Huoltajat-keskustelufoorumin markkinoinnin kehittäminen
Sorvisto, Jasmine; Jolkkonen, Iida (2023)
Sorvisto, Jasmine
Jolkkonen, Iida
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060923360
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060923360
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Huoltajat-keskustelufoorumin markkinointia. Opinnäytetyössä on otettu huomioon nonprofit-näkökulma ja voittoa tavoittelemattoman yrityksen markkinointikeinot. Opinnäyteyössä on kaksi näkökulmaa markkinointiin, joita ovat markki nointi yrityksille ja yhteisöille sekä yksityishenkilöille.
Opinnäytetyö on toteutettu kahdessa osassa. Ensimmäisessä osassa on teoreettinen viitekehys mikä koostuu markkinoinnista. Toinen osa on kehittämisprojekti. Teoriaosa pohjautuu markkinointiin yleisesti sekä markkinointiviestintään. Lisäksi on otettu selvää markkinoinnin kohderyhmistä, kanavista ja mittaamisesta. Lopuksi käydään läpi markkinoinnin tulevaisuutta.
Kehittämisprojektia aloitettaessa haluttiin selvittää nonprofit-organisaation markkinointia tekeviltä asiantuntijoilta näkökulmia nonprofit-organisaation markkinointiin. Haastatteluilla saatiin parempi kokonaiskuva käsiteltävästä aiheesta. Haastateltavina olivat Ensi- ja turvakotienliiton ero lapsiperheessä -työntekijä sekä Eroperhe-blogin pitäjä. Itse kehittämisprojektissa on kohdennettu markkinointitoimenpiteet Huoltajat-keskustelufoorumille teoriatiedon ja asiantuntijan haastatteluiden pohjalta. Kehittämisprojektissa haluttiin ottaa huomioon asiakaslähtöisyys ja oikealle kohderyhmälle markkinointi. Asiakaslähtöisyys ja asiakaskokemus on otettu kehittämisprojektissa huomioon. Toimenpiteinä kehittämisprojektissa tehtiin keskustelufoorumin alustan päivitys, kohderyhmäselvitys ja kilpailija-analyysi. Lisäksi eri markkinointikanavien hintoja vertailtiin. Lopuksi ehdotettiin markkinointitoimenpiteitä Huoltajat-keskustelufoorumin jatkoa ajatellen.
Kehittämisprojektin tuloksena todettiin, että nonprofit-organisaation markkinoinnissa tärkeässä roolissa on markkinointitoimenpiteiden kohdentaminen oikealle kohderyhmälle. Voidaan todeta, että nonprofit-organisaation markkinointi on kannattavaa, kun kohderyhmä saavutetaan tehokkaasti ja markkinointiin ei ole käytetty suurta rahallista budjettia. Nonprofit-yrityksen markkinoinnissa kulmakivenä on asiakaskokemus ja sen parantaminen. Asiakaslähtöisyydellä nonprofit-yritys erottuu markkinoilla. Vastuullisuus ja vastuullinen vaikuttaminen tulee tulevaisuudessa korostumaan sosiaalisen median kanavissa entisestään. Luotettavan tiedon löytymistä ja vertaistukea tarvitaan. Verkostoilla on suuri rooli nonprofit-organisaation markkinoinnissa. Verkostojen avulla voidaan toteuttaa sponsoriyhteistöitä, joilla nonprofit yritys voi tulevaisuudessa saada lisänäkyvyyttä. Erilaiset hyväntekeväisyystapahtumat ovat nonprofit-yritykselle hyödyllisiä varainkeruun ja verkostoitumisen kannalta.
Opinnäytetyö on toteutettu kahdessa osassa. Ensimmäisessä osassa on teoreettinen viitekehys mikä koostuu markkinoinnista. Toinen osa on kehittämisprojekti. Teoriaosa pohjautuu markkinointiin yleisesti sekä markkinointiviestintään. Lisäksi on otettu selvää markkinoinnin kohderyhmistä, kanavista ja mittaamisesta. Lopuksi käydään läpi markkinoinnin tulevaisuutta.
Kehittämisprojektia aloitettaessa haluttiin selvittää nonprofit-organisaation markkinointia tekeviltä asiantuntijoilta näkökulmia nonprofit-organisaation markkinointiin. Haastatteluilla saatiin parempi kokonaiskuva käsiteltävästä aiheesta. Haastateltavina olivat Ensi- ja turvakotienliiton ero lapsiperheessä -työntekijä sekä Eroperhe-blogin pitäjä. Itse kehittämisprojektissa on kohdennettu markkinointitoimenpiteet Huoltajat-keskustelufoorumille teoriatiedon ja asiantuntijan haastatteluiden pohjalta. Kehittämisprojektissa haluttiin ottaa huomioon asiakaslähtöisyys ja oikealle kohderyhmälle markkinointi. Asiakaslähtöisyys ja asiakaskokemus on otettu kehittämisprojektissa huomioon. Toimenpiteinä kehittämisprojektissa tehtiin keskustelufoorumin alustan päivitys, kohderyhmäselvitys ja kilpailija-analyysi. Lisäksi eri markkinointikanavien hintoja vertailtiin. Lopuksi ehdotettiin markkinointitoimenpiteitä Huoltajat-keskustelufoorumin jatkoa ajatellen.
Kehittämisprojektin tuloksena todettiin, että nonprofit-organisaation markkinoinnissa tärkeässä roolissa on markkinointitoimenpiteiden kohdentaminen oikealle kohderyhmälle. Voidaan todeta, että nonprofit-organisaation markkinointi on kannattavaa, kun kohderyhmä saavutetaan tehokkaasti ja markkinointiin ei ole käytetty suurta rahallista budjettia. Nonprofit-yrityksen markkinoinnissa kulmakivenä on asiakaskokemus ja sen parantaminen. Asiakaslähtöisyydellä nonprofit-yritys erottuu markkinoilla. Vastuullisuus ja vastuullinen vaikuttaminen tulee tulevaisuudessa korostumaan sosiaalisen median kanavissa entisestään. Luotettavan tiedon löytymistä ja vertaistukea tarvitaan. Verkostoilla on suuri rooli nonprofit-organisaation markkinoinnissa. Verkostojen avulla voidaan toteuttaa sponsoriyhteistöitä, joilla nonprofit yritys voi tulevaisuudessa saada lisänäkyvyyttä. Erilaiset hyväntekeväisyystapahtumat ovat nonprofit-yritykselle hyödyllisiä varainkeruun ja verkostoitumisen kannalta.