Cavitar Oy:n asiakasymmärryksen syventäminen : kohti palveluliiketoimintaa
Piippo, Tomi (2023)
Piippo, Tomi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116465
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116465
Tiivistelmä
Asiakasymmärrys muodostuu eri lähteistä kerätystä tiedosta, jonka avulla yritys oppii tuntemaan asiakkaansa ja heidän tarpeensa. Yritys saavuttaa merkittävää kilpailuetua onnistuessaan tuottamaan kokonaisvaltaisen ratkaisun, johon asiakkaan odotukset ja kokemukset vastaavat. Kilpailijoiden on vaikea kopioida asiakasymmärryksen pohjalta luotua ratkaisua sellaisenaan.
Kuinka hyvin yritys tuntee asiakkaansa? Tämän opinnäytetyön tavoitteena on syventää Cavitar Oy:n asiakasymmärrystä ja antaa yritykselle työkaluja monipuolisen datan järjestelmälliseen keräämiseen sen siirtyessä kohti palveluliiketoimintaa. Opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa Cavitar Oy:n asiakastyytyväisyyden nykytila, asiakkaiden halukkuus uusille palveluille sekä tuoda esiin asiakkaiden käyttämät sosiaalisen median kanavat.
Opinnäytetyössä tehty tutkimus toteutettiin kansainvälisenä tutkimuksena. Teoreettinen viitekehys perustui markkinoinnin tiedonhallintajärjestelmään, jonka osana kyselytutkimus tuotti tietoa päätöksenteon tueksi. Palveluliiketoimintaan siirtyminen oli huomioitu viitekehyksessä luomalla Cavitar Oy:lle nelikenttä, jonka keskiössä olivat asiakkaan odotukset.
Tutkimustuloksista selvisi Cavitar Oy:n asiakastyytyväisyyden nykytila, kiinnostus uusille palveluille sekä sosiaalisen median kanavat, joihin yrityksen kannattaa tulevaisuudessa tuottaa sisältöä. Tuotos lisäsi Cavitar Oy:n asiakasymmärrystä ja loi lähtökohdan ilmenneille jatkotutkimuksille. Peruselementit: saavutettavuus, tuki ja after sales ovat rakentuneet asiakkaan ympärille. Asiakaskeskeisyys ohjaakin hyvin pitkälti yrityksen toimintaa ja palveluliiketoiminnan näkökulmasta yrityksellä on edellytykset tuottaa kannattavia palveluja.
Kuinka hyvin yritys tuntee asiakkaansa? Tämän opinnäytetyön tavoitteena on syventää Cavitar Oy:n asiakasymmärrystä ja antaa yritykselle työkaluja monipuolisen datan järjestelmälliseen keräämiseen sen siirtyessä kohti palveluliiketoimintaa. Opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa Cavitar Oy:n asiakastyytyväisyyden nykytila, asiakkaiden halukkuus uusille palveluille sekä tuoda esiin asiakkaiden käyttämät sosiaalisen median kanavat.
Opinnäytetyössä tehty tutkimus toteutettiin kansainvälisenä tutkimuksena. Teoreettinen viitekehys perustui markkinoinnin tiedonhallintajärjestelmään, jonka osana kyselytutkimus tuotti tietoa päätöksenteon tueksi. Palveluliiketoimintaan siirtyminen oli huomioitu viitekehyksessä luomalla Cavitar Oy:lle nelikenttä, jonka keskiössä olivat asiakkaan odotukset.
Tutkimustuloksista selvisi Cavitar Oy:n asiakastyytyväisyyden nykytila, kiinnostus uusille palveluille sekä sosiaalisen median kanavat, joihin yrityksen kannattaa tulevaisuudessa tuottaa sisältöä. Tuotos lisäsi Cavitar Oy:n asiakasymmärrystä ja loi lähtökohdan ilmenneille jatkotutkimuksille. Peruselementit: saavutettavuus, tuki ja after sales ovat rakentuneet asiakkaan ympärille. Asiakaskeskeisyys ohjaakin hyvin pitkälti yrityksen toimintaa ja palveluliiketoiminnan näkökulmasta yrityksellä on edellytykset tuottaa kannattavia palveluja.