3D-tietokonepelin kehittäminen Unity-pelimoottorilla
Korhonen, Valtteri (2023)
Korhonen, Valtteri
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060220820
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060220820
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tuotetaan 3D-peli käyttämällä Unity-pelimoottoria. Tämän lisäksi opinnäytetyössä käydään läpi videopelien historiaa, eri pelimoottoreita, tarkemmin Unity-pelimoottoria itsessään ja kuinka pelikehitys toteutetaan. Opinnäytetyö toteutetaan itsenäisesti ja omasta halusta kehittää Unityllä peliä. Alkuperäinen ajatus alkoi omasta pelitaustasta ja aikaisemmasta Unityn käytöstä.
Tavoitteena tällä opinnäytetyöllä on luoda julkaisuvalmis 3D-videopeli ja julkaista se toimivana jollekin pelien julkaisualustalle. Konkreettisia tuloksia, joita projektista syntyy ovat kooditiedostot, visuaalinen presentaatio ja pelin pelattavuus. Projektin tavoitteena on opettaa itseäni koodaamaan paremmin ja siistimpää koodia, mitä on pelinkehittäminen isommassa mittakaavassa ja Unity-pelimoottorin käyttöä.
Tietoperustana opinnäytetyölle toimii Unityn dokumentaatio, erilaiset verkkoartikkelit, blogikirjoitukset ja Unityn viralliset verkkosivut. Toiminnallisessa osassa kuvaillaan omat työvaiheet ja luodaan peli kuten virallisesti pelikehitys etenee.
Lopputuloksena peliin luotiin pelattava kenttä, pelaajahahmo ja liikkuminen, vihollinen tekoälyllä, kerättäviä tavaroita ja tehtävä, joka tulee suorittaa pelin läpäisemiseksi. Tämän lisäksi peliin luotiin muutamia lisäominaisuuksia kuten kuntopalkki. Peli jäi ennakkojulkaisu vaiheeseen ja täten on vain saatavilla linkillä. Lopuksi summattuna voidaan sanoa, että pelinkehittäminen on pitkä prosessi, joka pitää sisällään monia huomioitavia osa-alueita. Yksinäisen pelikehittäjän on nähtävä todella paljon vaivaa luodakseen toimivan pelin, vaikka Unity itsessään on tehty käyttäjälle helpoksi.
Tavoitteena tällä opinnäytetyöllä on luoda julkaisuvalmis 3D-videopeli ja julkaista se toimivana jollekin pelien julkaisualustalle. Konkreettisia tuloksia, joita projektista syntyy ovat kooditiedostot, visuaalinen presentaatio ja pelin pelattavuus. Projektin tavoitteena on opettaa itseäni koodaamaan paremmin ja siistimpää koodia, mitä on pelinkehittäminen isommassa mittakaavassa ja Unity-pelimoottorin käyttöä.
Tietoperustana opinnäytetyölle toimii Unityn dokumentaatio, erilaiset verkkoartikkelit, blogikirjoitukset ja Unityn viralliset verkkosivut. Toiminnallisessa osassa kuvaillaan omat työvaiheet ja luodaan peli kuten virallisesti pelikehitys etenee.
Lopputuloksena peliin luotiin pelattava kenttä, pelaajahahmo ja liikkuminen, vihollinen tekoälyllä, kerättäviä tavaroita ja tehtävä, joka tulee suorittaa pelin läpäisemiseksi. Tämän lisäksi peliin luotiin muutamia lisäominaisuuksia kuten kuntopalkki. Peli jäi ennakkojulkaisu vaiheeseen ja täten on vain saatavilla linkillä. Lopuksi summattuna voidaan sanoa, että pelinkehittäminen on pitkä prosessi, joka pitää sisällään monia huomioitavia osa-alueita. Yksinäisen pelikehittäjän on nähtävä todella paljon vaivaa luodakseen toimivan pelin, vaikka Unity itsessään on tehty käyttäjälle helpoksi.
