Henkilökohtainen kehittyminen B2B myynnin ammattilaiseksi
Ronkainen, Jimi (2023)
Ronkainen, Jimi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053016261
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053016261
Tiivistelmä
Itsensä johtamisella ja itsensä kehittämisellä on aina ollut iso rooli myyntityössä. Teknologiat kehittyvät jatkuvasti kasvavaa vauhtia, verkossa on paljon tietoa saatavilla ja sitä löytyy useasta eri lähteestä. Työskentely toimistolta käsin muuttui hybridimuotoon toimiston ja kotitoimiston välillä. Asiakastapaamiset vaihtuivat pitkälti lähitapaamisista etätapaamisiin, ja tämä vaikutti myyjän saamaan aikaan asiakkaan kanssa. Etätapaamisiin siirtyminen vaikutti myyjän mahdollisuuteen rakentaa vahvaa luottamussuhdetta asiakkaaseen. Myyjänä minun oli kyettävä siis johtamaan, mukauttamaan ja kehittämään omaa myyntiprosessiani jatkuvasti.
Tämän opinnäytetyön tavoite oli auttaa kirjoittajaa itseään ja myyntialan kollegoita heidän työuransa alkutaipaleella sekä tarjota heille erilaisia ja mahdollisesti uusiakin näkökulmia nykyajan myynnistä. Pyrin löytämään omasta myyntityöstäni kehityskohteita, joita pystyin viedä käytäntöön, joihin voin myöhemmin palata kertauksen muodossa.
Päiväkirjaopinnäytetyössä kuvattiin kymmenen viikon ajalta kirjoittajan työhön kuuluvia tehtäviä, haasteita sekä kehityskohteita. Jokaisen viikon päätteeksi kirjoitettiin analyysi, jossa käytiin läpi menneen viikon tapahtumia ammattikirjallisuuteen pohjautuen. Päiväkirjaopinnäytetyön perusteella lukijalle syntyi kuva siitä, mitä toimintamalleja oma myyntiprosessi ja sen jatkuva kehittäminen vaatii.
Tämän opinnäytetyön tavoite oli auttaa kirjoittajaa itseään ja myyntialan kollegoita heidän työuransa alkutaipaleella sekä tarjota heille erilaisia ja mahdollisesti uusiakin näkökulmia nykyajan myynnistä. Pyrin löytämään omasta myyntityöstäni kehityskohteita, joita pystyin viedä käytäntöön, joihin voin myöhemmin palata kertauksen muodossa.
Päiväkirjaopinnäytetyössä kuvattiin kymmenen viikon ajalta kirjoittajan työhön kuuluvia tehtäviä, haasteita sekä kehityskohteita. Jokaisen viikon päätteeksi kirjoitettiin analyysi, jossa käytiin läpi menneen viikon tapahtumia ammattikirjallisuuteen pohjautuen. Päiväkirjaopinnäytetyön perusteella lukijalle syntyi kuva siitä, mitä toimintamalleja oma myyntiprosessi ja sen jatkuva kehittäminen vaatii.