Ulkomaisia vaikutteita viulunsoiton alkeisopetuksessa Suomessa : opetusmateriaaleja viulupedagogeille
Vuorisalo, Meri (2023)
Vuorisalo, Meri
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060622274
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060622274
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö koostuu kirjallisesta ja taiteellisesta osiosta, jotka ovat painoarvoltaan samanarvoiset. Taiteellinen osuus on Crichton-salissa, Turussa 28.4.2023 pidetyn opinnäytekonsertin tallenne. Kirjallisessa opinnäytetyössä etsitään vastausta tutkimuskysymykseen, miten ja millaisia ulkomaisia opetusmateriaaleja käytetään viulunsoiton alkeisopetuksessa Suomessa. Opinnäytetyössä tutkitaan myös ulkomaisia vaikutteita alkeisopetuksessa. Työn tavoitteena on löytää ja esitellä toimivia opetusmateriaaleja.
Opinnäytetyön tärkeimpinä lähteinä ovat neljän viulunsoiton alkeisopetukseen perehtyneen opettajan haastattelut. Lähdemateriaaleina on käytetty myös esimerkiksi aiheeseen liittyviä artikkeleita ja tutkimuksia.
Viulunsoiton alkeisopetus Suomessa on saanut paljon vaikutteita Venäjältä, mutta myös eri puolilta Eurooppaa. Ulkomaisia opetusmateriaaleja käytetään eniten lisäohjelmistona. Materiaalin alkuperän sijaan tärkeintä on kullekin oppilaalle sopivan opetusmateriaalin ja -menetelmän löytäminen. Opinnäytetyön myötä kirjoittaja syvensi tietämystään erilaisten opetusmateriaalien suhteen.
Tästä opinnäytetyöstä voivat hyötyä erityisesti tuoreet viulunsoitonopettajat, jotka etsivät alkeisopetukseen sopivaa ohjelmistoa. This bachelor’s thesis consists of a written part and an artistic part. The parts are equal in weight. The artistic part of this thesis is a recording of the thesis concert held on April 28th, 2023, in Crichton Hall, Turku. The written part of the thesis explores the use of foreign teaching materials and the foreign influences in teaching violin for beginners in Finland. The research question is what kind of foreign teaching materials are used in teaching violin for beginners in Finland and for what purpose. The objective of this written thesis is also to find and present useful teaching materials.
The interviews of four violin teachers, all of whom are experienced in teaching beginners, form the core of the source material for the written thesis. Other source materials include e.g., articles, studies and other literature related to the subject.
Violin teaching in Finland has been influenced especially by the Russian violin school, but influences can be traced all over Europe. Foreign teaching materials are mostly used as a source of repertoire. The origin of the used material isn’t as important as its suitability for the student in question. Useful teaching material and methods were found to support teaching violin for beginners.
This thesis is intended to be useful for violin teachers looking for suitable material for teaching beginners.
Opinnäytetyön tärkeimpinä lähteinä ovat neljän viulunsoiton alkeisopetukseen perehtyneen opettajan haastattelut. Lähdemateriaaleina on käytetty myös esimerkiksi aiheeseen liittyviä artikkeleita ja tutkimuksia.
Viulunsoiton alkeisopetus Suomessa on saanut paljon vaikutteita Venäjältä, mutta myös eri puolilta Eurooppaa. Ulkomaisia opetusmateriaaleja käytetään eniten lisäohjelmistona. Materiaalin alkuperän sijaan tärkeintä on kullekin oppilaalle sopivan opetusmateriaalin ja -menetelmän löytäminen. Opinnäytetyön myötä kirjoittaja syvensi tietämystään erilaisten opetusmateriaalien suhteen.
Tästä opinnäytetyöstä voivat hyötyä erityisesti tuoreet viulunsoitonopettajat, jotka etsivät alkeisopetukseen sopivaa ohjelmistoa.
The interviews of four violin teachers, all of whom are experienced in teaching beginners, form the core of the source material for the written thesis. Other source materials include e.g., articles, studies and other literature related to the subject.
Violin teaching in Finland has been influenced especially by the Russian violin school, but influences can be traced all over Europe. Foreign teaching materials are mostly used as a source of repertoire. The origin of the used material isn’t as important as its suitability for the student in question. Useful teaching material and methods were found to support teaching violin for beginners.
This thesis is intended to be useful for violin teachers looking for suitable material for teaching beginners.