Google-mainonnan hyödyntäminen Naisten Superpesiksessä
Tarjavuori, Nea (2023)
Tarjavuori, Nea
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053016088
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053016088
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Google-mainonnan hyödyntämistä Naisten Superpesiksessä. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena. Kyselyllä selvitettiin, kuinka moni seura toteuttaa Google-mainontaa, miten sitä toteutetaan ja miksi tai miksi ei. Työn tavoite oli muodostaa kokonaiskuva tilanteesta ja antaa sen pohjalta kehitysehdotuksia. Työn tutkimuskysymykset ovat: hyödynnetäänkö Naisten Superpesiksessä Google-mainontaa, miksi sitä hyödynnetään tai miksi ei hyödynnetä, mitä Googlen mainosvaihtoehdoista on käytössä ja miten seurat voisivat kehittää Google-mainonnan käyttöään, jotta se olisi optimaalista.
Työn tietoperusta käsittelee urheilumarkkinointia ja Google-mainontaa. Urheilumarkkinoinnista käsitellään mitä se on, mitkä ovat sen tehtävät, sektorit ja erityispiirteet, mitä urheilun markkinointimix sisältää ja digitaalista markkinointia osana urheilumarkkinointia. Google-mainonnassa käsitellään Google-mainonnan muodot ja edut.
Kyselytutkimus toteutettiin lähettämällä kysely sähköpostitse saatekirjeen kanssa. Kysely lähetettiin kaikille kauden 2023 Naisten Superpesis seuralle, joita on yhteensä 12. Kysely koostui yhdeksästä kysymyksestä, jotka oli jaettu osioihin. Ensimmäinen osio oli tarkoitettu kaikille vastaajille. Toinen osio niille, joilla Google-mainontaa on käytössä. Viimeinen osio oli niille vastaajille, joilla Google-mainontaa ei ole käytössä. Kysely päättyi vapaasti kommentoitavaan vastaus kenttään.
Kyselyyn vastasi yhteensä seitsemän seuraa, mikä on noin 58 % kaikista seuroista. Kyselyn lähtöolettamus oli, että Naisten Superpesiksen seurat eivät juurikaan käytä Google-mainontaa. Kyselyn tulokset todistivat olettamuksen todeksi. Yksikään kyselyyn vastanneista seuroista ei vastannut käyttävänsä Googlen mainontaa osana Naisten Superpesiksen markkinointia. Syiksi tähän vastattiin olevan liian vähäiset resurssit ja osaaminen.
Tulosten pohjalta muodostettiin johtopäätöksiä ja kehitysehdotuksia. Johtopäätöksenä oli, että Google-mainontaa tultaisiin toteuttamaan, kun resursseja ja osaamista olisi tarpeeksi. Kehitysehdotuksena seuroille oli aloittaa Display-mainontaa, sillä se vaatii vähemmän resursseja, kuin muut mainosmuodot, ja sen toteuttaminen on suhteellisen helppoa. Opinnäytetyön tulosten pohjalta tuotettiin ohjeistus Google Ads tilin luomiseen ja Display-mainonnan aloittamiseen.
Lopuksi arvioitiin tutkimuksen luotettavuutta ja opinnäytetyönprosessia. Tutkimuksen reabiliteetin arvioitiin olevan kohtalaisen hyvä ja validiteetin hyvä. Näin tutkimuksen luotettavuus on jotain kohtalaisen hyvän ja hyvän väliltä. Opinnäytetyöprosessia käytiin läpi kokemusteni pohjalta.
Työn tietoperusta käsittelee urheilumarkkinointia ja Google-mainontaa. Urheilumarkkinoinnista käsitellään mitä se on, mitkä ovat sen tehtävät, sektorit ja erityispiirteet, mitä urheilun markkinointimix sisältää ja digitaalista markkinointia osana urheilumarkkinointia. Google-mainonnassa käsitellään Google-mainonnan muodot ja edut.
Kyselytutkimus toteutettiin lähettämällä kysely sähköpostitse saatekirjeen kanssa. Kysely lähetettiin kaikille kauden 2023 Naisten Superpesis seuralle, joita on yhteensä 12. Kysely koostui yhdeksästä kysymyksestä, jotka oli jaettu osioihin. Ensimmäinen osio oli tarkoitettu kaikille vastaajille. Toinen osio niille, joilla Google-mainontaa on käytössä. Viimeinen osio oli niille vastaajille, joilla Google-mainontaa ei ole käytössä. Kysely päättyi vapaasti kommentoitavaan vastaus kenttään.
Kyselyyn vastasi yhteensä seitsemän seuraa, mikä on noin 58 % kaikista seuroista. Kyselyn lähtöolettamus oli, että Naisten Superpesiksen seurat eivät juurikaan käytä Google-mainontaa. Kyselyn tulokset todistivat olettamuksen todeksi. Yksikään kyselyyn vastanneista seuroista ei vastannut käyttävänsä Googlen mainontaa osana Naisten Superpesiksen markkinointia. Syiksi tähän vastattiin olevan liian vähäiset resurssit ja osaaminen.
Tulosten pohjalta muodostettiin johtopäätöksiä ja kehitysehdotuksia. Johtopäätöksenä oli, että Google-mainontaa tultaisiin toteuttamaan, kun resursseja ja osaamista olisi tarpeeksi. Kehitysehdotuksena seuroille oli aloittaa Display-mainontaa, sillä se vaatii vähemmän resursseja, kuin muut mainosmuodot, ja sen toteuttaminen on suhteellisen helppoa. Opinnäytetyön tulosten pohjalta tuotettiin ohjeistus Google Ads tilin luomiseen ja Display-mainonnan aloittamiseen.
Lopuksi arvioitiin tutkimuksen luotettavuutta ja opinnäytetyönprosessia. Tutkimuksen reabiliteetin arvioitiin olevan kohtalaisen hyvä ja validiteetin hyvä. Näin tutkimuksen luotettavuus on jotain kohtalaisen hyvän ja hyvän väliltä. Opinnäytetyöprosessia käytiin läpi kokemusteni pohjalta.