Millaisin keinoin luonnonkosmetiikkaa markkinoidaan
Raitavuo, Inka (2023)
Raitavuo, Inka
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053016029
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053016029
Tiivistelmä
Luonnonkosmetiikan suosio on kasvanut viimeisen vuosikymmenen aikana merkittävästi. Edes maailmanlaajuinen pandemia ei hidastanut luonnonkosmetiikan markkinoiden kasvua Suomessa. Ihmiset valitsevat luonnonkosmetiikan tavanomaisen kosmetiikan sijaan, koska he ovat yhä enemmän kiinnostuneita omasta terveydestä ja hyvinvoinnista.
Tämän opinnäytetyön päätavoite oli selvittää, millaisilla keinoilla luonnonkosmetiikkaa markkinoidaan. Lisäksi työssä perehdytään siihen, onko luonnonkosmetiikkaa tuottavien yritysten markkinointiviestintä kosmetiikan lainsäädännön mukaista. Työhön valikoitui viisi eri luonnonkosmetiikkaa tuottavaa kohdeyritystä, joiden markkinointiviestintää on analysoitu. Aineistona analyysissä käytettiin kohdeyritysten Instagram -julkaisuja, sähköpostin uutiskirjeitä ja verkkosivuja.
Tutkimuksen tietoperustassa käsiteltiin, mitä luonnonkosmetiikalla tarkoitetaan ja mitkä kosmetiikkatuotteet määritellään luonnonkosmetiikaksi. Lisäksi perehdyttiin kosmetiikan lainsäädäntöön ja markkinoihin sekä luonnonkosmetiikan markkinoiden kasvuun. Tietoperustassa käytiin yleisesti läpi markkinointiviestintää ja sisältömarkkinointia sekä analyysissä käytettyjä markkinointiviestinnän kanavia eli sosiaalisen median markkinointia ja Instagramia, sähköpostimarkkinointia ja verkkosivuja. Tutkimuksen tietoperustassa käsiteltiin myös markkinointiviestinnän ydintarinaa sekä viestinnän vaikuttamisen keinoja.
Tutkimusmenetelmänä toimi teoriaohjaava sisällönanalyysi. Työ toteutettiin tutkimalla kohdeyritysten digitaalista sisältömarkkinointia, josta tehdyt havainnot kirjattiin tutkimusta varten luodulle Excel-taulukolle. Tämän jälkeen kerätystä aineistosta haettiin analyysin avulla samankaltaisuuksia sekä eroavaisuuksia. Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2023.
Tutkimuksessa selviää, että kohdeyrityksien markkinointiviestintä noudattaa mainonnan osalta kosmetiikan markkinoinnin lainsäädäntöä eli kosmetiikan väittämäasetusta. Kohdeyritykset käyttävät markkinointiviestinnässään laajalti erilaisia rationaalisia -, emotionaalisia -, konatiivisia - ja visuaalisia vaikuttamisen keinoja. Johtopäätköksissä verrattiin tutkimustuloksia aikaisempiin samankaltaisesta aihealueesta tehtyihin tutkimuksiin.
Tämän opinnäytetyön päätavoite oli selvittää, millaisilla keinoilla luonnonkosmetiikkaa markkinoidaan. Lisäksi työssä perehdytään siihen, onko luonnonkosmetiikkaa tuottavien yritysten markkinointiviestintä kosmetiikan lainsäädännön mukaista. Työhön valikoitui viisi eri luonnonkosmetiikkaa tuottavaa kohdeyritystä, joiden markkinointiviestintää on analysoitu. Aineistona analyysissä käytettiin kohdeyritysten Instagram -julkaisuja, sähköpostin uutiskirjeitä ja verkkosivuja.
Tutkimuksen tietoperustassa käsiteltiin, mitä luonnonkosmetiikalla tarkoitetaan ja mitkä kosmetiikkatuotteet määritellään luonnonkosmetiikaksi. Lisäksi perehdyttiin kosmetiikan lainsäädäntöön ja markkinoihin sekä luonnonkosmetiikan markkinoiden kasvuun. Tietoperustassa käytiin yleisesti läpi markkinointiviestintää ja sisältömarkkinointia sekä analyysissä käytettyjä markkinointiviestinnän kanavia eli sosiaalisen median markkinointia ja Instagramia, sähköpostimarkkinointia ja verkkosivuja. Tutkimuksen tietoperustassa käsiteltiin myös markkinointiviestinnän ydintarinaa sekä viestinnän vaikuttamisen keinoja.
Tutkimusmenetelmänä toimi teoriaohjaava sisällönanalyysi. Työ toteutettiin tutkimalla kohdeyritysten digitaalista sisältömarkkinointia, josta tehdyt havainnot kirjattiin tutkimusta varten luodulle Excel-taulukolle. Tämän jälkeen kerätystä aineistosta haettiin analyysin avulla samankaltaisuuksia sekä eroavaisuuksia. Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2023.
Tutkimuksessa selviää, että kohdeyrityksien markkinointiviestintä noudattaa mainonnan osalta kosmetiikan markkinoinnin lainsäädäntöä eli kosmetiikan väittämäasetusta. Kohdeyritykset käyttävät markkinointiviestinnässään laajalti erilaisia rationaalisia -, emotionaalisia -, konatiivisia - ja visuaalisia vaikuttamisen keinoja. Johtopäätköksissä verrattiin tutkimustuloksia aikaisempiin samankaltaisesta aihealueesta tehtyihin tutkimuksiin.