Tukiviittomat suomen kielen oppimisen tukena
Kaurela, Nea (2023)
Kaurela, Nea
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092526304
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092526304
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä Vantaan kaupungin päiväkotiin tukiviittomamateriaali, jolla voidaan tukea suomen kielen oppimista tukiviittomien avulla. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda mahdollisimman helppokäyttöinen ja selkeä materiaali, jota pystyisi hyödyntämään kaikissa päiväkodin ryhmissä ja näin lisätä tukiviittomien käyttöä päiväkodissa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Vantaan kaupungin päiväkoti Veturin päiväkoti, joka on avannut ovensa 2020 syksyllä.
Opinnäytetyön raportin tärkeimpänä teoriaperustana toimi valtakunnallinen ja paikallinen varhaiskasvatussuunnitelma sekä Lapsi ja kieli -opas. Tukiviittomamateriaalin tärkeimpänä lähteenä toimi Papunet. Tukiviittomamateriaali luotiin lähdetiedon sekä työntekijöiden ideoiden ja toiveiden pohjalta. Materiaaliin tuli tietoa tukiviittomista, arjen tukiviittomia kuvina, tukiviitottuja lauluja ja loruja, tukiviittoma-aiheisia pelejä sekä sormiaakkoset. Materiaalin toimivuutta arvioitiin haastatteluiden sekä havainnoinnin avulla.
Tukiviittomamateriaalin arvioinnin lopputulemana oli, että materiaali oli helppokäyttöinen, monipuolinen ja toimiva. Haastateltavat näkivät materiaalin olevan myös selkeä sekä henkilöstön ja lasten tarpeisiin vastaava. Tukiviittomamateriaalin koettiin lisäävän lasten keskittymistä toimintaan sekä nopeuttavan tuokioiden suunnittelua ja valmistelua. Jatkokehittämisideoiksi ilmeni pidempi tukiviittomakoulutus, numeroidut lorukortit, nettiversio materiaalista, peilin käyttö tukiviittomien harjoittelussa sekä sisällysluettelo, joka lisättiin vielä lopulliseen versioon.
Opinnäytetyön raportin tärkeimpänä teoriaperustana toimi valtakunnallinen ja paikallinen varhaiskasvatussuunnitelma sekä Lapsi ja kieli -opas. Tukiviittomamateriaalin tärkeimpänä lähteenä toimi Papunet. Tukiviittomamateriaali luotiin lähdetiedon sekä työntekijöiden ideoiden ja toiveiden pohjalta. Materiaaliin tuli tietoa tukiviittomista, arjen tukiviittomia kuvina, tukiviitottuja lauluja ja loruja, tukiviittoma-aiheisia pelejä sekä sormiaakkoset. Materiaalin toimivuutta arvioitiin haastatteluiden sekä havainnoinnin avulla.
Tukiviittomamateriaalin arvioinnin lopputulemana oli, että materiaali oli helppokäyttöinen, monipuolinen ja toimiva. Haastateltavat näkivät materiaalin olevan myös selkeä sekä henkilöstön ja lasten tarpeisiin vastaava. Tukiviittomamateriaalin koettiin lisäävän lasten keskittymistä toimintaan sekä nopeuttavan tuokioiden suunnittelua ja valmistelua. Jatkokehittämisideoiksi ilmeni pidempi tukiviittomakoulutus, numeroidut lorukortit, nettiversio materiaalista, peilin käyttö tukiviittomien harjoittelussa sekä sisällysluettelo, joka lisättiin vielä lopulliseen versioon.
