Nuorisotyöntekijät ammatillisissa oppilaitoksissa
Ilonen, Elina (2014)
Ilonen, Elina
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092214135
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092214135
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tilaustyö Ehkäisevän päihdetyön EHYT ry:n alaiselle hankkeelle, AMIS – Arjen ammattilaiset. Raha-automaattiyhdistys eli RAY tukee koko Ehyt ry:n toimintaa. Opinnäytetyön tutkimustavoite oli selvittää millaisissa asemissa ja työtehtävissä nuorisotyöntekijät työskentelevät suomalaisten ammatillisten oppilaitoksien sisällä tai muussa yhteistyössä niiden kanssa. Tutkimusote tutkimuksen tekemisessä oli kvantitatiivinen, eli määrällinen tutkimus, jossa kaikkiin Suomen ammatillisiin oppilaitoksiin otettiin yhteyttä puhelimen tai sähköpostin välityksellä. Tämän jälkeen vastaukset analysointiin Surveypal-ohjelmaa käyttäen.
Ehkäisevä päihdetyö Ehyt ry:n hankkeen työntekijät halusivat tietää, mikä on tämänhetkinen tilanne ammatillisissa oppilaitoksissa nuorisotyöntekijöiden määrän suhteen ja mikä on yleisesti nuorisotyön kanssa tapahtuvan yhteistyön tilanne. Puhelinhaastattelumenetelmä valittiin tutki-musmenetelmäksi, koska aikaisemman kokemuksen perusteella ammatillisten oppilaitoksien työntekijät ovat työnsä puolesta kiireisiä. Tällöin pelkästään sähköpostitse tehty kysely ei tuot-taisi luotettavia vastausmääriä, jonka perusteella voisi tehdä yleistettäviä johtopäätöksiä. Koska vastaus saatiin 265 ammatillisen oppilaitoksen toimipisteestä (306 yhteensä), saatuja vastauksia voidaan pitää yleistettävinä Suomen mittakaavassa, sekä sen perusteella voidaan päätellä mikä on todellinen tilanne ammatillisissa oppilaitoksissa (vastausprosentti 87). 265 vastaukseen kuuluu kaikki Suomen suurimmat ammatilliset oppilaitokset, mutta vastauksia jäi saamatta pienimmistä ammattioppilaitoksista sekä suurimmasta osasta ruotsinkielisistä oppilaitoksista.
Oppimis- ja opiskeluvalmiuksien heikkous sekä elämänhallinnallisten valmiuksien heikkous ennakoivat monesti koulutuksen keskeyttämistä tai syrjäytymistä. Jos koulun ohjaus olisi kokonaisvaltaista, voitaisiin ottaa parhaiten huomioon kaikkiin nuoren elämän piiriin liittyvät vaikeudet ja näin mahdollistettaisiin tukimuodot, joilla voitaisiin vaikuttaa myös koulutukseen sitoutumiseen sekä motivoitumiseen.
Paikallisella nuorisotyöllä on kokemusta ja nuoren elämän tuntemusta, ja nämä kaksi mahdol-listavat kokonaisvaltaisen tilanteen tarkastelun ja ohjauksen.
Koulunuorisotyöntekijä tuo esiin lasten ja nuorten näkökulmaa koulun toimintakulttuurissa sekä laajemmin monialaisessa yhteistyössä. Koulunuorisotyöllä edistetään lasten ja nuorten hyvinvointia sekä tarjotaan kokonaisvaltaista tukea nuorten elämään. Koulunuorisotyö toimii linkkinä eri toimijoiden välillä ja pyrkii vahvistamaan yhteistä tavoitetta, joka on lasten ja nuorten hyvinvointi ja hyvä elämä.
Ehkäisevä päihdetyö Ehyt ry:n hankkeen työntekijät halusivat tietää, mikä on tämänhetkinen tilanne ammatillisissa oppilaitoksissa nuorisotyöntekijöiden määrän suhteen ja mikä on yleisesti nuorisotyön kanssa tapahtuvan yhteistyön tilanne. Puhelinhaastattelumenetelmä valittiin tutki-musmenetelmäksi, koska aikaisemman kokemuksen perusteella ammatillisten oppilaitoksien työntekijät ovat työnsä puolesta kiireisiä. Tällöin pelkästään sähköpostitse tehty kysely ei tuot-taisi luotettavia vastausmääriä, jonka perusteella voisi tehdä yleistettäviä johtopäätöksiä. Koska vastaus saatiin 265 ammatillisen oppilaitoksen toimipisteestä (306 yhteensä), saatuja vastauksia voidaan pitää yleistettävinä Suomen mittakaavassa, sekä sen perusteella voidaan päätellä mikä on todellinen tilanne ammatillisissa oppilaitoksissa (vastausprosentti 87). 265 vastaukseen kuuluu kaikki Suomen suurimmat ammatilliset oppilaitokset, mutta vastauksia jäi saamatta pienimmistä ammattioppilaitoksista sekä suurimmasta osasta ruotsinkielisistä oppilaitoksista.
Oppimis- ja opiskeluvalmiuksien heikkous sekä elämänhallinnallisten valmiuksien heikkous ennakoivat monesti koulutuksen keskeyttämistä tai syrjäytymistä. Jos koulun ohjaus olisi kokonaisvaltaista, voitaisiin ottaa parhaiten huomioon kaikkiin nuoren elämän piiriin liittyvät vaikeudet ja näin mahdollistettaisiin tukimuodot, joilla voitaisiin vaikuttaa myös koulutukseen sitoutumiseen sekä motivoitumiseen.
Paikallisella nuorisotyöllä on kokemusta ja nuoren elämän tuntemusta, ja nämä kaksi mahdol-listavat kokonaisvaltaisen tilanteen tarkastelun ja ohjauksen.
Koulunuorisotyöntekijä tuo esiin lasten ja nuorten näkökulmaa koulun toimintakulttuurissa sekä laajemmin monialaisessa yhteistyössä. Koulunuorisotyöllä edistetään lasten ja nuorten hyvinvointia sekä tarjotaan kokonaisvaltaista tukea nuorten elämään. Koulunuorisotyö toimii linkkinä eri toimijoiden välillä ja pyrkii vahvistamaan yhteistä tavoitetta, joka on lasten ja nuorten hyvinvointi ja hyvä elämä.