Leikin muutos lapsen arjessa päiväkotihenkilöstön näkökulmasta
Ronkainen, Aino (2014)
Ronkainen, Aino
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014091714031
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014091714031
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee lapsen leikkiä ja päiväkotihenkilöstön havaitsemia muutoksia leikeissä. Pelkkä leikin määritteleminen on haastavaa, eikä sille ole olemassa yhtä selkeää vastausta. Tutkijat ovat kuitenkin yhtä mieltä siitä, että leikillä on erittäin tärkeä tehtävä ihmisen kehityksessä. Leikkiä ja sen muuttumista on käsitelty yhä enenevissä määrin muun muassa mediassa, jossa huoli leikin vähen-tymisestä on herännyt.
Opinnäytetyöhön haastateltiin päiväkotihenkilöstöä, koska he ovat voineet seurata työssään läheltä lapsen leikkiä ja havainnoida siinä tapahtuneita muutoksia. Esiin nousee myös mahdollisia syitä, jotka ovat osaltaan vaikuttaneet leikin muutoksiin.
Tutkimukseen haastateltiin viittä työntekijää Tornion kaupungin eri päiväkodeista. Teemahaastattelu toteutettiin toukokuussa 2014. Haastattelujen tuloksista kävi ilmi kaikkien työntekijöiden havaitsemia yhteneviä muutoksia. Vastaavanlaisia havaintoja on saatu myös muissa tutkimuksissa. Lasten leikki on muuttunut erityisesti viime vuosikymmenten aikana, jolloin päiväkotihenkilöstön on täytynyt vastata omalla ohjauksellaan lapsen tarpeisiin ja leikin säilyttämiseen.
Haastattelujen perusteella lasten pitkäkestoinen leikki on vähäisempää ja lapset ovat lyhytjänteisempiä. Leikin sisällöt tulevat suurelta osin mediasta, jolloin lapset toistavat näkemäänsä leikeissään. Leikit ovat muun muassa äänekkäämpiä ja rajumpia. Haastateltavien mukaan leikkiä ei arvosteta usein tar-peeksi, jolloin esimerkiksi ohjattu toiminta voi viedä suuren osan leikkiajasta.
Toivon opinnäytetyön herättävän keskustelua ja pohdintaa leikistä, sen muutoksesta ja merkityksestä. Kasvattajien on tärkeää pohtia leikkiä lapsen arkipäivässä; onko pitkäkestoiselle leikille riittävästi aikaa ja ovatko puitteet ja olosuhteet otolliset omaehtoisen leikin syntymiselle.
Opinnäytetyöhön haastateltiin päiväkotihenkilöstöä, koska he ovat voineet seurata työssään läheltä lapsen leikkiä ja havainnoida siinä tapahtuneita muutoksia. Esiin nousee myös mahdollisia syitä, jotka ovat osaltaan vaikuttaneet leikin muutoksiin.
Tutkimukseen haastateltiin viittä työntekijää Tornion kaupungin eri päiväkodeista. Teemahaastattelu toteutettiin toukokuussa 2014. Haastattelujen tuloksista kävi ilmi kaikkien työntekijöiden havaitsemia yhteneviä muutoksia. Vastaavanlaisia havaintoja on saatu myös muissa tutkimuksissa. Lasten leikki on muuttunut erityisesti viime vuosikymmenten aikana, jolloin päiväkotihenkilöstön on täytynyt vastata omalla ohjauksellaan lapsen tarpeisiin ja leikin säilyttämiseen.
Haastattelujen perusteella lasten pitkäkestoinen leikki on vähäisempää ja lapset ovat lyhytjänteisempiä. Leikin sisällöt tulevat suurelta osin mediasta, jolloin lapset toistavat näkemäänsä leikeissään. Leikit ovat muun muassa äänekkäämpiä ja rajumpia. Haastateltavien mukaan leikkiä ei arvosteta usein tar-peeksi, jolloin esimerkiksi ohjattu toiminta voi viedä suuren osan leikkiajasta.
Toivon opinnäytetyön herättävän keskustelua ja pohdintaa leikistä, sen muutoksesta ja merkityksestä. Kasvattajien on tärkeää pohtia leikkiä lapsen arkipäivässä; onko pitkäkestoiselle leikille riittävästi aikaa ja ovatko puitteet ja olosuhteet otolliset omaehtoisen leikin syntymiselle.