisen hoitotyön harjoittelun opiskelijaperehdytystä. Tutkimustehtäväksi tuli selvittää, millaista on sairaanhoitajaopiskelijan perioperatiivisen hoitotyön harjoittelun kirjallisen perehdytysmateriaalin sisältö.
Aineisto kerättiin Hus Hyks Operatiivisen tulosyksikön 14 leikkaus- ja anestesiaosastolta. Näistä neljä oli päiväkirurgisia osastoja. Aineisto analysoitiin laadullisen tutkimuksen teorialähtöisen ja aineistolähtöisen sisällönanalyysin periaatteilla. Sisällönanalyysin tuloksista koottiin havainnollistavat taulukot. Analyysin perusteella perehdytysmateriaalin keskeisiksi sisällöiksi muodostuivat etiikka ja tietoperusta perioperatiivisessa hoitotyössä, työyhteisö, työympäristö ja työtehtävät. Nämä pääluokat jaettiin edelleen pienemmiksi ylä- ja alaluokiksi. Tulokset osoittavat, että pääpaino sairaanhoitajaopiskelijoiden perehdytysmateriaalissa oli työtehtävissä ja työympäristössä.
Opinnäytetyöyhteistyön seuraavissa vaiheissa on suunniteltu kartoitettavan opiskelijoiden ja ohjaavien sairaanhoitajien kokemuksia perehdytyksestä, ja lopulta luoda yhteinen perioperatiivisen hoitotyön harjoittelun perehdytysmateriaali. Kehitysehdotuksia perehdytysmateriaalille ovat selkeä rakenne, sanaston lisääminen ja materiaalin ajankohtaisuudesta huolehtiminen. Jatkossa voisi tutkia, miten perehdytysmateriaalin sisältö eroaa käytännön perehdytyksestä.