Aluksen vakavuuden hallinta evävakaajilla
Savilaakso, Simo (2023)
Savilaakso, Simo
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060621781
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060621781
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää aluksen vakavuuden teoriaa ja perusperiaatteita, kuinka aluksen vakavuutta voidaan hallita aktiivisin tai passiivisin järjestelmin ja keinoin.
Tämä opinnäytetyö kostuu neljästä eri osa-alueesta, joita ovat vakavuus, erilaiset vakaajajärjestelmät, evävakaajat sekä hydrauliikka.
Hydrauliikka on erittäin keskeinen osa raskaan kaluston toimintaa. Myös evävakaajien toiminta perustuu hydrauliikkaan, joten tästä syystä opinnäytetyössä nostettiin esille myös hydrauliikan toimintaa ja periaatteita.
Merikelpoisen rahtiliikenteeseen suunnitellun aluksen tarkoitus on tuottaa voittoa omistajalleen. Näin ollen aluksen suunnitteluvaiheessa ovat vastakkain taloudellisuus ja aluksen toimintavarmuus ja käytännöllisyys.
Vakavuutta hallitsevilla järjestelmillä on valmistus- ja käyttökustannuksia lisäävä vaikutus. Ne pienentävät aluksen lastinkantokapasiteettia sekä nostavat polttoaineen kulutusta ynnä muita huolto- ja käyttökustannuksia.
Aluksen valmistus- ja käyttökustannusten kasvusta huolimatta etenkin evävakaajat ja aktiiviset antiheeling-järjestelmät ovat hyvin yleisiä. Merenkulku on nykypäivänä logistisena kokonaisuutena hektinen ja tarkkaan aikataulutettu verkosto, jolloin aluksen toimintavarmuus sekä lastivaurioiden välttäminen puhuvat näiden järjestelmien asentamisen ja kehittämisen puolesta.
Tämä opinnäytetyö kostuu neljästä eri osa-alueesta, joita ovat vakavuus, erilaiset vakaajajärjestelmät, evävakaajat sekä hydrauliikka.
Hydrauliikka on erittäin keskeinen osa raskaan kaluston toimintaa. Myös evävakaajien toiminta perustuu hydrauliikkaan, joten tästä syystä opinnäytetyössä nostettiin esille myös hydrauliikan toimintaa ja periaatteita.
Merikelpoisen rahtiliikenteeseen suunnitellun aluksen tarkoitus on tuottaa voittoa omistajalleen. Näin ollen aluksen suunnitteluvaiheessa ovat vastakkain taloudellisuus ja aluksen toimintavarmuus ja käytännöllisyys.
Vakavuutta hallitsevilla järjestelmillä on valmistus- ja käyttökustannuksia lisäävä vaikutus. Ne pienentävät aluksen lastinkantokapasiteettia sekä nostavat polttoaineen kulutusta ynnä muita huolto- ja käyttökustannuksia.
Aluksen valmistus- ja käyttökustannusten kasvusta huolimatta etenkin evävakaajat ja aktiiviset antiheeling-järjestelmät ovat hyvin yleisiä. Merenkulku on nykypäivänä logistisena kokonaisuutena hektinen ja tarkkaan aikataulutettu verkosto, jolloin aluksen toimintavarmuus sekä lastivaurioiden välttäminen puhuvat näiden järjestelmien asentamisen ja kehittämisen puolesta.