Pandemian vaikutukset asiakasyritysten tapahtumapalveluiden ostotarpeisiin
Vuorinen, Pinja; Tarik, Armina (2023)
Vuorinen, Pinja
Tarik, Armina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116720
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116720
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona tapahtuma- ja markkinointitoimisto Yritys X:lle. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää pandemian vaikutuksia Yritys X:n asiakasyritysten ostotarpeisiin. Tarkoituksena oli kartoittaa asiakkaiden muuttuneita kulutustottumuksia, ja mitä mahdollisia uusia muutoksia he kaipasivat tapahtumatoimiston palveluihin. Toimeksiantajayritys voi hyödyntää opinnäytetyöstä saatuja tutkimustuloksia ja soveltaa niitä liiketoiminnassa ja tulevaisuuden myyntityössä.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu toimeksiantajayrityksen liiketoiminnan kuvauksesta, tapahtuma-alan perusteista ja Covid-19-viruksen vaikutuksista toimialaan. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, jonka kohderyhmänä olivat toimeksiantajayrityksen pitkäaikaiset asiakkaat. Teemahaastatteluun osallistui kuusi eri asiakasyrityksien edustajaa. Teemahaastattelun lisäksi suoritettiin asiantuntijahaastattelu toimeksiantajayrityksen edustajalle, jolla selvitettiin pandemian vaikutuksia yrityksen toimintaan.
Opinnäytetyön tuotoksena muodostui selvitys asiakasyrityksien muuttuneista ostotarpeista pandemian vaikutuksena. Pandemian alkuvaiheessa asiakkaat ostivat paljon virtuaalituotantoja, mutta tiedon ja taidon karttuessa virtuaalituotantojen osalta, asiakasyritykset alkoivat tuottamaan tapahtumia itsenäisesti. Tällä hetkellä tapahtumapalveluita ostetaan pääosin korkeanprofiilin tapahtumille. Lisäarvona toimeksiantajayritykselle muodostettiin saatujen tuloksien pohjalta kolme kehitysehdotusta, joita Yritys X voi hyödyntää tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu toimeksiantajayrityksen liiketoiminnan kuvauksesta, tapahtuma-alan perusteista ja Covid-19-viruksen vaikutuksista toimialaan. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, jonka kohderyhmänä olivat toimeksiantajayrityksen pitkäaikaiset asiakkaat. Teemahaastatteluun osallistui kuusi eri asiakasyrityksien edustajaa. Teemahaastattelun lisäksi suoritettiin asiantuntijahaastattelu toimeksiantajayrityksen edustajalle, jolla selvitettiin pandemian vaikutuksia yrityksen toimintaan.
Opinnäytetyön tuotoksena muodostui selvitys asiakasyrityksien muuttuneista ostotarpeista pandemian vaikutuksena. Pandemian alkuvaiheessa asiakkaat ostivat paljon virtuaalituotantoja, mutta tiedon ja taidon karttuessa virtuaalituotantojen osalta, asiakasyritykset alkoivat tuottamaan tapahtumia itsenäisesti. Tällä hetkellä tapahtumapalveluita ostetaan pääosin korkeanprofiilin tapahtumille. Lisäarvona toimeksiantajayritykselle muodostettiin saatujen tuloksien pohjalta kolme kehitysehdotusta, joita Yritys X voi hyödyntää tulevaisuudessa.