Tunnekasvatusmateriaali varhaiskasvatukseen : 4-5-vuotiaiden lasten tukeminen haasteellisissa tilanteissa
Lipponen, Jonna; Keeninen, Katri; Auranen, Maria (2023)
Lataukset:
Lipponen, Jonna
Keeninen, Katri
Auranen, Maria
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092526326
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092526326
Tiivistelmä
Varhaiskasvatusikäisten lasten levottomuuden lisääntyminen päiväkotiarjessa on osoittanut, että varhaiskasvattajat tarvitsevat keinoja lasten tunnetaitojen tukemiseen. Kehittämistyön tuotoksena syntyi varhaiskasvattajille suunnattuhelppokäyttöinen ja käytännöllinen tunnekasvatusmateriaali sekä konkreettinen Piikki-tunnehahmo, jonka tarkoituksena on tukea Kukonharjan päiväkodin 4–5-vuotiaiden lasten tunnekasvatusta päiväkodin arjessa. Materiaalin avulla varhaiskasvattajille tarjotaan käytännönkeinoja lasten tunne- ja itsesäätelytaitojen tukemiseen. Tuotos koostuu kuudesta erilaisestatunnetarinasta, joista jokainen tarina rakentuu aina yhden perustunteen ympärille. Lisäksi tuotos sisältää toiminnallista materiaalia lasten kanssa tehtäviksi.
Kehittämistyössä tukeudutaan tietoperustaan, joka käsittelee työn keskeisiä teemoja, kuten varhaiskasvattajan ja lapsen välinen vuorovaikutus, tunteita sekä lapsen tunne-elämän kehittymistä. Kehittämismenetelminä käytettiinosallistavaa havainnointia, dialogista keskustelua ja kokeilevaa toimintaa.
Kehittämistyö tehtiin yhteistyössä Liedon kaupungin yksityisen Kukonharjan päiväkodin kanssa. Tunnekasvatusmateriaalissa näkyy ja kuuluu lapsen ääni, ajatukset sekä kokemukset, koska lapset olivat aktiivisesti mukana kehittämisessä. Lapset osallistuivat kokeilevaan toimintaan mielellään. Arviointi pohjautuu lasten ja varhaiskasvattajien antamiin palautteisiin. The increase in anxiety among children in daycare has shown that early childhood educators need ways to support children's emotional skills. The product of the development work was an easy-to-use and practical emotional education material for early childhood educators, as well as a concrete
emotional figure Piikki. The purpose of Piikki is to support the emotionaleducation of 4-5-year-old children at the Kukonharja daycare centre. The material is used to provide early childhood educators with practical methods to support children's emotional and self-regulating skills. The production consists of six different emotional stories and each story is built around one basic emotion. In addition, the output material includes functional tasks for children.
The developing project relies on a theory that deals with key themes of the work, such as the interaction between the early childhood educator and the child, emotions, and the emotional development of the child. Participatory observation, dialogue and experimental activities were used as development
methods.
The development work was done in cooperation with the private Kukonharja day care centre of the city of Lieto. The emotional education material shows and includes children's voice, thoughts and experiences, because the children were actively involved in the development. The children were happy to participate in
the experimental activities. The assessment is based on feedback from children and early childhood educators.
Kehittämistyössä tukeudutaan tietoperustaan, joka käsittelee työn keskeisiä teemoja, kuten varhaiskasvattajan ja lapsen välinen vuorovaikutus, tunteita sekä lapsen tunne-elämän kehittymistä. Kehittämismenetelminä käytettiinosallistavaa havainnointia, dialogista keskustelua ja kokeilevaa toimintaa.
Kehittämistyö tehtiin yhteistyössä Liedon kaupungin yksityisen Kukonharjan päiväkodin kanssa. Tunnekasvatusmateriaalissa näkyy ja kuuluu lapsen ääni, ajatukset sekä kokemukset, koska lapset olivat aktiivisesti mukana kehittämisessä. Lapset osallistuivat kokeilevaan toimintaan mielellään. Arviointi pohjautuu lasten ja varhaiskasvattajien antamiin palautteisiin.
emotional figure Piikki. The purpose of Piikki is to support the emotionaleducation of 4-5-year-old children at the Kukonharja daycare centre. The material is used to provide early childhood educators with practical methods to support children's emotional and self-regulating skills. The production consists of six different emotional stories and each story is built around one basic emotion. In addition, the output material includes functional tasks for children.
The developing project relies on a theory that deals with key themes of the work, such as the interaction between the early childhood educator and the child, emotions, and the emotional development of the child. Participatory observation, dialogue and experimental activities were used as development
methods.
The development work was done in cooperation with the private Kukonharja day care centre of the city of Lieto. The emotional education material shows and includes children's voice, thoughts and experiences, because the children were actively involved in the development. The children were happy to participate in
the experimental activities. The assessment is based on feedback from children and early childhood educators.