Siivousalan johtamiskoulutuksen neljä näkökulmaa Yritys X:n oppisopimusprosessin kehittämiseksi
Petkov, Branimir (2023)
Petkov, Branimir
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060621847
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060621847
Tiivistelmä
Puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan erikoisammattitutkinto (myöhemmin PK-EAT) on ainoa siivousalan ammatillinen johtamiserikoisammattitutkinto ja monessa työpaikassa yksi edellytys toimia siivousalan esihenkilötehtävissä. Tämä on yleensä yksi asiakkaan vaatimuksista tarjouspyynnöissä. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, millä tavalla PK-EAT valmistaa siivouksen johtajia arjen haasteisiin ja esihenkilötyöhön. Tutkinnon voi suorittaa joko omatoimisesti tai oppisopimuksella. Johtamisosaamisen hankkiminen PK-EAT:n avulla edellyttää, että opiskelijalla on työpaikka, ja oppiminen tapahtuu työtä tehdessä. Siksi työnantajan roolia ja vastuita kartoitettiin tutkimuksessa. Opinnäytetyön toimeksiantaja on siivouspalveluja tuottava monipalveluyritys Yritys X, joka tarjoaa oppisopimuskoulutusta PK-EAT suorittaville esihenkilöille. Tutkimuksessa selvitettiin nykyinen oppisopimusprosessi huomioiden neljä eri näkökulmaa – PK-EAT suorittavien opiskelijoiden, työnantajan, työpaikkaohjaajien sekä Yritys X:lle koulutusta tarjoavan oppilaitoksen.
Teoriaosuudessa käsiteltiin johtamistaitoja, oppimista työn ohella, aikuisopiskelijan voimavaroja sekä oppimista tukevaa organisaatiota ja mentorointia. Tutkimuksen ulkopuolelle rajattiin oppilaitosten vastuut, tutkinnon sisällön sekä asiakkaan vaatimukset koulutuksen suhteen. Tutkimus oli laadullinen ja lähestymistapana oli tapaustutkimus. Tutkimuksen aineistokeruumenetelmänä käytettiin haastatteluja, kyselyitä, dokumenttianalyysia sekä tutkijan omaa havainnointia. Tutkimuksen alkukartoitus tehtiin kahden eri oppilaitoksen PK-EAT:n opettajille, joka mahdollisti koulutusprosessin vertailun oppilaitosten välillä. Alkukartoituksesta muodostui kolme teemaa: opiskelijan tausta, mentorointi ja työnantajan vastuut. Näiden teemojen avulla rakennettiin kysely PK-EAT opiskelijoille. Lopuksi haastateltiin työnantajan edustajia ja kerättiin työpaikkaohjaajien mielipiteitä kyselyn avulla.
Tutkimustulosten mukaan PK-EAT:n pääsee opiskelemaan ilman pohjakoulutusta ja se antaa enemmän yleistä johtamispätevyyttä kuin kohdennettua siivousjohtamisosaamista. Koulutukseen pääsy ei vaadi pääsykoetta. Työtehtävät ja opiskeluhalu ratkaisevat pitkälti koulutukseen pääsyn. Tuloksista ilmeni, että opiskeluprosessi on Yritys X:ssä hyvin geneerinen, tutkinnon henkilökohtaistamisesta huolimatta. Johtamiskoulutuksen onnistuminen riippuu opiskelijasta itsestään ja se edellyttää sisäistä motivaatiota, resilienssiä ja itseohjautuvuutta. Johtamisosaamisen varmistaminen edellyttää työnantajan tukea, osaavaa mentorointia oppilaitoksen kohdennettua ohjausta. Tutkimuksen pohjalta laadittu kehittämisehdotus on koulutusprosessi, joka alkaa opiskelijan valinnasta, seuraa tiiviisti opiskelijan etenemistä, määrittelee tarkoin työnantajan vastuut ja reflektoi oppimisprosessia sekä koulutuksen aikana että sen jälkeen.
Teoriaosuudessa käsiteltiin johtamistaitoja, oppimista työn ohella, aikuisopiskelijan voimavaroja sekä oppimista tukevaa organisaatiota ja mentorointia. Tutkimuksen ulkopuolelle rajattiin oppilaitosten vastuut, tutkinnon sisällön sekä asiakkaan vaatimukset koulutuksen suhteen. Tutkimus oli laadullinen ja lähestymistapana oli tapaustutkimus. Tutkimuksen aineistokeruumenetelmänä käytettiin haastatteluja, kyselyitä, dokumenttianalyysia sekä tutkijan omaa havainnointia. Tutkimuksen alkukartoitus tehtiin kahden eri oppilaitoksen PK-EAT:n opettajille, joka mahdollisti koulutusprosessin vertailun oppilaitosten välillä. Alkukartoituksesta muodostui kolme teemaa: opiskelijan tausta, mentorointi ja työnantajan vastuut. Näiden teemojen avulla rakennettiin kysely PK-EAT opiskelijoille. Lopuksi haastateltiin työnantajan edustajia ja kerättiin työpaikkaohjaajien mielipiteitä kyselyn avulla.
Tutkimustulosten mukaan PK-EAT:n pääsee opiskelemaan ilman pohjakoulutusta ja se antaa enemmän yleistä johtamispätevyyttä kuin kohdennettua siivousjohtamisosaamista. Koulutukseen pääsy ei vaadi pääsykoetta. Työtehtävät ja opiskeluhalu ratkaisevat pitkälti koulutukseen pääsyn. Tuloksista ilmeni, että opiskeluprosessi on Yritys X:ssä hyvin geneerinen, tutkinnon henkilökohtaistamisesta huolimatta. Johtamiskoulutuksen onnistuminen riippuu opiskelijasta itsestään ja se edellyttää sisäistä motivaatiota, resilienssiä ja itseohjautuvuutta. Johtamisosaamisen varmistaminen edellyttää työnantajan tukea, osaavaa mentorointia oppilaitoksen kohdennettua ohjausta. Tutkimuksen pohjalta laadittu kehittämisehdotus on koulutusprosessi, joka alkaa opiskelijan valinnasta, seuraa tiiviisti opiskelijan etenemistä, määrittelee tarkoin työnantajan vastuut ja reflektoi oppimisprosessia sekä koulutuksen aikana että sen jälkeen.