Markkinatutkimus puhtaan kosmetiikan toimijoista Suomessa sekä kuluttajien tietoisuus ja kiinnostus aiheesta
Winqvist, Sofia (2023)
Winqvist, Sofia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060117104
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060117104
Tiivistelmä
Kosmetiikka-ala on jatkuvassa muutoksessa trendien ja kuluttajien mieltymysten takia. Viime vuosina alalla on nähty muutoksia vastuullisempaan ja puhtaampaan suuntaan, kun moni kosmetiikkayritys on tietoisten kuluttajien takia joutuneet innovoimaan uusia vastuullisempia kosmetiikkatuotteita ja pakkauksia. Kuluttajat ovat tänä päivänä myös tietoisempia tuotteiden ainesosien hyödyistä ja haitoista, mistä syystä myös puhtaan kosmetiikan ilmiö on saanut alkunsa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää onko Suomessa kysyntää uudelle puhtaan kosmetiikan toimijalle. Tavoitteena oli myös kartoittaa alalla toimivia kilpailijoita sekä mahdollisten asiakkaiden kiinnostusta ja tietoisuutta aiheesta. Markkinatutkimus suoritettiin kilpailija- analyysilla ja kyselyllä. Mahdolliset asiakkaat kartoitettiin sähköisen kyselylomakkeen avulla ja kilpailija-analyysissa hyödynnettiin SWOT-analyysia.
Työn teoriaosiossa käsiteltiin markkinatutkimusta, kilpailija-analyysia, SWOT-analyysia, Suomen kosmetiikkamarkkinoita, Euroopan kosmetiikkalainsäädäntöä ja puhtaan kosmetiikan termiä. Käytössä olleet keskeiset lähteet olivat Kosmetiikka- ja hygieniateollisuuden kotisivut ja Euroopan viralliset kosmetiikkasivut cosmeticseurope.eu
Opinnäytetyön kyselytutkimus suoritettiin määrällisenä tutkimuksena. Kyselylomake tehtiin Google Forms-lomakkeella, joka jaettiin Facebookissa kosmetiikkaan ja kauneuteen keskittyvissä ryhmissä. Vastauksista kävi ilmi, että kiinnostusta puhtaan kosmetiikan tuotteisiin löytyy, mutta monelle vastaajalle aihe oli vielä tuntematon. Kilpailija-analyysissa löydettiin kolme kilpailijaa, joiden verkkosivuja ja sosiaalinen median kanavia vertailtiin ja analysoitiin. Tutkimus toteutettiin keväällä 2023.
Kyselytutkimuksesta selvisi, että kiinnostusta vastuullisemmin valmistettuun kosmetiikkaa kohtaan löytyy. Kilpailija-analyysista selvisi, että kilpailijoita, jotka toimittaisivat Suomeen, on vielä vähän. Työn lopussa pohditaan vielä uuden toimijan mahdollisuuksia toimialalla ja arvioitiin omaa osaamista tutkimusprosessin aikana.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää onko Suomessa kysyntää uudelle puhtaan kosmetiikan toimijalle. Tavoitteena oli myös kartoittaa alalla toimivia kilpailijoita sekä mahdollisten asiakkaiden kiinnostusta ja tietoisuutta aiheesta. Markkinatutkimus suoritettiin kilpailija- analyysilla ja kyselyllä. Mahdolliset asiakkaat kartoitettiin sähköisen kyselylomakkeen avulla ja kilpailija-analyysissa hyödynnettiin SWOT-analyysia.
Työn teoriaosiossa käsiteltiin markkinatutkimusta, kilpailija-analyysia, SWOT-analyysia, Suomen kosmetiikkamarkkinoita, Euroopan kosmetiikkalainsäädäntöä ja puhtaan kosmetiikan termiä. Käytössä olleet keskeiset lähteet olivat Kosmetiikka- ja hygieniateollisuuden kotisivut ja Euroopan viralliset kosmetiikkasivut cosmeticseurope.eu
Opinnäytetyön kyselytutkimus suoritettiin määrällisenä tutkimuksena. Kyselylomake tehtiin Google Forms-lomakkeella, joka jaettiin Facebookissa kosmetiikkaan ja kauneuteen keskittyvissä ryhmissä. Vastauksista kävi ilmi, että kiinnostusta puhtaan kosmetiikan tuotteisiin löytyy, mutta monelle vastaajalle aihe oli vielä tuntematon. Kilpailija-analyysissa löydettiin kolme kilpailijaa, joiden verkkosivuja ja sosiaalinen median kanavia vertailtiin ja analysoitiin. Tutkimus toteutettiin keväällä 2023.
Kyselytutkimuksesta selvisi, että kiinnostusta vastuullisemmin valmistettuun kosmetiikkaa kohtaan löytyy. Kilpailija-analyysista selvisi, että kilpailijoita, jotka toimittaisivat Suomeen, on vielä vähän. Työn lopussa pohditaan vielä uuden toimijan mahdollisuuksia toimialalla ja arvioitiin omaa osaamista tutkimusprosessin aikana.