Airvo:n käyttö lapsipotilaan hoitotyössä
Alila, Jenna; Haikara, Sanni; Heliö, Sonja; Honkasalo, Hanna-Mari (2023)
Alila, Jenna
Haikara, Sanni
Heliö, Sonja
Honkasalo, Hanna-Mari
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092726437
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092726437
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö tehtiin yhteystyössä Oulun Ammattikorkeakoulun kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli havainnollistaa videomateriaalin avulla Airvo:n käyttöä lapsipotilaan hoitotyössä. Videomateriaali on tarkoitettu työkaluksi opettajille opetustyön tueksi. Videomateriaalin avulla hoitotyön opiskelijoille oppivat Airvo:n osat sekä sen kokoamisen. Lisäksi opiskelijat ymmärtävät Airvo:n käyttötarkoituksen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään lapsen hoitotyön erityispiirteitä, hengitysvajautta, sen arvioimista sekä hoitoa. Lisäksi opinnäytetyössä käydään läpi korkeavirtaushappihoitoa, Airvo:a sekä Airvo:n osia, niiden kokoamista sekä laitteen puhdistusta. Teorian lopuksi opinnäytetyössä käydään läpi projektin etenemisprosessia, opetusvideon toteutusta ja siitä saatua palautetta. Lopuksi opinnäytetyössä on tekijöiden pohdintaa opinnäytetyöstä ja sen tekemisestä.
Raportin lopussa käydään läpi ryhmän asettamia oppimistavoitteita ja kuinka ne täyttyivät. Tämän projektin oppimistavoitteita olivat opetusvideon tekeminen käyttäen toiminnallista opinnäytetyömenetelmää, oppia käyttämään Airvo:a, oppia korkeavirtaushappihoidosta, oppia projektityöskentelystä, syventää yhteistyö- ja ryhmätyöskentelytaitoja sekä oppia teoreettista kirjoittamista.
Opetusvideo näytettiin opiskelijaryhmälle, jonka jälkeen he vastasivat opetusvideota koskevaan palautekyselyyn. Palautekyselyssä hyödynnettiin Webropolia, joka on kysely- ja raportointisovellus. Opiskelijaryhmältä saatiin hyvää palautetta, mutta myös kriittistä ja rakentavaa palautetta. Lisäksi rakentavaa palautetta saatiin ohjausryhmältä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään lapsen hoitotyön erityispiirteitä, hengitysvajautta, sen arvioimista sekä hoitoa. Lisäksi opinnäytetyössä käydään läpi korkeavirtaushappihoitoa, Airvo:a sekä Airvo:n osia, niiden kokoamista sekä laitteen puhdistusta. Teorian lopuksi opinnäytetyössä käydään läpi projektin etenemisprosessia, opetusvideon toteutusta ja siitä saatua palautetta. Lopuksi opinnäytetyössä on tekijöiden pohdintaa opinnäytetyöstä ja sen tekemisestä.
Raportin lopussa käydään läpi ryhmän asettamia oppimistavoitteita ja kuinka ne täyttyivät. Tämän projektin oppimistavoitteita olivat opetusvideon tekeminen käyttäen toiminnallista opinnäytetyömenetelmää, oppia käyttämään Airvo:a, oppia korkeavirtaushappihoidosta, oppia projektityöskentelystä, syventää yhteistyö- ja ryhmätyöskentelytaitoja sekä oppia teoreettista kirjoittamista.
Opetusvideo näytettiin opiskelijaryhmälle, jonka jälkeen he vastasivat opetusvideota koskevaan palautekyselyyn. Palautekyselyssä hyödynnettiin Webropolia, joka on kysely- ja raportointisovellus. Opiskelijaryhmältä saatiin hyvää palautetta, mutta myös kriittistä ja rakentavaa palautetta. Lisäksi rakentavaa palautetta saatiin ohjausryhmältä.