Pienen yrityksen brändistrategia: kuinka brändiä rakennetaan
Hinttala, Minna (2011)
Hinttala, Minna
2011
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092026088
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092026088
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää mitä brändi tarkoittaa ja kuinka brändäys tapahtuu käytännössä, sekä laatia brändäyssuunnitelma toimeksiantajayritykselle. Työn toimeksiantajana on aloittava työvaateyritys, joka suunnittelee ja valmistaa työvaatteita ja muita tekstiilejä lähinnä kauneudenhoitoalalle. Aihevalinta perustuu sekä työn tekijän omaan kiinnostukseen brändäyksestä että toimeksiantajayrityksen tarpeeseen laatia suuntaviivat brändin rakentamiselle jo yritystoiminnan käynnistämisvaiheeseen. Opinnäytetyön tavoitteena on ollut perehtyä brändäykseen juuri pienen yrityksen näkökulmasta.
Opinnäytetyö on toteutettu soveltavana tutkimuksena, jossa olemassa olevaa tietoa on hyödynnetty lopullisen tuotoksen, brändäyssuunnitelman laatimiseen. Kirjallisten lähteiden ohella itse suunnitelman laadinnassa on hyödynnetty yrityksen sisäistä, kokemusperäistä tietoa.
Brändi on kaiken sen tiedon summa, joka kuluttajalla on tuotteesta tai yrityksestä. Parhaimmillaan brändäys on jatkuvaa, yrityksen toiminnan läpi kulkevaa ja yhdenmukaista toimintaa, joka on osa yrityksen arkipäivää. Vahva brändi tuo yritykselle sekä kilpailuetua että taloudellista etua. Tämä tulisi muistaa myös pienissä yrityksissä yritystoiminnan alusta alkaen. Brändäys alkaa yrityksen nykytilanteen ja tulevaisuuden tavoitteiden määrittämisellä. Brändistrategian valinnan jälkeen voidaan päättää mitkä ovat juuri kyseisessä yrityksessä keskeiset keinot jalkauttaa brändin sanoma.
Tietoperustassa käsitellään sellaisia asioita, joihin juuri pienissä yrityksissä voidaan vaikuttaa. Vaikka työn tuotos, brändäyssuunnitelma on laadittu toimeksiantajayritykselle, opinnäytetyö voi toimia tiivistyksenä brändin kehittymiseen vaikuttavista asioista kenelle tahansa brändäyksestä kiinnostuneelle. Jatkotoimenpiteenä tälle opinnäytetyölle voisi laatia tarkemman kilpailija-analyysin sekä yksityiskohtaisemman markkinointisuunnitelman. The objective of this thesis was to find out what brand is and how brand can be built. The final aim was to produce a brand building plan for a work wear company that produces mainly beauty uniforms. This small company has recently started running the business and it needed a concrete plan for building its brand. Company wants to start brand building in very early stage along its daily activities.
The data was collected mainly from general marketing literature. The method of research was applied research because the main goal was to combine existing theory with practice to improve the manners of brand building action.
Brand can be described as a image that a consumer has built in his mind of a product or com-pany. Brand building should be continuous process that goes through the whole company and it should be operated daily. Strong positive brand gives stronger competitive position and saves money as a long term. That should be remembered also in small companies and even in the early stages of running business. Brand building process starts by understanding the present situation of the company and defining future goals. After these acts company can decide the actual brand strategy and methods for marketing the brand message.
The theory of the thesis discusses with the field of brand and brand building from the small company’s perspective. Even though the final product, brand building plan is done for individual com-pany, the theory of this thesis can be used as a short summary for anyone who is interested in brand building. This research could be continued by producing more detailed competitor analysis and marketing plan.
Opinnäytetyö on toteutettu soveltavana tutkimuksena, jossa olemassa olevaa tietoa on hyödynnetty lopullisen tuotoksen, brändäyssuunnitelman laatimiseen. Kirjallisten lähteiden ohella itse suunnitelman laadinnassa on hyödynnetty yrityksen sisäistä, kokemusperäistä tietoa.
Brändi on kaiken sen tiedon summa, joka kuluttajalla on tuotteesta tai yrityksestä. Parhaimmillaan brändäys on jatkuvaa, yrityksen toiminnan läpi kulkevaa ja yhdenmukaista toimintaa, joka on osa yrityksen arkipäivää. Vahva brändi tuo yritykselle sekä kilpailuetua että taloudellista etua. Tämä tulisi muistaa myös pienissä yrityksissä yritystoiminnan alusta alkaen. Brändäys alkaa yrityksen nykytilanteen ja tulevaisuuden tavoitteiden määrittämisellä. Brändistrategian valinnan jälkeen voidaan päättää mitkä ovat juuri kyseisessä yrityksessä keskeiset keinot jalkauttaa brändin sanoma.
Tietoperustassa käsitellään sellaisia asioita, joihin juuri pienissä yrityksissä voidaan vaikuttaa. Vaikka työn tuotos, brändäyssuunnitelma on laadittu toimeksiantajayritykselle, opinnäytetyö voi toimia tiivistyksenä brändin kehittymiseen vaikuttavista asioista kenelle tahansa brändäyksestä kiinnostuneelle. Jatkotoimenpiteenä tälle opinnäytetyölle voisi laatia tarkemman kilpailija-analyysin sekä yksityiskohtaisemman markkinointisuunnitelman.
The data was collected mainly from general marketing literature. The method of research was applied research because the main goal was to combine existing theory with practice to improve the manners of brand building action.
Brand can be described as a image that a consumer has built in his mind of a product or com-pany. Brand building should be continuous process that goes through the whole company and it should be operated daily. Strong positive brand gives stronger competitive position and saves money as a long term. That should be remembered also in small companies and even in the early stages of running business. Brand building process starts by understanding the present situation of the company and defining future goals. After these acts company can decide the actual brand strategy and methods for marketing the brand message.
The theory of the thesis discusses with the field of brand and brand building from the small company’s perspective. Even though the final product, brand building plan is done for individual com-pany, the theory of this thesis can be used as a short summary for anyone who is interested in brand building. This research could be continued by producing more detailed competitor analysis and marketing plan.