Näkövammaisten henkilöiden työhyvinvointia tukevat, työnantajaan liittyvät tekijät
Alanen, Kaisamaria (2023)
Alanen, Kaisamaria
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521603
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521603
Tiivistelmä
Määrällisessä tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, miten työnantaja voi tukea näkövammaisten työntekijöiden hyvinvointia. Tutkimuksessa tarkasteltiin, mitkä työnantajan tarjoamat työhyvinvointia tukevat keinot ovat hyödyllisiä näkövammaisten työntekijöiden oman kokemuksen perusteella, ja onko työntekijöiden kokemusten ja taustatekijöiden välillä yhteyksiä.
Viitekehyksenä käytettiin Mankan ja Mankan mallia, jossa työhyvinvointi koostuu sosiaalisesta, psykologisesta ja rakennepääomasta. Psykologista pääomaa ei tarkasteltu lainkaan, koska pyrittiin selvittämään nimenomaan työnantajaan liittyviä tekijöitä.
Tutkimusaineisto kerättiin survey-menetelmällä kysymällä näkövammaisilta työntekijöiltä, miten merkityksellisiksi he kokevat erilaiset työhyvinvoinnin osatekijät tällä hetkellä nykyisessä työpaikassaan. Taustatekijöinä kysyttiin ikä, sukupuoli ja koulutustaso. Sekä rakenne- että sosiaalista pääomaa kartoitettiin omilla osioilla, joista kummassakin oli kahdeksan yksittäistä osatekijää kartoittavaa alakohtaa. Kysely koostui suljetuista monivalinta- ja asteikkokysymyksistä. Kyselyä jaettiin sähköposti- ja some-ryhmissä. Otosta ei kerätty satunnaisotannan menetelmällä, eli tutkimusaineisto on näyte.
Tulosten perusteella sosiaaliseen pääomaan liittyvät tekijät koetaan hieman tärkeämmiksi, lisäksi ne toteutuivat työpaikoilla useammin kuin rakennepääoman osatekijät. Korkeakoulutetuilla vastaajilla rakenne- ja etenkin sosiaalisen pääoman osatekijät toteutuivat useammin kuin ammatti- tai ylioppilastutkinnon suorittaneilla.
Tuloksia voidaan hyödyntää käytännön työhyvinvointityössä, kun työnantajat haluavat tukea näkövammaisten työntekijöidensä hyvinvointia. The aim of the study was to investigate how employers can support the well-being of visually impaired employees. The study examined the usefulness of employer-related factors that support employee well-being and connections between these experiences and background factors.
The study was conducted using a quantitative research method and survey-method. The framework used was on Manka's and Manka's model. The model defines well-being in terms of structural, social, and psychological capital. The psychological capital was excluded from the study. In the survey, visually impaired employees assessed significance of various well-being components in their current workplace. Both structural and social capital were assessed through separate sections, each consisting of eight in-dividual components. Background factors such as age, gender, and educational level were also included in the survey. The survey consisted of closed multiple-choice and Likert scale questions. The survey was distributed via email and social media groups. Therefore, the sample was not collected through random sampling.
Based on the results, factors related to social capital were perceived as slightly more important and were more frequently realized in workplaces compared to components of structural capital. Among respondents with higher education, both structural and especially social capital components were more frequently realized compared to those with vocational or high school education.
The findings can be utilized in practical work to support visually impaired employees well-being.
Viitekehyksenä käytettiin Mankan ja Mankan mallia, jossa työhyvinvointi koostuu sosiaalisesta, psykologisesta ja rakennepääomasta. Psykologista pääomaa ei tarkasteltu lainkaan, koska pyrittiin selvittämään nimenomaan työnantajaan liittyviä tekijöitä.
Tutkimusaineisto kerättiin survey-menetelmällä kysymällä näkövammaisilta työntekijöiltä, miten merkityksellisiksi he kokevat erilaiset työhyvinvoinnin osatekijät tällä hetkellä nykyisessä työpaikassaan. Taustatekijöinä kysyttiin ikä, sukupuoli ja koulutustaso. Sekä rakenne- että sosiaalista pääomaa kartoitettiin omilla osioilla, joista kummassakin oli kahdeksan yksittäistä osatekijää kartoittavaa alakohtaa. Kysely koostui suljetuista monivalinta- ja asteikkokysymyksistä. Kyselyä jaettiin sähköposti- ja some-ryhmissä. Otosta ei kerätty satunnaisotannan menetelmällä, eli tutkimusaineisto on näyte.
Tulosten perusteella sosiaaliseen pääomaan liittyvät tekijät koetaan hieman tärkeämmiksi, lisäksi ne toteutuivat työpaikoilla useammin kuin rakennepääoman osatekijät. Korkeakoulutetuilla vastaajilla rakenne- ja etenkin sosiaalisen pääoman osatekijät toteutuivat useammin kuin ammatti- tai ylioppilastutkinnon suorittaneilla.
Tuloksia voidaan hyödyntää käytännön työhyvinvointityössä, kun työnantajat haluavat tukea näkövammaisten työntekijöidensä hyvinvointia.
The study was conducted using a quantitative research method and survey-method. The framework used was on Manka's and Manka's model. The model defines well-being in terms of structural, social, and psychological capital. The psychological capital was excluded from the study. In the survey, visually impaired employees assessed significance of various well-being components in their current workplace. Both structural and social capital were assessed through separate sections, each consisting of eight in-dividual components. Background factors such as age, gender, and educational level were also included in the survey. The survey consisted of closed multiple-choice and Likert scale questions. The survey was distributed via email and social media groups. Therefore, the sample was not collected through random sampling.
Based on the results, factors related to social capital were perceived as slightly more important and were more frequently realized in workplaces compared to components of structural capital. Among respondents with higher education, both structural and especially social capital components were more frequently realized compared to those with vocational or high school education.
The findings can be utilized in practical work to support visually impaired employees well-being.